MM-Współczesne koncepcje pedagogiki wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MM/PW-WKPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MM-Współczesne koncepcje pedagogiki wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem wykładu jest prezentacja współczesnych koncepcji edukacji wczesnoszkolnej w perspektywie doświadczeń wybranych krajów Europy i świata oraz analiza polskiej edukacji w kontekście badań ujawniających różne aspekty jej funkcjonowania. Problematyka wykładu będzie się też koncentrować wokół głównych obszarów zmian możliwych do wprowadzenia w polskiej edukacji wczesnoszkolnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowe zagadnienia obejmują problematykę współczesnych koncepcji teoretycznych i rozwiązań praktycznych związanych z interpretacją celów i zadań edukacji wczesnoszkolnej, różnych podejść do organizacji procesu uczenia się, współpracy nauczycieli-uczniów-rodziców oraz środowiska lokalnego w podnoszeniu jakości edukacji elementarnej. |
Pełny opis: |
Zagadnienia szczegółowe Problematyka wykładów koncentruje się wokół następujących tematów: 1.Pedagogika wczesnoszkolna - perspektywy rozwoju w świetle zmian i reform w edukacji elementarnej. 2.Nauczyciel wczesnej edukacji – partnerstwo edukacyjne: szkoła, rodzice, środowisko lokalne 3. Różne modele wczesnej edukacji na przykładzie doświadczeń wybranych krajów europejskich i USA 4. Psycholingwistyczne i socjolingwistyczne podstawy rozwoju języka dziecka 5.Międzynarodowe badania PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), TIMSS (Trends in Mathematics and Science Study) - wnioski edukacyjne wynikające z analizy uzyskanych wyników dla edukacji wczesnoszkolnej. 6.Badania osiągnięć szkolnych dzieci kończących I etap edukacji - analiza wyników badań i ich implikacje pedagogiczne. 7 Współczesne koncepcje procesu uczenia się i ich psychologiczne uwarunkowania ( konstruktywizm, kognitywizm, konektywizm) 8.Wybrane problemy z zakresu początkowej nauki czytania i pisania - interakcyjny model nauki czytania i pisania. 9.Koncepcje edukacji matematycznej - podejście relacyjne vs instrumentalne. 10. Alternatywne koncepcje edukacji wczesnoszkolnej i ich współczesne zastosowania. |
Literatura: |
A. Brzezińska (red), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP 2005; - M. Dąbrowski,( Za) trudne, bo trzeba myśleć? O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia. Warszawa 2013 - T. Garstka, Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniui, Warszawa 2016 - A. Gopnik, A. Meltzoff, P. Kuhl, Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas dzieci? - Media Rodzina 2004 D.Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. WAiP Warszawa 2009 - D. Klus-Stańska (red.), (Anty) edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2014 - D. Klus-Stańska, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2010 - I. Kopaczyńska, Priorytety kształcenia wczesnoszkolnego w Polsce i Danii w świetle założeń programowych. W: Problemy Wczesnej Edukacji nr 1/2011 - E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. GWP 2012 - M. Dagiel, M. Żytko (red.), Nauczyciel edukacji początkowej 2008 i kontekst jego funkcjonowania. CKE 2009 - M. Dagiel, M. Żytko (red.), Szkolne rzeczywistości uczniów klas trzecich w środowisku wiejskim. CKE 2011 - J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji. Impuls 2011 - - J. Holt, Zamiast edukacji.Warunki do uczenia się przez działanie. Impuls 2007 - B. Śliwerski, Znaczenie kształcenia kompetencji krytycznych nauczycieli wczesnej edukacji w: J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji. Impuls 2011 - M. Wiśniewska-Kin, O rozdźwięku między kulturą edukacyjną w programach nauczania we wczesnej edukacji w Polsce i New Jersey (USA). W: Problemy Wczesnej Edukacji nr 1/2011 - M. Żytko, Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych, rozdz. 12 w : red. D. Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2014 - K. Konarzewski, K. Bulkowski (red.) TIMSS 2015. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie. IBE 2016 -- M. Żytko, B. Murawska, Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej. Uczeń, szkoła, dom. Warszawa 2012 - |
Efekty uczenia się: |
Student będzie potrafił: Wiedza - scharakteryzować główne nurty dyskursów we wczesnej edukacji - opisać i zanalizować modele bycia nauczycielem i koncepcje roli zawodowej - określić znaczenie kompetencji krytycznego myślenia nauczycieli wczesnej edukacji wobec zmian i reform edukacyjnych - scharakteryzować wybrane modele edukacji elementarnej w krajach europejskich - wymienić najważniejsze cechy współczesnych koncepcji procesu uczenia się - zanalizować koncepcje nauki czytania i pisania w kontekście konstruktywizmu i interakcyjnego podejścia - scharakteryzować wyniki badań polskich i międzynarodowych dotyczących efektywności kształcenia na I etapie edukacji w zakresie matematyki i wymienić rekomendacje dla praktyki edukacyjnej Umiejętności - podać przykłady z praktyki edukacyjnej transmisyjnego i konstruktywistycznego podejścia do edukacji wczesnoszkolnej - wskazać i zilustrować przykładami najważniejsze wnioski wynikające z badań dla edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji językowej i matematycznej - określić najważniejsze kierunki zmian w polskiej edukacji wczesnoszkolnej - dokonać krytycznej analizy alternatywnych koncepcji edukacji wczesnoszkolnej Kompetencje społeczne - podejmować dyskusję na tematy związane z problematyką wczesnej edukacji - wymieniać poglądy w interakcji w grupie - tworzyć koalicje podmiotów społecznych na rzecz zmiany edukacyjnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium podsumowujące kurs: 16 tematów podzielonych na 4 grupy zagadnień. Student wybiera po 2 zagadnienia z każdej z grup. Opracowuje łącznie 8 tematów. Kryteria oceniania: -zgodność tekstu z problematyką przedstawioną z zagadnieniach tematycznych - logiczna i uporządkowana merytorycznie struktura wypowiedzi - problemowe ujęcie zagadnień, łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką - poprawność językowa (stylistyczna i ortograficzna) Kolokwium ma charakter opisowy a nie testowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.