(in Polish) Matematyka wokół nas czyli o łapaniu matematycznych okazji
General data
Course ID: | 2300-OG-Mat-MWN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Matematyka wokół nas czyli o łapaniu matematycznych okazji |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Gdy Polacy rozmawiają o matematyce i jej obecności w życiu, najczęściej sięgają po pewne stereotypowe stwierdzenia, bez refleksji nad ich faktycznym sensem i znaczeniem: matematyka rozwija logiczne myślenie, rozwija wyobraźnię przestrzenną, jest wszędzie, jest królową nauk… Kłopoty pojawiają się wtedy, gdy te stwierdzenia trzeba poprzeć potwierdzającymi je przykładami. Jako społeczeństwo nie rozumiemy matematyki i się jej lękamy. W efekcie, kiepsko też jej uczymy. Zamiast zmieniać sposób rozwijania umiejętności matematycznych w szkole, szukamy „pobocznych” aktywności: kodowanie, szachy, … w nadziei, że zrekompensują na polu matematyki braki szkoły. Celem fakultetu będzie stworzenie warunków do tego, aby jego uczestnicy nauczyli się świadomie szukać i dostrzegać matematykę wokół siebie, w szczególności dostrzegać ją w różnych obszarach tematycznych bliskim dzieciom. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie: • stworzenie warunków do lepszego poznania przez uczniów istoty matematyki; • stworzenie warunków do odkrywania przez studentów obecności matematyki: jej narzędzi i metod w różnych sytuacjach codziennych; • poszerzenie wiedzy na temat koncepcji realistycznego nauczania matematyki (H. Freudenthal); • projektowanie sytuacji służących naturalnej matematyzacji, sprzyjającej budowaniu i rozwijaniu rozumienia pojęć oraz operacji matematycznych. |
Bibliography: |
Freudenthal H. (1973), Mathematics as an Educational Task, Dordrecht. Kalinowska A. (2010), Pozwólmy dzieciom działać, CKE. Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP. Turnau S. (1990), Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa. Wiatrak E. (2013), Pozwólmy dzieciom uczyć się, CKE. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: I. W zakresie wiedzy: 1. Zna koncepcję realistycznego nauczania matematyki II. W zakresie umiejętności: 1. Potrafi dostrzegać elementy szeroko rozumianej matematyki w codziennych sytuacjach. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywność na zajęciach. Przygotowanie prezentacji poświęconej obecności elementów matematyki w wybranym obszarze życia codziennego wraz z analizą możliwości ich edukacyjnego wykorzystania. |
Copyright by University of Warsaw.