University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Matematyka wokół nas czyli o łapaniu matematycznych okazji

General data

Course ID: 2300-OG-Mat-MWN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Matematyka wokół nas czyli o łapaniu matematycznych okazji
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Gdy Polacy rozmawiają o matematyce i jej obecności w życiu, najczęściej sięgają po pewne stereotypowe stwierdzenia, bez refleksji nad ich faktycznym sensem i znaczeniem: matematyka rozwija logiczne myślenie, rozwija wyobraźnię przestrzenną, jest wszędzie, jest królową nauk…

Kłopoty pojawiają się wtedy, gdy te stwierdzenia trzeba poprzeć potwierdzającymi je przykładami.

Jako społeczeństwo nie rozumiemy matematyki i się jej lękamy. W efekcie, kiepsko też jej uczymy.

Zamiast zmieniać sposób rozwijania umiejętności matematycznych w szkole, szukamy „pobocznych” aktywności: kodowanie, szachy, … w nadziei, że zrekompensują na polu matematyki braki szkoły.

Celem fakultetu będzie stworzenie warunków do tego, aby jego uczestnicy nauczyli się świadomie szukać i dostrzegać matematykę wokół siebie, w szczególności dostrzegać ją w różnych obszarach tematycznych bliskim dzieciom.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć będzie:

• stworzenie warunków do lepszego poznania przez uczniów istoty matematyki;

• stworzenie warunków do odkrywania przez studentów obecności matematyki: jej narzędzi i metod w różnych sytuacjach codziennych;

• poszerzenie wiedzy na temat koncepcji realistycznego nauczania matematyki (H. Freudenthal);

• projektowanie sytuacji służących naturalnej matematyzacji, sprzyjającej budowaniu i rozwijaniu rozumienia pojęć oraz operacji matematycznych.

Bibliography:

Freudenthal H. (1973), Mathematics as an Educational Task, Dordrecht.

Kalinowska A. (2010), Pozwólmy dzieciom działać, CKE.

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP.

Turnau S. (1990), Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa.

Wiatrak E. (2013), Pozwólmy dzieciom uczyć się, CKE.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

I. W zakresie wiedzy:

1. Zna koncepcję realistycznego nauczania matematyki

II. W zakresie umiejętności:

1. Potrafi dostrzegać elementy szeroko rozumianej matematyki w codziennych sytuacjach.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

 Obecność i aktywność na zajęciach.

 Przygotowanie prezentacji poświęconej obecności elementów matematyki w wybranym obszarze życia codziennego wraz z analizą możliwości ich edukacyjnego wykorzystania.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)