Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MM-Współczesne koncepcje pedagogiki wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ2-MM/PW-WKPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MM-Współczesne koncepcje pedagogiki wczesnoszkolnej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem wykładu jest prezentacja współczesnych koncepcji edukacji wczesnoszkolnej w perspektywie doświadczeń wybranych krajów Europy i świata oraz analiza polskiej edukacji w kontekście badań ujawniających różne aspekty jej funkcjonowania. Problematyka wykładu będzie się też koncentrować wokół głównych obszarów zmian możliwych do wprowadzenia w polskiej edukacji wczesnoszkolnej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowe zagadnienia obejmują problematykę współczesnych koncepcji teoretycznych i rozwiązań praktycznych związanych z interpretacją celów i zadań edukacji wczesnoszkolnej, różnych podejść do organizacji procesu uczenia się, współpracy nauczycieli-uczniów-rodziców oraz środowiska lokalnego w podnoszeniu jakości edukacji elementarnej.

Pełny opis:

Zagadnienia szczegółowe

Problematyka wykładów koncentruje się wokół następujących tematów:

1.Pedagogika wczesnoszkolna - perspektywy rozwoju w świetle zmian i reform w edukacji elementarnej.

2.Nauczyciel wczesnej edukacji – partnerstwo edukacyjne: szkoła, rodzice, środowisko lokalne

3. Różne modele wczesnej edukacji na przykładzie doświadczeń wybranych krajów europejskich i USA

4. Psycholingwistyczne i socjolingwistyczne podstawy rozwoju języka dziecka

5.Międzynarodowe badania PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), TIMSS (Trends in Mathematics and Science Study) - wnioski edukacyjne wynikające z analizy uzyskanych wyników dla edukacji wczesnoszkolnej.

6.Badania osiągnięć szkolnych dzieci kończących I etap edukacji - analiza wyników badań i ich implikacje pedagogiczne.

7 Współczesne koncepcje procesu uczenia się i ich psychologiczne uwarunkowania ( konstruktywizm, kognitywizm, konektywizm)

8.Wybrane problemy z zakresu początkowej nauki czytania i pisania - interakcyjny model nauki czytania i pisania.

9.Koncepcje edukacji matematycznej - podejście relacyjne vs instrumentalne.

10. Alternatywne koncepcje edukacji wczesnoszkolnej i ich współczesne zastosowania.

Literatura:

A. Brzezińska (red), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP 2005;

- M. Dąbrowski,( Za) trudne, bo trzeba myśleć? O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia. Warszawa 2013

- T. Garstka, Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniui, Warszawa 2016

- A. Gopnik, A. Meltzoff, P. Kuhl, Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas dzieci? - Media Rodzina 2004

D.Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. WAiP Warszawa 2009

- D. Klus-Stańska (red.), (Anty) edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2014

- D. Klus-Stańska, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2010

- I. Kopaczyńska, Priorytety kształcenia wczesnoszkolnego w Polsce i Danii w świetle założeń programowych. W: Problemy Wczesnej Edukacji nr 1/2011

- E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. GWP 2012

- M. Dagiel, M. Żytko (red.), Nauczyciel edukacji początkowej 2008 i kontekst jego funkcjonowania. CKE 2009

- M. Dagiel, M. Żytko (red.), Szkolne rzeczywistości uczniów klas trzecich w środowisku wiejskim. CKE 2011

- J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji. Impuls 2011

- - J. Holt, Zamiast edukacji.Warunki do uczenia się przez działanie. Impuls

2007

- B. Śliwerski, Znaczenie kształcenia kompetencji krytycznych nauczycieli wczesnej edukacji w: J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji. Impuls 2011

- M. Wiśniewska-Kin, O rozdźwięku między kulturą edukacyjną w programach nauczania we wczesnej edukacji w Polsce i New Jersey (USA). W: Problemy Wczesnej Edukacji nr 1/2011

- M. Żytko, Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych, rozdz. 12 w : red. D. Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2014

- K. Konarzewski, K. Bulkowski (red.) TIMSS 2015. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie. IBE 2016

-- M. Żytko, B. Murawska, Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej. Uczeń, szkoła, dom. Warszawa 2012

-

Efekty uczenia się:

Student będzie potrafił:

Wiedza

- scharakteryzować główne nurty dyskursów we wczesnej edukacji

- opisać i zanalizować modele bycia nauczycielem i koncepcje roli zawodowej

- określić znaczenie kompetencji krytycznego myślenia nauczycieli wczesnej edukacji wobec zmian i reform edukacyjnych

- scharakteryzować wybrane modele edukacji elementarnej w krajach europejskich

- wymienić najważniejsze cechy współczesnych koncepcji procesu uczenia się

- zanalizować koncepcje nauki czytania i pisania w kontekście konstruktywizmu i interakcyjnego podejścia

- scharakteryzować wyniki badań polskich i międzynarodowych dotyczących efektywności kształcenia na I etapie edukacji w zakresie matematyki i wymienić rekomendacje dla praktyki edukacyjnej

Umiejętności

- podać przykłady z praktyki edukacyjnej transmisyjnego i konstruktywistycznego podejścia do edukacji wczesnoszkolnej

- wskazać i zilustrować przykładami najważniejsze wnioski wynikające z badań dla edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji językowej i matematycznej

- określić najważniejsze

kierunki zmian w polskiej edukacji wczesnoszkolnej

- dokonać krytycznej analizy alternatywnych koncepcji edukacji wczesnoszkolnej

Kompetencje społeczne

- podejmować dyskusję na tematy związane z problematyką wczesnej edukacji

- wymieniać poglądy w interakcji w grupie

- tworzyć koalicje podmiotów społecznych na rzecz zmiany edukacyjnej

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium podsumowujące kurs: 16 tematów podzielonych na 4 grupy zagadnień. Student wybiera po 2 zagadnienia z każdej z grup. Opracowuje łącznie 8 tematów.

Kryteria oceniania:

-zgodność tekstu z problematyką przedstawioną z zagadnieniach tematycznych

- logiczna i uporządkowana merytorycznie struktura wypowiedzi

- problemowe ujęcie zagadnień, łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką

- poprawność językowa (stylistyczna i ortograficzna)

Kolokwium ma charakter opisowy a nie testowy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)