University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS1-Physical and Health Education

General data

Course ID: 2300-NZ2-MS1-PW-EF
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS1-Physical and Health Education
Name in Polish: MS1-Edukacja fizyczna i zdrowotna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Opis zajęć:

Problematyka przedmiotu dotyczy funkcji i roli edukacji fizycznej i zdrowotnej w procesie kształcenia oraz wychowywania dzieci i młodzieży. Zajęcia są połączeniem warsztatów metodycznych i ćwiczeń praktycznych związanych z przygotowaniem zajęć ruchowych dla najmłodszych oraz organizacją imprez sportowych. Tematyka dotyka również szans i problemów integracji, udziału dzieci z niepełnosprawnością w kulturze fizycznej.

Full description: (in Polish)

Opis zajęć:

Zajęcia ruchowe są wspaniałą formą wychowania dzieci i młodzieży do świadomego ich udziału w kulturze fizycznej i życia w zdrowiu. Treści edukacji zdrowotnej zaproponowane w nowatorski, ciekawy sposób są łatwiejsze do zapamiętania i co ważniejsze , są chętniej wdrażane do życia codziennego przez same dzieci.

Umiejętność diagnozy potrzeb dziecka, dostosowanie metod i treści do tych potrzeb a na końcu zorganizowanie zajęć ruchowych, na które dziecko chętnie wróci - to klucz do pedagogicznego sukcesu.

I takie właśnie zadanie stoi przed przedmiotem Edukacja Fizyczna i Zdrowotna, prowadzącym go i studentami na niego uczęszczającymi.

Treści:

1. Znaczenie ruchu w ontogenezie człowieka.

2. Historia kultury fizycznej i sportu.

3. Podstawa programowa z wychowania fizycznego.

4. Metodyka zajęć z wychowania fizycznego. Tworzenie scenariusza zajęć.

5. Prawne aspekty oraz bezpieczeństwo na zajęciach ruchowych.

6. Rozwój motoryczny dzieci. Elementy fizjologii człowieka.

7. Wady postawy. Elementy anatomii człowieka i gimnastyki korekcyjnej.

8. Gry i zabawy ruchowe. Planowanie, organizacja, prowadzenie zajęć.

9. Metoda Weroniki Sherbourne.Diagnoza potrzeb ucznia,prowadzenie zajęć.

10. Edukacja zdrowotna. Metody aktywizujące.

11. Sporty całego życia, taniec na zajęciach wychowania fizycznego.

12. Aspekty integracji. Dziecko z niepełnosprawnością na zajęciach ruchowych.

13. Ewaluacja zajęć ruchowych, testy, próby sprawnościowe, ocenianie.

14. Organizacja imprez sportowych.

15. Hospitacja zajęć w przedszkolu i szkole. Prowadzenie zajęć z dziećmi.

16. Hospitacja zajęć w przedszkolu i szkole. Prowadzenie zajęć z dziećmi.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Woynarowska Barbara, Zdrowie, edukacja do zdrowia, promocja zdrowia, w: Biologiczne i medyczne podstawy wychowania i rozwoju, cz. 2

2. Wlaźnik Kazimiera,Wychowanie fizyczne w przedszkolu: przewodnik metodyczny dla nauczyciela” ,WSiP 1999

3. Bondarowicz Marian, Staniszewski Tadeusz, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych, AWF Warszawa 2000,

4. Podstawa Programowa MEN:

Tom 1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

Tom 8. Wychowanie fizyczne i edukacja dla bezpieczeństwa,

5. Demeter Rozsza, Wesołe ćwiczenia, PZWL 1976,

6. Owczarek Sławomir, Gimnastyka przedszkolaka , WSIP 2007

7. Kierczak Urszula, Koncepcja edukacji fizycznej. Zdrowie-Sport-Rekreacja. Impuls 2011,

8. Kutcher Martin , Dzieci z zaburzeniami łączonymi , Liber 2012

9. Borkowska Maria, Gelleta-Mac Izabela, Wady postawy i stóp u dzieci, PZWL 2009

10. Bąk Dorota , Gry i zabawy w szkole, Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza , Warszawa 2002.

11. Borowiecka Renata, Dziecko w równowadze, Centrum Edukacji Terapii i Diagnozy Psychologiczno - Pedagogicznej, Warszawa 2010

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia

Student:

Zna cele i zakres tematyczny edukacji fizycznej i zdrowotnej w przedszkolu i szkole.

Zdobywa wiedzę w zakresie planowania, organizacji i prowadzenia zajęć z edukacji fizycznej i edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole.

Potrafi zaplanować i zorganizować imprezę sportową.

Poznaje metodykę i zasady bezpieczeństwa na zajęciach ruchowych.

Poznaje przepisy prawa oświatowego oraz z elementy anatomii i fizjologii człowieka.

Zdobywa wiedzę związaną z pracą w integracji, z dziećmi z niepełnosprawnością, poznaje metodę Weroniki Sherbourne.

Potrafi włączyć do zajęć ruchowych dzieci z niepełnosprawnościami.

Poznaje wytyczne dotyczące oceniania na lekcjach wychowania fizycznego.

Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia ruchowe z uwzględnieniem specjalnych potrzeb rozwojowych dziecka na sali gimnastycznej i na placu zabaw.

Potrafi pod kątem zajęć ruchowych organizować środowisko dziecka, włączać do współpracy rodziców i środowisko lokalne.

Dostrzega znaczenie ruchu w rozwoju dziecka.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia:

1. Frekwencja i aktywność na zajęciach.

2. Przygotowanie scenariusza zajęć na wybrany temat .

3. Przygotowanie scenariusza imprezy sportowej.

4. Prowadzenie zajęć z dziećmi.

5.. Dwa testy śród semestralne.

6. Test wiedzy na koniec semestru.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)