MS2-Individual differences and teaching - working with gifted student and student with developmental dysfunctions
General data
Course ID: | 2300-NZ2-MS2-PW-RIZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS2-Individual differences and teaching - working with gifted student and student with developmental dysfunctions |
Name in Polish: | MS2-Różnice indywidualne w nauczaniu-praca z dzieckiem zdolnym i z dysfunkcjami rozwojowymi |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Założeniem przedmiotu jest uświadomienie ogromnego znaczenia różnic indywidualnych między uczniami w procesie kształcenia.Chodzi o uzyskanie przez słuchaczy wiedzy i umiejętności nie tylko w zakresie określania zróżnicowań między dziećmi w różnych płaszczyznach np. rozwojowej, kulturowej, społecznej ale też skutecznego ich wykorzystywania na rzecz rozwoju i edukacji uczniów oraz ich integracji społecznej. |
Short description: |
Subject matter includes problems connected with the issue taking into consideration individual differences in education. The aim of the course is to familiarize students with the basic theories and classifications describing and explaining individual differences between children, and their implications for teaching and educational process. They are also being presented tools of diagnosis and possibilities to support individual needs of pupils. |
Full description: |
Subject matter: - Individual differences – sources, conditionings, consequences for the educational process - Abilities – conditionings and diagnosis - Strategies and methods of working with gifted children - Institutions supporting gifted pupils; Solutions applied in Europe - Causes of learning difficulties - Developmental disorders as a cause of learning difficulties - Specific learning disability - Teachers diagnosis of learning difficulties - Supporting child development and education |
Bibliography: |
−−Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie, Gdańsk 2002. −Brejnak W., Zabłocki K., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1999. −Giza T., Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole, Kielce 2006. −Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Toruń 1995. - Janowski A. Poznawanie uczniów, WSiP 1985 −Krasowicz-Kupis G. (red.), Dysleksja rozwojowa – perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006. −Limont W., Teoria i praktyka edukacyjna uczniów zdolnych, Cz. II, Kraków 2004. −Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot 2010. −Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych: problem diagnozy i terapii, Kraków 2008. −Partyka M., Zdolni utalentowani twórczy. Poradnik dla pedagogów, psychologów, nauczycieli i rodziców, Warszawa 1999. −Przetacznik-Gierowska M, Włodarski Z., Psychologia wychowawcza T.1, Warszawa 1998. −Sękowski A., Osiągnięcia uczniów zdolnych, Lublin 2000. |
Learning outcomes: |
After completion of the course the student is able to: -Identify determinants of individual differences among pupils -Identify and diagnose abilities and developmental deficits of the student -Adapt the teaching and educational process to meet the specific needs of the student due to its ability or developmental dysfunction -support and develop student abilities, using appropriate methods and strategies -stimulate the child development |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca pisemna na koniec semestru, aktywność na zajęciach, obecność. |
Copyright by University of Warsaw.