University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS4-Methods of community research

General data

Course ID: 2300-NZ1-MS4-ASK-MP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS4-Methods of community research
Name in Polish: MS4-Metody poznawania środowiska
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) - Zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnostycznymi do generowania, przetwarzania oraz analizy i interpretacji danych z badań społecznych ze względu cele kulturalne i edukacyjne.


- Diagnoza rzeczywistości informacyjnej mediów i nowych technologii. Konsekwencja stosowania różnych miar oraz technik analitycznych, ale także rozumienie działania dostępnych opcji, właściwą ich interpretację oraz wiedzę o zakresie stosowalności i ich znaczenie społeczno-kulturalne.


- Korzystanie z narzędzi cyfrowych do generowania, obróbki i prezentacji wyników z badań społeczno-kulturalnych, Zasady opracowania prezentacji graficznej danych, sporządzania komunikatów z badań i redagowania teksów dla potrzeb publikacyjnych.


- Wybrane metody badawcze do analizy uczestnictwa w kulturze w ich różnych wymiarach.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Wykorzystanie wiedzy zdobytej w poprzednich etapach kształcenia w celu identyfikacji i rozwiązywania wybranych problemów społeczno-kulturalnych.

Aanaliza i interpretacja danych z badania uczestnictwa w kulturze w kategoriach opisu zróżnicowań i nierówności społecznych.

Aanaliza i diagnoza treści procesów komunikacji medialnej powiązana z głębszymi cechami społecznej struktury i kultury.

Znaczenie kultury w stymulowaniu procesów myślowych oraz w kształtowaniu wizji Świata. Tło kulturowe w kształtowaniu ludzkiej umysłowości i w procesów socjalizacyjnych.

Rozumienie i krytyczna postawa wobec współczesnych źródeł danych a także wobec dostępnych diagnoz społecznych i kulturalnych oraz wybieranych technik i narzędzi badawczych

Zasady i standardy opracowania, redagowania i graficznej prezentacji raportów czy artykułów z analizy danych empirycznych dla potrzeb publikacyjnych.

Full description: (in Polish)

W zależności od stopnia zaawansowania grupy w danym roku akademickim będą wybierane odpowiednie pozycje z zaproponowanej listy tematów i lektur.

Tematyka zajęć:

• Problemy konceptualizacji, operacjonalizacji i budowy narzędzi dla potrzeb badań społeczno-kulturalnych. Zagadnienia pomiaru, budowy indeksów, skal, segmentacji itp.

• Redefinicja pojęć i modeli badawczych nad kulturą. Ujęcie tradycyjne a rozszerzone. Koncept tzw. kultury wysokiej – a współczesne teorie kultury.

• Cechy dobrego narzędzia do rejestracji zbieranych danych społeczno-kulturalnych z uwzględnieniem dwu transmisji informacji (respondent → formularz i formularz → zbiór danych).

• Forma pytania kwestionariuszowego a zmienność odpowiedzi.

• Zasady klasyfikowania i kodowania odpowiedzi na pytania otwarte w badaniach uczestnictwa w kulturze.

• Wybrane problemy reprezentatywności wyników diagnoz społeczno-kulturalnych.

• Funkcjonowanie umysłu i pamięci a proces badawczy. Pułapki działania umysłu i pamięci badanych i badaczy.

• Zapoznanie studentów z badaniami sondażowymi i pułapkami w interpretacji ich wyników. Dostarczenie doświadczeń w zakresie przygotowania sondaży, realizacji i opracowania. Poznanie zarówno mocnych, jak i słabych stron wybranych sondaży.

• Orientacje społeczne Polaków w świetle badań społecznych. Kultura a polityka. Postawy i wybory polityczne a style uczestnictwa w kulturze.

• Analizy oddziaływania mediów za pośrednictwem treści informacyjnych i przekazów o charakterze politycznym. Krytyczna ocena przekazów medialnych i Internetu. Badanie zjawiska współczesnej „nowomowy”.

• Rola mediów jako źródło informacji, promocji i lobbingu. Metody badania i analizy przekazu informacyjnego i publicystycznego. Badania telemetryczne i interpretacja ich wyników. Oceny jakości osiąganych celów programowych mediów.

• Eksperymenty psychologiczne w badaniach uwarunkowań sytuacyjnych ludzkich zachowań.

• Problematyka wielokulturowości oraz kulturowe różnice we współczesnym świecie w świetle badań porównawczych. Kultury euroatlantyckie a kultury dalekowschodnie.

• Badania społeczno-kulturalne a miejsce, w którym żyjemy. Dlaczego ludziom z różnych kultur tak trudno jest się porozumieć? W jakim stopniu o tym, kim jesteśmy, decydują warunki kulturowo-geograficzne?

• Walory badań porównawczych na przykładzie rozważań nad wartościami tradycyjnymi oraz wartościami sprzyjającymi swobodnej ekspresji jako wymiarami zróżnicowania międzykulturowego.

• Metody poznawania różnego rodzaju struktur organizacyjnych i instytucji życia społeczno-kulturalnego. Racjonalność organizacyjna a typologia struktur organizacyjnych.

• Metody analizy wyników z diagnoz społecznych a umiejętność prezentowania ich w postaci raportu z badań. Zasady redagowanie publikacji naukowych. Forma a treść. Wskaźniki i efekty przekłamania formy.

Bibliography: (in Polish)

- Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008;

- Antonina Gurycka, Rozwój i kształtowanie zainteresowań, Wydawnictwo: WSiP, 1989

- Harrison L.E., Huntington S.P. (red.). Kultura ma znaczenie. Zysk i S-ka

Wydawnictwo, Poznań. 2003.

- Kamiński Z. Antoni, Władza a racjonalność. Studium z socjologii współczesnego kapitalizmu.

- Kłoskowska Antonina, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 r.

- Mangione Thomas W., Ankietowanie pocztowe w badaniach marketingowych

i socjologicznych, PWN, W-wa 1999;

- Nawojczyk Maria, Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków, 2002 r.;

- Nisbett R. E., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą

Inaczej. Tłum. Ewa Wojtych. Sopot: Smak Słowa.2009 r.

- Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa, 2007

- Reynolds Garr, Zenn prezentacji. Proste pomysły i ważne zasady, Helion, Gliwice 2009 r.

- Sułek Antoni, Sondaż Polski, IFiS PAN, Warszawa 2001;

- Artykuły z wybranych czasopism naukowych, prasy i tygodników opinii

- Publikacje i raporty z wybranych badań społecznych

- Prezentacje prowadzącego

- Dokumenty filmowe

Learning outcomes: (in Polish)

Potrafi świadomie posługiwać się wybranymi metodami do generowania, przetwarzania, analizy danych z badań społeczno-kulturalnych i interpretacji ich wyników. Zna też granice etyczne i moralne posługiwania się narzędziami gromadzenia i analizy danych.

Posiada nie tylko umiejętność mechanicznego stosowania różnych miar uczestnictwa w kulturze oraz technik analitycznych, ale także rozumie działanie dostępnych opcji, właściwą ich interpretację oraz wiedzę o zakresie stosowalności i ich znaczenie społeczne.

Uwzględniając nowe zjawiska technologiczne i kulturowe oraz współczesne przemiany środowiska społeczno-kulturalnego uczestnicy zajęć zyskają świadomość empirycznych konsekwencji teoretycznych sporów dotyczących pojmowania kultury i zróżnicowania kulturowego, różnych wymiarów tożsamości społecznej oraz komunikacji międzykulturowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywna obecność na zajęciach.

Zaliczenie nieobecności.

Terminowe i kompletne wykonanie prac pisemnych.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)