MS2-Dziecko i rodzina w perspektywie interdyscyplinarnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS2-PRSW-DR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Dziecko i rodzina w perspektywie interdyscyplinarnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące dziecka i rodziny z uwzględnieniem perspektywy różnych dyscylin/subdyscyplin (takich jak psychologia, pedagogika, socjologia, prawo, medycyna, poltyka społeczna, etnografia,, kryminologia itd.). |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące dziecka i rodziny z uwzględnieniem perspektywy różnych dyscylin/subdyscyplin (takich jak psychologia, pedagogika, socjologia, prawo, medycyna, poltyka społeczna, etnografia,, kryminologia itd.). Punktem wyjścia jest zastanawianie się nad stanem i przeobrażeniami rodziny polskiej z uwzględnieniem zagrożeń utrudniających jej funkcjonowanie w wymiarze instytucjonalnym i grupowym Program uwzględnia nastepujące grupy zagadnień: • Małżeństwo i rodzina w okresie przemian • Dzietność rodziny - szanse i zagrożenia • Macierzyństwo i ojcostwo - przemiany ról • Oblicza trudnego rodzicielstwa (małoletnie, uzależnione, bezdomne. uwięzione,samotne,udręczone, itp.) • Dziecko w rodzinie - relacje, oczekiwania, obowiązki, plany edukacyjne, czas wolny, itd. |
Literatura: |
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002 • W. Badura-Madej (wybór): Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice 1996 • A. Kwak: Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2005 • T. Rostowska, A. Jarmołowska, Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego, Warszawa 2010 • A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003 • K. Slany: Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002 |
Efekty uczenia się: |
•Rozumie przemiany rodziny w zakresie struktury i funkcji •Wskazuje zagrożenia utrudniające funkcjonowanie rodziny w wymiarze instytucjonalnym i grupowym •Zna mechanizmy związane z funkcjonowaniem rodziny problemowej z uwzględnieniem perspektywy wszystkich członków rodziny •Zna programy wsparcia rodziny i dostępne formy pomocy rodzinie w zależności od problemów w niej występujących •Ocenia sytuację dziecka w środowisku rodzinnym •Wskazuje możliwości pomocy dziecku i rodzinie problemowej |
Metody i kryteria oceniania: |
•Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nb) •Przygotowanie do zajęć (literatura) •Realizacja zadań (karty ćwiczeń) •Prezentacja indywidualna wybranego tematu •kolokwia sprawdzające w poszczególnych działach tematycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.