University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS1-Early childhood education

General data

Course ID: 2300-NZ1-MS1-EP-PP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS1-Early childhood education
Name in Polish: MS1-Pedagogika przedszkolna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Zakresy pracy pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym. Metodologia

pracy z dzieckiem w rożnych sferach rozwoju i edukacji. Znaczenie edukacji przedszkolnej dla kariery szkolnej i życiowej człowieka. Kultura pedagogiczna przedszkola. Kultura pedagogiczna szkoły. Kultura rodziny.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest poznanie przedmiotu i zadań pedagogiki przedszkolnej oraz

specyfiki pracy z dzieckiem w tym wieku. Refleksyjna analiza podejść

metodologicznych do praktyki. Rozważania dotyczące typów sytuacji

edukacyjnych; modeli interakcji dorosły-dziecko; zabawy oraz jej roli w rozwoju i uczeniu się dziecka; projektowanie i organizowanie sytuacji edukacyjnych

/metoda projektów badawczych/;wczesne wprowadzanie dziecka w świat pisma; rola przedszkolaka-rola ucznia oraz zagadnienia ukrytego programu.

Bibliography: (in Polish)

1. Borowska K.: Język domu i język szkoły-zderzenie dwóch światów czy płaszczyzna rozwoju.(w): Renesans nauczania całościowego. Warszawa 2003.

2. Brzezińska A.: Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich

gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły.(w): Edukacja 2012 nr1.

3. Dylak S.: Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu

nauczycieli.(w): Współczesność a kształcenie nauczycieli. Warszawa 2000.

4. Helm J.Katz L.: Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej.

Warszawa 2003.

5. Jaszczyszyn E.: Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu. Białystok 2010.

6.Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2009.

7. Kielar-Turska M.: Zobaczyć więcej niż widać. (w): Wychowanie w Przedszkolu

2008 nr2.

8. Klus-Stańska D., Romankiewicz D.: Komunikaty nauczycieli przedszkoli jako

nośnik ukrytego programu. (w): Wychowanie w Przedszkolu 1995 nr 3.

9. Krasowicz-Kupis B.: Rozwój metajęzyka a osiągnięcia w czytaniu dzieci

6-9- lat. Lublin 1998.

10.Lubomirska K.: Metoda projektów badawczych w pracy z dzieckiem społecznie biernym.(w): Kwartalnik Pedagogiczny 2012 nr 4.

11. Lubomirska K.: Zarys koncepcji promującej rozwój dziecka. (w): Edukacja

elementarna 2005.

12. Lubomirska K.: Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

w procesie wychowania człowieka. (w): Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji. Wrocław 2008.

13.Mendel M.: Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Toruń 2007

14.Michalak R.: Konstruktywistyczna perspektywa założonego modelu edukacji

elementarnej. (w): Edukacja elementarna 2005.

15. Okoń W.: Zabawa a rzeczywistość. Warszawa l991

16.PiagetJ.: Dokąd zmierza edukacja. Warszawa l979.

17.Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010.

18.Wygotski L.: Zabawa i jej rola w rozwoju dziecka. (w): Dziecko w zabawie i

świecie języka. Warszawa 1995.

19.Zwiernik J.: Szanse rozwojowe dziecka wobec projektowania okazji edukacyjnych. (w): Wychowanie w Przedszkolu l986 nr11.

20.Żytko M.: Znaczenie edukacji przedszkolnej w rozwoju dziecka. (w): Edukacja

elementarna 2005

Learning outcomes: (in Polish)

- Student zdobywa wiedzę na temat pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

-Student zdobywa umiejętności analizy tekstów dotyczących typów

sytuacji edukacyjnych.

- Student zdobywa umiejętność samodzielnego formułowania wniosków

oraz interpretacji czytanych tekstów.

-Student potrafi samodzielnie projektować przestrzeń edukacyjną adekwatnie

do potrzeb rozwojowych dziecka.

- Student samodzielnie angażuje się w pomoc edukacyjną dziecku.

- Student umie skutecznie współpracować z rodzicami dziecka.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Praca pisemna zaliczeniowa na koniec semestru. Pracę uważa się za zaliczoną jeśli 60 % treści jest poprawna.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)