MNP-Moduł nauk pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MNP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MNP-Moduł nauk pedagogicznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem modułu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w perspektywie pedagogiki porównawczej, andragogiki i pedagogiki ogólnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaprezentowanie i przybliżenie studentom zagadnień z zakresu pedagogiki ogólnej, szczególnie cywilizacyjno-kulturowych uwarunkowań kształtowania się tożsamości pedagogiki, wielości perspektyw oraz złożonych relacji między teorią a praktyką pedagogiczną. Drugim celem jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne w pracy andragoga, które jednocześnie stanowią podstawę do samokierowanego uczenia się. Celem trzecim jest zaznajomienie studentów z podstawowymi problemami współczesnej edukacji w pryzmacie systemów oświatowych w wybranych krajach na świecie oraz przeprowadzenie analizy konstrukcji i funkcjonowania systemów szkolnych i oświatowych w kontekście przemian historycznych, społecznych, demograficznych, ekonomicznych oraz oczekiwań i potrzeb wychowawczo-edukacyjnych w wybranych krajach na świecie. |
Pełny opis: |
Celem modułu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne w pracy pedagoga i andragoga. Studenci będą zdobywać podstawową i najnowszą wiedzę, która pozwoli im zrozumieć współczesne problemy edukacji w szerokich kontekstach oraz ocenić zastosowane rozwiązania praktyczne tych problemów. Studenci będą poznawać wiedzę dotyczącą współczesnych koncepcji edukacji dorosłych, pedagogiki ogólnej i pedagogiki porównawczej oraz praktycznych aplikacji tych koncepcji. Ponadto, studenci zostaną wyposażeni w kompetencje potrzebne do zaplanowania własnego rozwoju poznawczego w toku studiów, a także pomagające im w samodzielnym zdobywaniu wiedzy pedagogicznej. Analiza kondycji współczesnej pedagogiki zostanie przedstawiona w perspektywie napięć i sprzeczności nurtujących dzisiejszą refleksję (etyczną, społeczną, polityczną) i w znacznej mierze wyznaczających i warunkujących "niewspółmierność perspektyw" współczesnych koncepcji pedagogicznych. Zagadnienia omówione podczas wykładów są przedmiotem szczegółowej analizy i pogłębionej refleksji podczas konwersatoriów. |
Literatura: |
1. T. Aleksander: Andragogika. Podręcznik akademicki 2.J. Kargul: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej 3. M. Malewski : Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice 4. Z. Pietrasiński: Rozwój człowieka dorosłego 5. J. Półturzycki i In.(red.): Edukacja ustawiczna – idee i doświadczenia 6.Ahier J., Cosin B., Hales M. (1999), Diveristy and Change. Education, Policy and Selection, Routledge, London and New York 7.Cylkowska-Nowak M. (2004), Główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie, w: Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 8.Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej, Żak Warszawa 1997 r. 9.Pachociński R. (2007), Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie Żak 10.Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2012 11. F. Tonnies, Wspólnota i stowarzyszenie 12. S. Hessen, Podstawy pedagogiki oraz O sprzecznościach i jedności wychowania 13. D. Benner, Edukacja jako kształcenie i kształtowanie 14. H. v. Schoenebeck, Antypedagogika w dialogu 15. L. Strauss, Prawo naturalne w świetle historii |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: - opisuje strukturę pedagogiki porównawczej; - przedstawia uwarunkowania organizacji i funkcjonowania systemów oświatowych; - wyjaśnia mechanizmy reform oświatowych; - wymienia wady i zalety systemów szkolnych; - dostrzega związek i zależność między przemianami w oświacie i zmianami cywilizacyjnymi w otaczającym nas świecie; - posiada wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć andragogicznych oraz rozumie prawidłowości dotyczące podłoża ich cech konstytutywnych i zakresów znaczeniowych; - posiada wiedzę na temat prawidłowości rozwoju człowieka w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości, konsekwencji zmian rozwojowych dla procesu uczenia się oraz możliwości edukacyjnego wspomagania rozwoju człowieka dorosłego; - zna podstawowe koncepcje rozwoju człowieka dorosłego, rozumie ich istotę, potencjał i ograniczenia; - zna podstawowe modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, rozumie różnice między nimi oraz tkwiący w nich potencjał edukacyjny; - postrzega problematykę edukacyjną przez pryzmat funkcjonowania różnych systemów etycznych i politycznych; Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: - stosuje warsztat pedagoga porównawczego analizując systemy oświatowe; - dokonuje wyboru zmiennych opisujących funkcjonowanie systemów oświatowych zgodnie z uwarunkowaniami i zasadami polityki oświatowej; - potrafi zidentyfikować stadia rozwoju człowieka dorosłego z uwzględnieniem specyficznych zadań rozwojowych; - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do autorefleksji na temat zmian zachodzących w poszczególnych fazach i obszarach życia człowieka dorosłego; - wykorzystując zdobytą wiedzę potrafi zaproponować różne edukacyjne formy wspomagania rozwoju; - potrafi dostrzec wieloaspektowe uwarunkowania współczesnej edukacji i złożoność jej zaplecza teoretycznego; - potrafi formułować problemy i podejmować wysiłek ich rozwiązania zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym; Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych): - dokonuje krytycznej analizy porównawczej systemów oświatowych wybranych państw; - analizuje zmienne historyczne, ekonomiczne, demograficzne i społeczne dla potrzeb wniosków wynikających z porównania systemów oświatowych; - ocenia kierunki reform oświatowych w celu doskonalenia własnego warsztatu pedagoga porównawczego; - odpowiedzialnie realizuje przebieg własnego procesu edukacji wypełniając sumiennie swoje obowiązki; - ustosunkowuje się krytycznie do analizowanych podczas zajęć problemów; - dostrzega ważność wchodzenia w merytorycznie znaczące relacje komunikacyjne z innymi osobami zaangażowanymi w proces edukacji; - widzi wartość otwarcia się na inne stanowiska teoretyczne; |
Metody i kryteria oceniania: |
Przystąpienie do egzaminu modułowego uzależnione jest od uzyskania zaliczenia wykładów i konwersatorium wchodzących w skład modułu. Egzamin odbywa się w sali. Studenci dostają polecenie przygotowania wypowiedzi pisemnej na zadany temat, integrujący zagadnienia wchodzące w skład przedmiotów tworzących Moduł Nauk Pedagogicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Rutkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Rutkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.