Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2-Innowacje edukacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ2-MS2-PO-IE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2-Innowacje edukacyjne
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zmienność zadań w jakich prowadzi się kształcenie jest proporcjonalna do tempa rozwoju społecznego i technologicznego. System edukacji narodowej i poszczególne placówki podlegają ustawicznemu dostosowaniu do zmieniających się warunków. Wiedza o historycznych i aktualnie wprowadzanych innowacjach dotyczących treści, metod, organizacji i technologii kształcenia jest inspiracją dla kolejnych działań modernizacyjnych. Celem zajęć jest także poznanie podstawowych regulacji prawnych oraz pojęć i koncepcji związanych z działaniami innowacyjnymi i eksperymentalnymi w edukacji. Podczas zajęć przeprowadzone będą również analizy zmian wprowadzanych w procesie kształcenia we współczesnej polskiej oświacie.

Pełny opis:

1. Terminologia i regulacje prawne związane z działalnością innowacyjną i eksperymentalną w edukacji.

2. Historyczne reformy i innowacje oświatowe – uwarunkowania i kierunki.

3. Uspołecznienie, demokratyzacja, pluralizacja i decentralizacja uprawnień jako główne kierunki reform szkolnych ostatniego 20-lecia w Polsce i związane z nimi regulacje pozycji nauczyciela, dyrektora placówki oświatowej i organów administracyjnych i kontrolnych.

4. Analiza zmian strukturalnych i organizacyjnych w oświacie.

5. Reformy organizacji kształcenia, programów, metod i zaangażowanie nowoczesnych technologii jako podstawa analizy działalności innowacyjnej w systemie szkolnym.

6. Przegląd eksperymentów i innowacji szkolnych wprowadzanych aktualnie w polskim szkolnictwie.

Literatura:

Wybrane strony internetowe placówek oświatowych prowadzących działalność innowacyjną i eksperymentalną.

Czesław Kupisiewicz Paradygmaty i wizje reform oświatowych PWN, Warszawa 1985.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.

Efekty uczenia się:

Student będzie znał terminologię i podstawy prawne działań innowacyjnych i eksperymentów wprowadzanych w polskim systemie szkolnym. Przeprowadzi ich klasyfikację oraz ocenę ze względu na uzyskane lub przewidywane rezultaty dydaktyczne i wychowawcze. Dokona analizy wprowadzanych innowacji w kontekście procesów przemian zachodzących w polskim systemie oświatowym oraz w kontekście globalnych przemian cywilizacyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

Frekwencja na zajęciach. Przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach. Przygotowanie analizy wybranego przedsięwzięcia edukacyjnego mającego status eksperymentu lub innowacji edukacyjnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)