MD-Methods of working with family
General data
Course ID: | 2300-NZ2-MD-PS-MPR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MD-Methods of working with family |
Name in Polish: | MD-Metody pracy z rodziną |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
Theoretical basics of working with the family as a system (psychoanalysis, behaviorism, the systems framework). Models of interpersonal practice in working with the family. Working with families in pedagogical, educational and social services. Family in need – the main strategies and forms of intervention in problematic situations. Making changes in family situations – working with the entire system, the subsystems, with individuals, with external systems. Building individual plans of family support. |
Full description: |
During the course students will explore various methods of working with families in need, which are the necessary tools to perform the social educator and the social worker daily duties. The course will focus on the following issues: 1.Family in need: the main strategies and forms of intervention in working as a representative of educational, pedagogical and social services. 2.Family therapies: the main directions, trends and controversies. 3.Family in crisis: the crisis and its types, crisis intervention, solution focused brief therapy, life-space ecological therapy. 4.Family and violence: the methods of working with families, perpetrators and victims of family abuse. 5.Family and emotional harm: methods of intervention, behavioral therapy and cognitive-behavioral therapy. 6.Family with communication problems: video interaction training, family group conferences. 7.Family after trauma: death and mourning, the family and the illness, family and mental disorders. |
Bibliography: |
-Badura-Madej, Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000. -De Jong P., Kim Berg I., Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007. -Garvin D.Ch., Seabury B. A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T 2, Śląsk, Katowice 1998. -Greenstone J.L., Interwencja kryzysowa, GWP, Gdańsk 2004. -Keirse Manu, Smutek dziecka: jak pomóc dziecku przeżyć stratę i żałobę, Polskie Wydaw. Encyklopedyczne "Polwen", Radom 2005. -Iwaniec D., Szmagalski J., Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie, WUW, Warszawa 2005. - Beverly James, Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003 -Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, PARPA, Warszawa 2009. -Grzesiuk Lidia, Psychoterapia – praktyka. Podręcznik akademicki, Eneteia, Warszawa 2006. -Keirse M., Smutek dziecka: jak pomóc dziecku przeżyć stratę i żałobę, Polskie Wydaw. Encyklopedyczne "Polwen", Radom 2005. -Kozłowska A., Zaburzenia życia uczuciowego dziecka problemem rodziny, Żak, Warszawa 2005. -Miś L., Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień wideotreningu komunikacji, Instytut Socjologii UJ: Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS, Kraków 2001. -Mostwin D. Przestrzeń życiowa rodziny. Ekologiczny model terapii rodziny w stanie kryzysu, Synapsis, Warszawa 1992. -Przeperski J., Konferencja Grupy Rodzinnej - nowa metoda pomocy rodzinie oraz Przeperski J., Ekologiczny model pomocy rodzinie na przykładzie metody „Konferencja Grupy Rodzinnej (KGR)”; www.kgr.org.pl; www.frg.org.uk -Szpakiewicz-Olszewska M., Choroba psychiczna rodzica – jej wpływ na rozwój dziecka i funkcjonowanie rodziny [w:] Rodzice i dzieci: psychologiczny obraz sytuacji problemowych, CMPPP, Warszawa 2000. -Wegscheider-Cruse S., Rekonstrukcja rodziny, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2000. |
Learning outcomes: |
After completing the course, student: - Knows and defines basic concepts such as: crisis, violence, emotional harm, trauma, etc., - Recognizes the problems of families in need and families in crisis, - Performs analysis and interpretation of psychological theories in the context of their suitability for family assistance, - Describes the most frequently used strategies and forms of intervention in working with families in need, - Explains and illustrates the usefulness of various methods of intervention in the family system, - Demonstrates the chosen method of working with the family , |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą zaliczenia ćwiczeń są: - obecności (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze) - przygotowanie do zajęć – czytanie literatury, wykonywanie na bieżąco zadawanych do domu prac - prezentacja jednej metody pracy z rodziną na forum grupy - opracowanie teoretyczne jednego nurtu terapii rodzin i przygotowanie opisu sytuacji rodziny z punktu widzenia określonego podejścia teoretycznego - opracowanie w grupie planu pomocy rodzinie do przypadku omawianego na zajęciach. W przypadku większej niż dopuszczalna liczby nieobecności lub braku przygotowania do zajęć student ma obowiązek zaliczyć zaległy materiał. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Copyright by University of Warsaw.