MS2-Forms of care and education – the past and present state
General data
Course ID: | 2300-NZ2-MS2-PRSW-FO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS2-Forms of care and education – the past and present state |
Name in Polish: | MS2-Formy opieki i wychowania-historia i stan aktualny |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Seminarium stanowi część modułu specjalizacyjnego "Studia nad dzieckiem, rodziną, wychowaniem" i jest realizowane równolegle z praktykami pedagogicznymi w wybranej przez studenta organizacji, instytucji, formie opieki. |
Short description: |
(in Polish) Seminarium stanowi dopełnienie problematyki poruszanej na wykładach z opieki i wychowania. Zajęcia polegać będą na poznaniu wybranych pojęć, dyskusji nad koncepcjami opieki i wychowania oraz na analizie programów i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. |
Full description: |
(in Polish) W ramach seminarium analizujemy pojęcia: potrzeby i prawa dzieci, opieka, wychowanie, pomoc, środowisko wychowawcze. Określimy najważniejsze zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej. Czerpać będziemy z wybranych koncepcji: Jordana, Jeżewskiego, Lisieckiego, Korczaka, Kamińskiego, Małkowskich, Czapówa... Założenia teoretyczne i obowiązujące przepisy prawa będziemy odnosić do pracy z dziećmi i młodzieżą w różnych środowiskach: rodzinie, grupie rówieśniczej, w środowisku lokalnym - na podwórku, ulicy, w wybranych organizacjach, instytucjach i formach pomocy dzieciom. W każdym z tych środowisk poszukiwać będziemy wartości i walorów wychowawczych oraz zagrożeń, jakie mogą się w nich pojawić. Postaramy się konfrontować dawne doświadczenia z dzisiejszą sytuacją dzieci i młodzieży oraz nowymi wyzwaniami, jakie stają przed wychowawcami. Studenci wybierają ważną postać pedagogiczną i jego dzieło oraz znajdują instytucje/ organizacje /formy opieki, które nawiązują do wybranej koncepcji. |
Bibliography: |
(in Polish) Literaturę dobieramy do wybranych postaci, koncepcji pedagogicznych i dzieł - instytucji, organizacji realizujących okreslone metody pracy z dziecmi lub rodzinami |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: - zna koncepcje pracy opiekuńczo-wychowawczej i jej twórców, - potrafi sformułować najważniejsze zasady interwencji społeczno-wychowawczej i pracy opiekuńczo-wychowawczej, - zna najważniejsze formy opieki nad dziećmi zaniedbanymi, krzywdzonymi, potrafi przedstawić programy ich działania, - umie stosować w pracy z dziećmi i rodzinami obowiązujące akty prawne oraz zasady pracy wychowawczej, - potrafi opracować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi wykorzystując metody pracy indywidualnej, grupowej i środowiskowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie przedmiotu na podstawie: - aktywnego udziału w zajęciach, - wykonania zadań: opracowania wybranej koncepcji, opisu i analizy założeń i metod pracy z dzieckiem, obserwacji i analizy wybranego problemu wychowawczego, - pracy zaliczeniowej na temat wybranego przez studenta programu pracy opiekuńczo-wychowawczej lub instytucji/formy opiekuńczo-wychowawczej |
Practical placement: |
(in Polish) Praktyki pedagogiczne w wymiarze 60 godzin służące poznaniu metod pracy z dziećmi/rodzinami |
Copyright by University of Warsaw.