MS2-Popular culture and media
General data
Course ID: | 2300-NZ2-MS2-ASK-KUL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS2-Popular culture and media |
Name in Polish: | MS2-Kultura popularna i media |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) W założeniu, przedmiot kontynuuje rozważania na temat kultury popularnej i mediów zapoczątkowane w ramach zajęć dydaktycznych na studiach licencjackich /spec. ANIMACJA SPOŁECZNO-KULTURALNA/. Przedmiot wchodzi w skład Modułu specjalnościowego 2. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Skrócony opis: 1. Teoria kultury masowej i popularnej - konteksty pedagogiczne 2. Kultura popularna i media jako istotna część kultury współczesnej. 3. Od kultury typograficznej do e-kultury, czyli przemiany komunikowania - refleksje epistemologiczne 4. Psycho-społeczne, kulturowe i edukacyjne znaczenie oddziaływania mediów 5. Dzisiejsza kultura popularna i media a problemy wychowania |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami: 1. Kultura masowa a kultura popularna – definicje, sposoby rozumienia, geneza, cechy, etapy rozwoju. Charakterystyka poszczególnych układów kultury. 2. Różne stanowiska wobec wobec kultury masowej i kultury popularnej /Szkoła Frankfurcka, strukturalizm, semiologia, marksizm i inne/. Krytyka, obrona, afirmacja oraz sposoby wykorzystania kultury popularnej /polityka, ideologie, marketing/. 3. Przemiany współczesnej kultury, sytuacja człowieka - uczestnika dzisiejszej kultury w obliczu ekspansji kultury konsumpcyjnej i komercjalizacji różnych obszarów kultury. 4. Ewolucja mediów na przestrzeni wieków; rozwój nowych technologii komunikacyjnych a przeobrażenia kultury; kultura typograficzna, kultura audiowizualna a Internet. 5. Teorie i koncepcje społecznego oddziaływania mediów; konstruowanie komunikatów i ich recepcja przez uczestników dzisiejszej kultury. Proces komunikacji, znak i znaczenie, symbole, ikony i mity współczesnej kultury audiowizualnej. 6. Perswazja i propaganda w mediach audiowizualnych – podstawowe zjawiska, mechanizmy i zagadnienia. Marketing polityczny i rozrywka medialna jako sposób realizacji celów ideologicznych, politycznych i komercyjnych – próba refleksji krytycznej 7. Kultura popularna, media, wychowanie – wybrane zagadnienia: • dzieci i młodzież jako uczestnicy kultury dzisiaj – diagnoza sytuacji • dzieci i młodzież wobec kultury konsumpcyjnej i różnych form reklamy • obrazy zła, agresji, przemocy w mediach audiowizualnych jako problem pedagogiczny |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura - wybrane pozycje: 1. Golka. M: Socjologia kultury. 2. Mrozowski M. Spory o siłę oddziaływania mediów. 3. McLuhan M. : Wybór tekstów. 4. Strinati D.: Wprowadzenie do kultury popularnej. 5. Barthes R. Mitologie. 6. Castells M. : Społeczeństwo sieci. 7. Pratkanis A; Aronson E.: Wiek propagandy. 8. Melosik Z.: Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. 9. Jenkins H. : Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. 10. Kossowski P. Od kultury masowej do e-kultury. Nowe konteksty, wyzwania i zadania dla pedagogiki mediów. * Dodatkowo, w ramach zajęć, wyświetlane są filmy dokumentalne. * Powyższej listy lektur nie należy utożsamiać z wymaganiami do zaliczenia/egzaminu. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty uczenia: Po zakończeniu kursu student umie: • definiować terminy specjalistyczne związane z teorią kultury masowej, kultury popularnej i mediów, wskazywać etapy, kierunki rozwoju współczesnej kultury medialnej i komunikowania społecznego oraz rozpoznawać najważniejsze zjawiska z tego obszaru • analizować, klasyfikować, porównywać procesy i zjawiska tworzące podstawowe układy kultury oraz różne odmiany komunikacji medialnej • rozpoznawać i interpretować zjawiska z omawianego zakresu z pedagogicznego punktu widzenia oraz formułować samodzielnie krytyczne oceny kultury masowej, popularnej i mediów masowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia: - Przygotowanie do zajęć i znajomość treści lektur - Aktywność podczas konwersatoriów związana z tematem zajęć /inicjowanie i udział w dyskusjach, refleksje nad omawianymi problemami/ - Wywiązywanie się /terminowe/ z zadanych prac pisemnych i należyte przygotowanie uzgodnionych wcześniej referatów lub prezentacji multimedialnych - Frekwencja na konwersatoriach i kultura osobistą studenta. Szczegółowe i aktualne warunki zaliczenia przedmiotu przez studenta określa prowadzący zajęcia - zawsze na początku zajęć UWAGA: * Przedmiot nie jest zaliczany na ocenę. * Przedmiot wchodzi w skład MODUŁU SPECJALNOŚCIOWEGO ASK 2 * Warunkiem dopuszczenia do powyższego egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z przedmiotu "Kultura popularna i media". |
Copyright by University of Warsaw.