MS2-Innowacje edukacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS2-PO-IE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Innowacje edukacyjne |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zmienność zadań w jakich prowadzi się kształcenie jest proporcjonalna do tempa rozwoju społecznego i technologicznego. System edukacji narodowej i poszczególne placówki podlegają ustawicznemu dostosowaniu do zmieniających się warunków. Wiedza o historycznych i aktualnie wprowadzanych innowacjach dotyczących treści, metod, organizacji i technologii kształcenia jest inspiracją dla kolejnych działań modernizacyjnych. Celem zajęć jest także poznanie podstawowych regulacji prawnych oraz pojęć i koncepcji związanych z działaniami innowacyjnymi i eksperymentalnymi w edukacji. Podczas zajęć przeprowadzone będą również analizy zmian wprowadzanych w procesie kształcenia we współczesnej polskiej oświacie. |
Pełny opis: |
1. Terminologia i regulacje prawne związane z działalnością innowacyjną i eksperymentalną w edukacji. 2. Historyczne reformy i innowacje oświatowe – uwarunkowania i kierunki. 3. Uspołecznienie, demokratyzacja, pluralizacja i decentralizacja uprawnień jako główne kierunki reform szkolnych ostatniego 20-lecia w Polsce i związane z nimi regulacje pozycji nauczyciela, dyrektora placówki oświatowej i organów administracyjnych i kontrolnych. 4. Analiza zmian strukturalnych i organizacyjnych w oświacie. 5. Reformy organizacji kształcenia, programów, metod i zaangażowanie nowoczesnych technologii jako podstawa analizy działalności innowacyjnej w systemie szkolnym. 6. Przegląd eksperymentów i innowacji szkolnych wprowadzanych aktualnie w polskim szkolnictwie. |
Literatura: |
Wybrane strony internetowe placówek oświatowych prowadzących działalność innowacyjną i eksperymentalną. Czesław Kupisiewicz Paradygmaty i wizje reform oświatowych PWN, Warszawa 1985. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. |
Efekty uczenia się: |
Student będzie znał terminologię i podstawy prawne działań innowacyjnych i eksperymentów wprowadzanych w polskim systemie szkolnym. Przeprowadzi ich klasyfikację oraz ocenę ze względu na uzyskane lub przewidywane rezultaty dydaktyczne i wychowawcze. Dokona analizy wprowadzanych innowacji w kontekście procesów przemian zachodzących w polskim systemie oświatowym oraz w kontekście globalnych przemian cywilizacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Frekwencja na zajęciach. Przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach. Przygotowanie analizy wybranego przedsięwzięcia edukacyjnego mającego status eksperymentu lub innowacji edukacyjnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.