Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS1-Edukacja przyrodnicza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ2-MS1-PW-EPrz
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS1-Edukacja przyrodnicza
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w wieku przedszkolnym oraz młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. Treści przedmiotu skupiają się wokół zagadnień dotyczących szeroko rozumianej ekologii, celów, zadań, treści i zasad edukacji przyrodniczo-społecznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, metod i form dydaktycznych wykorzystywanych w tym obszarze oraz możliwości stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie przybliżania dzieciom świata przyrody, nauki i techniki. Praktycznym wymiarem zdobytych przez studentów wiadomości i umiejętności jest projektowanie scenariuszy zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym i klas I-III, będących wyrazem rozumienia zasad zrównoważonego rozwoju, w których zagadnienia przyrodnicze stanowią płaszczyznę integracji treści i metod kształcenia.

Pełny opis:

Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. Treści przedmiotu skupiają się wokół zagadnień dotyczących podstawowych pojęć edukacji ekologicznej, w tym przybliżają pojecie rozwoju zrównoważonego. W ramach zajęć analizowane są podstawowe cele, zadania, treści i zasady edukacji przyrodniczo-społecznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście założeń konstruktywizmu poznawczego (J. Paiget) i konstruktywizmu społecznego (L.S. Wygoski). Kurs przybliża także metody dydaktycznych charakterystyczne dla omawianego obszaru edukacji, skupiając się głównie na eksperymencie i obserwacji. Wskazywane jest znaczenie wymienionych sposobów pracy w rozwijaniu myślenia naukowego uczniów – formułowania problemów badawczych, hipotez, projektowaniu procedur zbierania i analizowania danych oraz sprawdzania wniosków. Studenci poznają również i poddają krytycznej ocenie możliwości stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie przybliżania dzieciom świata przyrody, nauki i techniki. Kolejnym obszarem tematycznym są zagadnienia dotyczące edukacji regionalnej, europejskiej i wielokulturowej, rozpatrywane zarówno w nawiązaniu do podstaw teoretycznych, jak i proponowanych rozwiązań praktycznych. Praktycznym wymiarem zdobytych przez studentów wiadomości i umiejętności jest projektowanie scenariuszy zajęć dla klas I-III, będących wyrazem rozumienia zasad zrównoważonego rozwoju, w których zagadnienia przyrodnicze stanowią płaszczyznę integracji treści i metod kształcenia.

Literatura:

Dylak S., Przyrodnicze rozumowanie najmłodszych, czyli uczyć inaczej

Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata

Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania

Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna

Klus-Stańska D. (red.), Światy dziecięcych znaczeń

Frątczak E., Frątczak J., Edukacja ekologiczna w kl.I-III

Kalinowska A., Ekologia – wybór przyszłości

Karwowska-Struczyk M., Szpotowicz M., Sobierańska D., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje

Schmollgruber C., Mitterbauer E., Uczyć się, wiedzieć działać – metody wychowania ekologicznego

Soida D., Jak edukację z klocków budować? Zasady i techniki edukacji ekologicznej

Efekty uczenia się:

Student definiuje pojęcia zawiązane z edukacją ekologiczną (m.in. pojecie zrównoważonego rozwoju), wylicza i charakteryzuje zasady edukacji przyrodniczo-społecznej w klasach początkowych w nawiązaniu do założeń konstruktywizmu, opisuje i wyjaśnia przebieg wybranych zjawisk naturalnych, rozpoznaje i opisuje przykładowe gatunki flory i fauny polskiej i światowej, zna podstawowe pojęcia dotyczące edukacji regionalnej, europejskiej i wielokulturowej, rozumie znaczenie działań w tych obszarach, wyszukuje potrzebne informacje w różnych źródłach wiedzy, ocenia sytuacje edukacyjne w kontekście celów ogólnych przedszkola i szkoły dla I etapu kształcenia oraz celów edukacji przyrodniczo-społecznej, świadomie i celowo wybiera metody, techniki i formy pracy w przedszkolu i na lekcjach w klasach I-III, projektuje sytuacje edukacyjne oparte na dialogowym modelu edukacji, zna zasady oraz potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie konstruowania przez dzieci wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie punktowej podlegają następujące elementy pracy studenta: obecność i aktywność na zajęciach, indywidualna oraz grupowa realizacja zadań dydaktycznych zawiązanych ze wskazanymi w programie zagadnieniami tematycznymi (opracowanie teoretyczne i praktyczne). opracowanie w grupie scenariusza zajęć zintegrowanych zawierającego treści edukacji przyrodniczo-społecznej oraz przygotowanie zaplanowanych w nim pomocy dydaktycznych. Zdobytą, sumaryczną liczbę punktów student porównuje z określoną skalą.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)