MS1-Twórcze rozwiązywanie problemów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS1-PO-TRP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | MS1-Twórcze rozwiązywanie problemów |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem warsztatów jest nabycie i rozwój umiejętności z zakresu twórczego rozwiązywania problemów. Zajęcia pozwolą zwiększyć efektywność działania w warunkach interakcji społecznej oraz rozwinąć cechy intelektu związane z myśleniem dywergencyjnym, takie jak: płynność, giętkość czy oryginalność. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć realizowany będzie trening z zakresu: twórczego myślenia (abstrahowania, dokonywania skojarzeń, rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego, myślenia metaforycznego, dokonywania transformacji), podejmowania decyzji oraz zastosowania różnego typu technik wspomagających proces rozwiązywania problemów. Dodatkowo każde zajęcia będą rozpoczynały się krótkimi wykładami z zakresu poniższych tematów: • podstawowe terminy z zakresu teorii rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji (zadanie, problem, sytuacja problemowa, rozwiązanie problemu, sytuacja decyzyjna, problem decyzyjny, decydent, decyzja dopuszczalna i optymalna, kryteria oceny decyzji); • typologie i etapy rozwiązywania problemów; • przeszkody i czynniki wspomagające rozwiązywanie problemów; • wybrane współczesne teorie twórczości i twórczego rozwiązywania problemów; |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz Aleksandra, Szymura B., Trening twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005; • Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia Poznawcza, PWN i Wydawnictwo SWPS, 2006. Literatura uzupełniająca: • Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Helion 2008; • Ernst G.W., Newell A., GPS: a case study in generality and problem solving, Academic Press, 1969; • Franken R.E., Psychologia motywacji, wyd. GWP, Gdańsk 2005; • Góralski A., Twórcze rozwiązywanie zadań, PWN, Warszawa 1980; • Marciszewski W., Poradnik dla niezdecydowanych, Ossolineum, Wrocław 1974; • Mądrzycki T., Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza i zrozumienie, student: • wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu teorii rozwiązywania problemów, twórczego myślenia; • wymienia etapy, przeszkody oraz czynniki wspomagające rozwiązywanie problemów; Umiejętności, student: • diagnozuje przyczyny powstania problemu; • poprawnie identyfikuje i definiuje problem; • stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów adekwatnie do zastanej sytuacji. Postawy, student: • wykazuje chęć rozwoju cech intelektu związanych z myśleniem dywergencyjnym; • dobrowolne stosuje w praktyce zasady oraz techniki związane z twórczym rozwiązywaniem problemów. |
Metody i kryteria oceniania: |
kontrola obecności, ocena ciągła (aktywność na zajęciach), kolokwium końcowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.