MS1-Teoretyczne podstawy komunikowania i mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS1-ASK-TPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1-Teoretyczne podstawy komunikowania i mediów |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W założeniu przedmiot ma dać studentom specjalności Animacja społeczno - kulturalna wiedzę teoretyczną z zakresu teorii kultury, komunikowania i mediów, którą będą mogli zastosować w działaniach animacyjnych. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: • Pedagogiczne znaczenie społecznego funkcjonowania kultury i jego wymiary • Definicja uczestnictwa w kulturze, jego elementy i związki z celami animacji społeczno-kulturalnej • Definicja kontaktów kulturowych • Koncepcja układów kultury – definicja pojęcia i charakterystyka poszczególnych układów w kontekście działań animacyjnych • Charakterystyka przemian społeczno-kulturowych sprzyjających demokratyzacji uczestnictwa w kulturze – podstawowe procesy i zjawiska. Skutki i konsekwencje społeczne, kulturowe, edukacyjne i in. • Rozumienie kultury masowej – cechy i właściwości - podstawowe składniki definicji. • Zjawiska i efekty kultury masowej a zadania/wyzwania dla animatorów oraz dylematy: w imię, czy przeciw standaryzacji, przystosowanie do warunków i schematu czy kłopotliwa oryginalność? • Istota komunikowania, niezbędne składniki i warunki zaistnienia, trudności definicyjne • Akt a proces komunikowania; Antropologiczne ujęcie ludzkich czynności – co w istocie może być uznane za komunikowanie? • Rodzaje komunikowania – cechy i specyfika • Semioza – istota pojęcia • Pojęcie znaku, jego istota w procesie semiozy oraz elementy składowe • Pojęcie kodów, języka i dyskursu – tradycyjne i dzisiejsze rozumienia – w obliczu przemian zachodzących w społecznym funkcjonowaniu kultury • Media – rozumienie naukowe - podział mediów ze względu na pełnione funkcje komunikacyjne |
Literatura: |
Treści przekazywane są głównie poprzez prezentacje multimedialne przygotowywane przez wykładowcę na podstawie różnych źródeł: literatury, filmów i wyników własnych badań empirycznych. • Podana poniżej literatura ma charakter pomocniczy i NIE MOZE BYĆ UTOŻSAMIANA Z WYMAGANIAMI DO KOLOKWIUM I EGZAMINU MODUŁOWEGO ! 1. A. Kłoskowska - Kultura masowa 2. A. Kłoskowska /red./ - Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze 3. M. Golka - Socjologia kultury 4. M. Mrozowski - Media masowe - władza, rozrywka i biznes 5. D. Mersch - Teorie mediów 6. J. Fiske - Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem |
Efekty uczenia się: |
1. Przedmiot jest częścią modułu „Podstawy ANIMACJI SPOŁECZNO-KULTURALNEJ” i treści prezentowane w jego ramach wchodzą w skład wymagań egzaminacyjnych. 2. Przedmiot kończy się sprawdzianem pisemnym, którego zaliczenie jest warunkiem uczestnictwa w zajęciach będących jego kontynuacją w II semestrze: „Komunikowanie społeczne i media w animacji społeczno-kulturalnej” oraz dopuszczenia do egzaminu modułowego. 3. Szczegółowe warunki zaliczenia są przedstawiane są na zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przedmiot jest częścią modułu „Podstawy ANIMACJI SPOŁECZNO-KULTURALNEJ” i treści prezentowane w jego ramach wchodzą w skład wymagań egzaminacyjnych. 2. Przedmiot kończy się sprawdzianem pisemnym, którego zaliczenie jest warunkiem uczestnictwa w zajęciach będących jego kontynuacją w II semestrze: „Komunikowanie społeczne i media w animacji społeczno-kulturalnej” oraz dopuszczenia do egzaminu modułowego. 3. Szczegółowe warunki zaliczenia są przedstawiane są na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.