(in Polish) MS1 - Wybrane obszary i metody diagnozowania psychopedagogicznego
General data
Course ID: | 2300-NZ2-MS1-SDR-WOM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | MS1 - Wybrane obszary i metody diagnozowania psychopedagogicznego |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) Celem zajeć jest uporządkowanie i pogłębienie wiedzy na temat procesu diagnozowania i umiejętności diagnostycznych niezbędnych w pracy społeczno-wychowawczej. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na diagnozowanie funkcjonowania społecznego dzieci, młodzieży i rodzin znajdujących się w potrzebie, w sytuacji wymagającej dodatkowego wsparcia i pomocy ze strony specjalistów. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajeć jest uporządkowanie i pogłębienie wiedzy na temat procesu diagnozowania i umiejętności diagnostycznych niezbędnych w pracy społeczno-wychowawczej. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na diagnozowanie funkcjonowania społecznego dzieci, młodzieży i rodzin znajdujących się w potrzebie, w sytuacji wymagającej dodatkowego wsparcia i pomocy ze strony specjalistów. Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: - teoretyczne i etyczne podstawy procesu diagnozowania, - wybrane rodzaje diagnozy w pracy socjalnej, wychowawczej i resocjalizacji - diagnoza interpretatywna, pozytywna, funkcjonalna, - związki między diagnozą pedagogiczną a psychologiczną, - obszary diagnozy w pracy społeczno-wychowawczej tj. rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, - diagnozowanie funkcjonowania i kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, - międzyosobowy wymiar relacji diagnostycznej, - podstawowe metody i techniki diagnostyczne: obserwacja, wywiad, ankiety, skale i kwestionariusze. Dodatkowo podczas ćwiczeń i praktyki obserwacyjnej studenci będą ćwiczyć niezbędne umiejętności nawiązywania i budowania relacji, planowania procesu diagnozy i jego monitorowania, doboru odpowiednich do sytuacji metod i technik diagnostycznych, konstruowania własnych narzędzi służących rozpoznawaniu potrzeb dzieci, młodzieży i rodzin, przekazywania diagnozy. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Jarkiewicz, A. (2020). Diagnoza interpretatywna jako „nowy” sposób diagnozowania problemów w pracy socjalnej/społecznej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia, 33(1), 39-53. 2. Knopik T., Oszwa U., Domagała-Zyśk E. (2019). Diagnoza funkcjonalna jako standard pomocy psychologiczno-pedagogicznej – od założeń teoretycznych do praktyki diagnostyczno-terapeutycznej. Kwartalnik Pedagogiczny 2:163-175. 3. McGoldrick M., Shellenberger S., & Gerson R. (2007). Genogramy: rozpoznanie i interwencja. Zysk i S-ka Wydawnictwo. 4. Misiuk A., Deptuła M. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnych i młodszym szkolnym. Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Praca socjalno-wychowawcza w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego postępowania z osobami potrzebującymi pomocy (2016). Instytu Rozwoju Służb Społecznych, rozdziały: VII-VIII: https://www.osar.com.pl/wp-content/uploads/2020/03/praca-socjalno-wych-z-rodzina.pdf 6. Skałbania B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Oficyna Wydawnicza Impuls. 7. Stemplewska-Żakowicz K. (2011) Diagnoza psychologiczna: diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 8. Wysocka E. (2015). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji: Model teoretyczny i metodologiczny. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 9. Wysocka E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania. Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: - posiada uporządkowaną wiedzę na temat teoretycznych podstaw diagnozowania w pracy socjalnej i wychowawczej, - potrafi scharakteryzować różne rodzaje diagnozy w pracy społeczno-wychowawczej i wskazać na ich zastosowania, zalety i ograniczenia, - posiada wiedzę na temat etapów postępowania diagnostycznego w odniesieniu do różnych podejść teoretycznych, - potrafi właściwie scharakteryzować relację diagnostyczną i zna jej uwarunkowania. Umiejętności: - potrafi nawiazać kontakt diagnostyczny z różnymi klientami, - umie dokonać opisu diagnostycznego oraz sformułować hipotezy i zalecenia, - samodzielnie wyszukuje, a w razie potrzeby także tworzy narzędzia diagnostyczne potrzebne mu do pracy z dzieckiem i rodziną, - dobiera odpowiednie metody i techniki diagnostyczne do potrzeb i problemów dziecka oraz rodziny, - stosuje w praktyce poznane metody i techniki diagnostyczne. Kompetencje społeczne i postawy: - współpracuje z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem i rodziną, - wyprowadza z rozpoznania sytuacji wnioski do dalszej pracy, - stosuje standardy etyczne w pracy z klientem, a w swojej pracy opiera się na faktach i dowodach, - docenia potrzebę poufności, akceptacji i zrozumienia w pracy z klientami, - stale pracuje nad podnoszeniem własnych kompetencji interpersonalnych, dokonuje autodiagnozy określając swoje mocne i słabe strony w kontakcie z klientami. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze. W przypadku większej liczby nieobecności należy skontaktować się z Prowadzącym i ustalić sposób zaliczenia zaległego materiału. 2. Przygotowanie do zajęć - czytanie zadanej literatury, wykonywanie zadań domowych i aktywność podczas ćwiczeń. 3. Kolokwium zaliczeniowe - 50% oceny końcowej. 4. Praca grupowa - stworzenie schematu postepowania diagnostycznego i zestawu narzędzi do diagnozowania dziecka i rodziny w konkretnej sytuacji, prezentacja podczas zajęć - 50% oceny końcowej. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WAR
|
Type of class: |
Workshops, 16 hours
|
|
Coordinators: | Maria Kolankiewicz, Hanna Tomaszewska-Pękała | |
Group instructors: | Hanna Tomaszewska-Pękała | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 16 hours
|
|
Coordinators: | Maria Kolankiewicz, Hanna Tomaszewska-Pękała | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.