MS1-Early childhood education
General data
Course ID: | 2300-NZ1-MS1-EP-PP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS1-Early childhood education |
Name in Polish: | MS1-Pedagogika przedszkolna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Zakresy pracy pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym. Metodologia pracy z dzieckiem w rożnych sferach rozwoju i edukacji. Znaczenie edukacji przedszkolnej dla kariery szkolnej i życiowej człowieka. Kultura pedagogiczna przedszkola. Kultura pedagogiczna szkoły. Kultura rodziny. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest poznanie przedmiotu i zadań pedagogiki przedszkolnej oraz specyfiki pracy z dzieckiem w tym wieku. Refleksyjna analiza podejść metodologicznych do praktyki. Rozważania dotyczące typów sytuacji edukacyjnych; modeli interakcji dorosły-dziecko; zabawy oraz jej roli w rozwoju i uczeniu się dziecka; projektowanie i organizowanie sytuacji edukacyjnych /metoda projektów badawczych/;wczesne wprowadzanie dziecka w świat pisma; rola przedszkolaka-rola ucznia oraz zagadnienia ukrytego programu. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Borowska K.: Język domu i język szkoły-zderzenie dwóch światów czy płaszczyzna rozwoju.(w): Renesans nauczania całościowego. Warszawa 2003. 2. Brzezińska A.: Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły.(w): Edukacja 2012 nr1. 3. Dylak S.: Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu nauczycieli.(w): Współczesność a kształcenie nauczycieli. Warszawa 2000. 4. Helm J.Katz L.: Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa 2003. 5. Jaszczyszyn E.: Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu. Białystok 2010. 6.Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2009. 7. Kielar-Turska M.: Zobaczyć więcej niż widać. (w): Wychowanie w Przedszkolu 2008 nr2. 8. Klus-Stańska D., Romankiewicz D.: Komunikaty nauczycieli przedszkoli jako nośnik ukrytego programu. (w): Wychowanie w Przedszkolu 1995 nr 3. 9. Krasowicz-Kupis B.: Rozwój metajęzyka a osiągnięcia w czytaniu dzieci 6-9- lat. Lublin 1998. 10.Lubomirska K.: Metoda projektów badawczych w pracy z dzieckiem społecznie biernym.(w): Kwartalnik Pedagogiczny 2012 nr 4. 11. Lubomirska K.: Zarys koncepcji promującej rozwój dziecka. (w): Edukacja elementarna 2005. 12. Lubomirska K.: Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w procesie wychowania człowieka. (w): Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji. Wrocław 2008. 13.Mendel M.: Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Toruń 2007 14.Michalak R.: Konstruktywistyczna perspektywa założonego modelu edukacji elementarnej. (w): Edukacja elementarna 2005. 15. Okoń W.: Zabawa a rzeczywistość. Warszawa l991 16.PiagetJ.: Dokąd zmierza edukacja. Warszawa l979. 17.Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010. 18.Wygotski L.: Zabawa i jej rola w rozwoju dziecka. (w): Dziecko w zabawie i świecie języka. Warszawa 1995. 19.Zwiernik J.: Szanse rozwojowe dziecka wobec projektowania okazji edukacyjnych. (w): Wychowanie w Przedszkolu l986 nr11. 20.Żytko M.: Znaczenie edukacji przedszkolnej w rozwoju dziecka. (w): Edukacja elementarna 2005 |
Learning outcomes: |
(in Polish) - Student zdobywa wiedzę na temat pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. -Student zdobywa umiejętności analizy tekstów dotyczących typów sytuacji edukacyjnych. - Student zdobywa umiejętność samodzielnego formułowania wniosków oraz interpretacji czytanych tekstów. -Student potrafi samodzielnie projektować przestrzeń edukacyjną adekwatnie do potrzeb rozwojowych dziecka. - Student samodzielnie angażuje się w pomoc edukacyjną dziecku. - Student umie skutecznie współpracować z rodzicami dziecka. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca pisemna zaliczeniowa na koniec semestru. Pracę uważa się za zaliczoną jeśli 60 % treści jest poprawna. |
Copyright by University of Warsaw.