MM-Didactic Module
General data
Course ID: | 2300-NZ2-MM/PW |
Erasmus code / ISCED: |
05.2
|
Course title: | MM-Didactic Module |
Name in Polish: | MM-Moduł metodyczny |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zadaniem modułu jest zapoznanie studentów z organizacją i funkcjonowaniem przedszkola i szkoły jako instytucji edukacyjnych w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych, a także ze specyfiką pracy z małymi dziećmi z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości. Studenci w tym module doskonalą kompetencje pedagogiczne z szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych i wychowawczych. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zadaniem modułu jest zapoznanie studentów z organizacją i funkcjonowaniem przedszkola i szkoły jako instytucji edukacyjnych w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych, a także ze specyfiką pracy z małymi dziećmi z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości. Studenci w tym module doskonalą kompetencje pedagogiczne z szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych i wychowawczych. |
Full description: |
(in Polish) Egzamin modułowy odbywa się po II semestrze I roku studiów drugiego stopnia i składa się z dwóch etapów: etap1: studenci przygotowują w 4-6 osobowych grupach pracę w formie pisemnej: Projekt nowoczesnej szkoły lub przedszkola w zmianie etap2: po uzyskaniu pozytywnej oceny złożonego projektu, studenci przystępują do publicznej jego prezentacji i odpowiadają na pytania komisji oceniającej projekt. PROJEKT POWINIEN UWZGLĘDNIAĆ NASTĘPUJĄCE ELEMENTY: 1. Architektura szkoły/przedszkola - zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz i na zewnątrz budynku, ukryty program za architekturą - ogólny plan rozkładu pomieszczeń: w szkole ( klasy początkowe i zerówka) lub w przedszkolu, zaznaczenie terytorium dzieci i nauczycieli, strefy z różnorodnym przeznaczeniem - rysunek i opis zagospodarowania przestrzeni w wybranych salach przedszkolnych lub klasach szkolnych ( np. sala dla 6 –latków, sale uczniów z klas I-III, inne pomieszczenia istotne w edukacji najmłodszych uczniów ); opis pomysłów na aranżację sal można wzbogacić zdjęciami - rysunek i opis wyglądu pokoju nauczycielskiego, sekretariatu i gabinetu dyrektora,( czy te pomieszczenia będą dostępne dla dzieci?, czym będzie się różnił wygląd pokoju nauczycielskiego od pomieszczeń administracyjnych? - dorośli i dzieci w architekturze budynku: sposób korzystania z pomieszczeń i sprzętów, a także możliwości poruszania się po budynku dzieci, nauczycieli i rodziców. 2. Szkoła instytucją realizującą określone zadania edukacyjne i społeczne Koncepcja pedagogiczna szkoły lub przedszkola: - zadania szkoły czy przedszkola oraz sposób ich realizacji - koncepcja pracy we wczesnej edukacji, podstawowe założenia oraz sposób integracji społeczności szkolnej wokół tej problematyki - koncepcja przekraczania progów: przedszkole –szkoła oraz klasy I-III i IV-VIII - rola i zadania nauczycieli klas I-III oraz rodziców w koncepcji edukacyjnej placówki - przygotowanie jednego dokumentu – do wyboru: (Statut Szkoły, Program współpracy z rodzicami) 3. Relacje między szkołą lub przedszkolem a najbliższym środowiskiem społecznym - współpraca szkoły/przedszkola z innymi instytucjami - szkoła/przedszkole miejsce integracji i wspierania społeczności lokalnej 4. Kierowanie grupą dzieci -opracowanie zasad zarządzania klasą - przygotowanie projektu Program Wychowawczo- Profilaktycznego Szkoły/Przedszkola - sposoby motywowania dzieci do uczenia się - opis przykładowych typów działań nauczyciela, - zasady dla początkującego nauczyciela, regulujące sposób porozumiewanie się z dziećmi. 5. Strategie wspierania rozwoju dzieci i nauczyciela - wykorzystanie tutoringu w relacji z uczniami oraz tutoringu koleżeńskiego w zespole nauczycieli - formy doskonalenia zawodowego nauczycieli wewnątrz przedszkola, szkoły - tworzenie sieci współpracy wewnątrz instytucji edukacyjnej i miedzy instytucjami i innymi placówkami. |
Bibliography: |
(in Polish) Zestaw lektur został podany w opisach każdego z przedmiotów tworzących moduł. Przed przystapieniem do opracowania projektu: Szkoła lub przedszkole w zmianie, zalecane jest także zapoznanie się z następującami publikacjami: 1. M. Fullan, Wybór złych sterowników w całościowej reformie edukacji. 2. E. Maksymowska, O czym warto pamiętać wprowadzając znaczącą zmianę w zarządzanej placówce. 3. M. Rasfeld, S. Breindenbach, Budząca się szkoła 4. D. Tuohy, Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi 5. H. Dumont i inni (red), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza - student/ka: posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola i szkoły w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych, posiada wiedzę na temat wpływu zróżnicowania kulturowego, etnicznego, socjoekonomicznego dzieci na ich rozwój i edukację, posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń dzieciństwa tkwiących w środowisku instytucjonalnym, domowym, lokalnym i zna ich potencjalne konsekwencje (bieda, dysfunkcjonalność, przemoc, bezrobocie, brak służb wspomagania rozwoju rodziny, konsumizm), posiada wiedzę na temat aktualnych regulacji prawnych i rozwiązań instytucjonalnych w zakresie wspierania dzieci i rodzin, w tym przeżywających jakieś trudności, zna metody organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego, zna programy i metody, pozwalające projektować i realizować własne projekty o charakterze adaptacyjnym, międzykulturowym, wychowawczym, zna podstawy prawne oraz założenia polskiej polityki oświatowej wobec mniejszości narodowych oraz grup imigrantów i reemigrantów, posiada wiedzę na temat specyfiki kształcenia zintegrowanego i wyróżnia różnorodne płaszczyzny aktywności uczniów w kształceniu zintegrowanym Umiejętności- student/ka: ocenia programy edukacyjne według poznanych kryteriów psychologicznych, pedagogicznych i medialnych z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, projektuje i organizuje sytuacje edukacyjne, które umożliwiają dzieciom zdobywanie różnorodnych doświadczeń poznawczych i emocjonalno-społecznych w przedszkolu i w szkole, ocenia i monitoruje postępy w rozwoju i edukacji dziecka na podstawie różnych źródeł wiedzy (np. obcojęzycznych, ICT, specjalistycznej, psychologicznej, action research), potrafi udzielać skutecznej informacji zwrotnej, pomagać dzieciom w refleksji nad własnym uczeniem się i rozwijaniem samodzielności poznawczej, potrafi kierować grupą , rozwiązywać konflikty i różnego typu problemy wychowawcze, dokonuje systematycznej autorefleksji nad stosowanymi metodami wychowania, i strategiami nauczania i uczenia się dzieci, projektuje i organizuje sytuacje edukacyjne rozwijające kompetencje obywatelskie i kulturę demokratyczną, rozwija kompetencje medialne swoich wychowanków, wykorzystuje nowoczesne technologie informacyjne w popularyzacji nauki i w codziennej praktyce edukacyjnej, samodzielnie konstruuje programy edukacyjne dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych Kompetencje społeczne- student/ka jest gotowy/a do podejmowania innowacyjnych działań pedagogicznych w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w procesie komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi uwzględnia ich zróżnicowanie społeczno-kulturowe, etniczne i socjoekonomiczne, prezentuje postawę zrozumienia i otwartości oraz potrafi zapobiegać przejawom nietolerancji, dyskryminacji i ksenofobii, zachęca do krytycznego, selektywnego i racjonalnego korzystania z oferty medialnej, upowszechnia informacje na temat zagrożeń związanych z niekontrolowanym korzystaniem z mediów przez najmłodszych użytkowników |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem przystapienia do egzaminu modułowego jest pozytywne zaliczenie wszystkich przedmiotów, wchodzących w skład modułu. Ocena z egzaminu jest średnią ważoną oceny, uzyskanej z projektu opracowanego pisemnie i jego obrony (70% oceny z pracy pisemnej i 30% oceny z prezentacji) |
Copyright by University of Warsaw.