University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS1-The role of the teacher in preschool

General data

Course ID: 2300-NZ2-MS1-PW-NP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS1-The role of the teacher in preschool
Name in Polish: MS1-Nauczyciel w przedszkolu
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela w przedszkolu poprzez:

 zgłębiane wybranych aspektów teoretycznych związanych z funkcją opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną nauczyciela przedszkola;

 rozwijanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu;

 rozwijanie twórczej postawy wobec sytuacji wychowawczo – dydaktycznych i refleksji pedagogicznej m.in. w oparciu o analizę przeprowadzonych w placówce obserwacji.

Full description: (in Polish)

Zagadnienia szczegółowe:

 Różne formy edukacji przedszkolnej – praca nauczyciela w publicznych i niepublicznych placówkach przedszkolnych;

 Funkcje i kompetencje nauczyciela przedszkola we współczesnych rozważaniach teoretycznych i wskazaniach metodycznych.

 Karta Nauczyciela i awans zawodowy nauczyciela - analiza praw i obowiązków nauczyciela w świetle obowiązujących aktów prawnych.

 Nadzór pedagogiczny - nauczyciel i przedszkole na cenzurowanym.

 Planowanie i organizowanie zajęć w przedszkolu (m.in. plan roczny, miesięczny, tygodniowy, konkursy, wycieczki, etc.)

 Metody aktywizujące w pracy nauczyciela;

 Jawne i ukryte wymiary systemu edukacji przedszkolnej (komunikacja, aranżacja wnętrz, treści edukacyjne, przekazywanie wartości).

 Dokumentowanie działań pedagogicznych w pracy nauczyciela.

 Komunikacja interpersonalna w pracy nauczyciela.

 Nauczyciel jako organizator współpracy z rodziną i lokalną społecznością;

 Zebrania z rodzicami i typy rodziców.

 Obserwacja i diagnoza w pracy nauczyciela.

 Rozpoznanie indywidualnych potrzeb dzieci jako podstawa organizacji sytuacji edukacyjnej;

 Praca nauczyciela w grupie zróżnicowanej wiekowo.

Bibliography: (in Polish)

1. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, 2005.

2. Brudnik E. , Moszyńska A., Owczarska B. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.

3. Bulera M., Żuchelkowska K., Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, 2006.

4. Dmochowska H., Współczesne modele kształcenia nauczycieli przedszkola, 2007.

5. Karwowska – Struczyk M., Dokumentacja narzędziem uczenia się/nauczania dziecka i nauczyciela W: Karwowska – Struczyk M., Słodownik – Rycaj E., Pedagogika małego dziecka. Wybrane zagadnienia, 2007.

6. Klim – Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, 2012.

7. Laska E.(red.), Nauczyciele wobec wczesnej edukacji dzieci, 2007.

8. Poradnik MEN, Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

9. Siarkiewicz E., Ostatni bastion. Jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola, 2000.

10. Waloszek D., Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych, 2010.

11. Waloszek D (red.), Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie, 2009.

12. Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, 1995.

13. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. nr 97, poz. 674)

14. inne Rozporządzenia MEN oraz MENiS

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

• zna i stosuje metody aktywizujące w działaniach pedagogicznych;

• rozumie znaczenie i potrafi planować projektować współpracę z rodzicami;

• posiada wiedzę na temat różnych sposobów dokumentowania pracy przedszkolnej, znaczenia i metod obserwacji dzieci w przedszkolu;

• ma wiedzę na temat praw i obowiązków nauczyciela wychowania przedszkolnego na podstawie wybranych aktów prawnych.

UMIEJĘTNOŚCI:

• potrafi w sposób elastyczny przystosować zaprojektowane metody i formy zajęć do sytuacji dydaktyczno – wychowawczej w grupie dzieci przedszkolnych;

• potrafi dokonać analizy jawnych i ukrytych aspektów społecznego życia przedszkola

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- obecność na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności w ciągu semestru);

- aktywne uczestnictwo w zajęciach;

- przygotowanie prezentacji z listy tematów przedstawionych przez prowadzącego:

1. Przesłanie projektu prezentacji.

2. Nałożenie poprawek po informacji zwrotnej przez prowadzącego.

3. Prezentacja właściwa.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)