MS2-Formy opieki i wychowania-historia i stan aktualny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS2-PRSW-FO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Formy opieki i wychowania-historia i stan aktualny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Seminarium stanowi część modułu specjalizacyjnego "Studia nad dzieckiem, rodziną, wychowaniem" i jest realizowane równolegle z praktykami pedagogicznymi w wybranej przez studenta organizacji, instytucji, formie opieki. |
Skrócony opis: |
Seminarium stanowi dopełnienie problematyki poruszanej na wykładach z opieki i wychowania. Zajęcia polegać będą na poznaniu wybranych pojęć, dyskusji nad koncepcjami opieki i wychowania oraz na analizie programów i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. |
Pełny opis: |
W ramach seminarium analizujemy pojęcia: potrzeby i prawa dzieci, opieka, wychowanie, pomoc, środowisko wychowawcze. Określimy najważniejsze zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej. Czerpać będziemy z wybranych koncepcji: Jordana, Jeżewskiego, Lisieckiego, Korczaka, Kamińskiego, Małkowskich, Czapówa... Założenia teoretyczne i obowiązujące przepisy prawa będziemy odnosić do pracy z dziećmi i młodzieżą w różnych środowiskach: rodzinie, grupie rówieśniczej, w środowisku lokalnym - na podwórku, ulicy, w wybranych organizacjach, instytucjach i formach pomocy dzieciom. W każdym z tych środowisk poszukiwać będziemy wartości i walorów wychowawczych oraz zagrożeń, jakie mogą się w nich pojawić. Postaramy się konfrontować dawne doświadczenia z dzisiejszą sytuacją dzieci i młodzieży oraz nowymi wyzwaniami, jakie stają przed wychowawcami. Studenci wybierają ważną postać pedagogiczną i jego dzieło oraz znajdują instytucje/ organizacje /formy opieki, które nawiązują do wybranej koncepcji. |
Literatura: |
Literaturę dobieramy do wybranych postaci, koncepcji pedagogicznych i dzieł - instytucji, organizacji realizujących okreslone metody pracy z dziecmi lub rodzinami |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna koncepcje pracy opiekuńczo-wychowawczej i jej twórców, - potrafi sformułować najważniejsze zasady interwencji społeczno-wychowawczej i pracy opiekuńczo-wychowawczej, - zna najważniejsze formy opieki nad dziećmi zaniedbanymi, krzywdzonymi, potrafi przedstawić programy ich działania, - umie stosować w pracy z dziećmi i rodzinami obowiązujące akty prawne oraz zasady pracy wychowawczej, - potrafi opracować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi wykorzystując metody pracy indywidualnej, grupowej i środowiskowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie: - aktywnego udziału w zajęciach, - wykonania zadań: opracowania wybranej koncepcji, opisu i analizy założeń i metod pracy z dzieckiem, obserwacji i analizy wybranego problemu wychowawczego, - pracy zaliczeniowej na temat wybranego przez studenta programu pracy opiekuńczo-wychowawczej lub instytucji/formy opiekuńczo-wychowawczej |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki pedagogiczne w wymiarze 60 godzin służące poznaniu metod pracy z dziećmi/rodzinami |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.