Child and family in the social welfare system
General data
Course ID: | 2300-NZ2-MS2-SDR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Child and family in the social welfare system |
Name in Polish: | MS2-Moduł specjalnościowy 2: Dziecko i rodzina w systemie pomocy społecznej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
9.00
|
Language: | Polish |
Requirements: | Introduction to social assistance and social work 2300-NZ2-MS2-SDR-PS |
Prerequisites (description): | (in Polish) Moduł ten jest obowiązkowy dla wszystkich studentów specjalności " Studia nad dzieckiem i rodziną" (II stopień). |
Short description: |
(in Polish) Moduł stwarza możliwości poznania różnorodnych instrumentów pomocy społecznej i strategii pracy socjalnej, metod i technik stosowanych w pracy asystenta rodzinnego, systemu rodziny z problemem alkoholowym z uwzględnieniem perspektywy jej członków (uzależniony, współuzależniony, dzieci) oraz praw dziecka jak również organizacji krajowych (międzynarodowych) i programów związanych z ochroną dziecka przed krzywdzeniem |
Full description: |
(in Polish) Moduł stwarza możliwości poznania różnorodnych instrumentów pomocy społecznej i strategii pracy socjalnej, metod i technik stosowanych w pracy asystenta rodzinnego, systemu rodziny z problemem alkoholowym z uwzględnieniem perspektywy jej członków (uzależniony, współuzależniony, dzieci) oraz praw dziecka jak również organizacji krajowych (międzynarodowych) i programów związanych z ochroną dziecka przed krzywdzeniem |
Bibliography: |
(in Polish) 1.Szmagalski J. (1996), Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa” 2.Watts S (1998)., Praca socjalna w społeczności lokalnej, w: Lishman J. (red.) Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Katowice 3.Jaros, P.,Michalak M. (2015). Prawa dziecka. Dokumenty ONZ, Warszawa 4.Szmige K. (2018), Ochrona praw dziecka w świetle regulacji prawa międzynarodowego i polskiego 5. Margasiński A.(2010), Rodzina alkoholowa z uzależnionym w leczeniu, Kraków 6. Seweryńska A. (2003): Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 7. Wegscheider-Cruse S. (2000), Nowa szansa. Nadzieja dla rodziny alkoholowej, Warszawa 8. Woronowicz B. (2009): Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: 1.Zna podstawy prawne i strukturę organizacyjną systemu pomocy społecznej w Polsce 2.zna europejskie modele i zasady profesjonalnej pracy socjalnej 3.zna podstawy teoretyczne, aktualne standardy pracy i codzienną praktykę asystenta rodziny (zadania, rola, zasady etyczne itd.) 4.zna prawa dziecka, możliwości ich ochrony zarówno na gruncie prawa międzynarodowego jak i krajowego. 5.zna programy i organizacje zajmujące się ochroną dziecka przed przemocą, 6.posiada wiedzę dotyczącą pracy z rodziną z problemem alkoholowym, zna problematykę uzależnienia i współuzależnienia, formy pomocy i terapii rodziny z problemem alkoholowym Umiejętności: 1.potrafi w sposób systemowy analizować sytuacje rodzin problemowych (socjalne i opiekuńczo-wychowawcze), w tym rodziny z problemem uzależnień 2.umie zaplanować interwencję w sytuacji kryzysowej w rodzinie, grupie, instytucji, 3.umie poszukiwać i uzyskać informacje na temat najlepszych sposobów pomocy dziecku i wsparcia rodziny w trudnej sytuacji w zróżnicowanych środowiskach, Kompetencje społeczne: 1.potrafi współdziałać w grupie w celu stworzenia i realizacji programu pomocy dla osób i grup wymagających wsparcia. 2.potrafi nawiązać kontakt z osobami/ rodzinami potrzebującymi pomocy i wsparcia 3. potrafi wprowadzać zaplanowane mozliwości pomocy osobie/rodzinie problemowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin modułowy uwzględnia nastepujące obszary zagadnień: •Instrumenty polityki społecznej i strategie pracy socjalnej - możliwości udzielania pomocy rodzinie w kontekście wybranego problemu •Analiza systemu rodziny z problemem alkoholowym (z uwzględnieniem perspektywy osób do niego należących – uzależniony- współuzależniony – dzieci) •Metody i techniki pracy z rodziną stosowane przez asystenta rodziny •Ochrona dziecka przed krzywdzeniem/przedstawienie wybranego programu/ organizacji krajowej lub międzynarodowej •Refleksje własne związane z praktyką W ocenie końcowej są uwzględniane oceny cząstkowe z poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu/ lub opinie prowadzącego o studencie |
Practical placement: |
(in Polish) W ramach modułu student odbywa 60 godzinną praktykę instytucjonalną ukierunkowaną na poznanie form i metod pomocy rodzinie problemowej ze szczególnym uwzględnieniem problemu alkoholowego (dorośli, dzieci). Na liście proponowanych miejsc praktyk są poradnie/ośrodki leczenia uzależnień, świetlice socjoterapeutyczne, zespoły kuratorskie, OPS (asystent rodzinny) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Examination
|
|
Coordinators: | Agnieszka Naumiuk | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Examination
|
|
Coordinators: | Agnieszka Naumiuk | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by University of Warsaw.