(in Polish) (Nie)świadoma tendencyjność (unconscious bias) – wpływ na relacje międzykulturowe
General data
Course ID: | 2300-OG-Multi-NT |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | (Nie)świadoma tendencyjność (unconscious bias) – wpływ na relacje międzykulturowe |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wymagania formalne: Warsztaty są przeznaczone dla osób, które wcześniej nie uczestniczyły w zajęciach prowadzonych w ramach projektu „Między Innymi”. |
Short description: |
(in Polish) Celem warsztatów edukacji międzykulturowej „Między innymi” jest rozwinięcie przez studentów i studentki kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci. Warsztaty edukacji międzykulturowej będą składały się z dwóch 8 -godzinnych modułów: 1. Wstęp do edukacji międzykulturowej 2. (Nie)świadoma tendencyjność (unconscious bias) – wpływ na relacje międzykulturowe |
Full description: |
(in Polish) Celem warsztatów edukacji międzykulturowej „Między innymi” będzie rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci. 1. Wstęp do edukacji międzykulturowej - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”, zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury. 2. (Nie)świadoma tendencyjność (unconscious bias) – wpływ na relacje międzykulturowe. Wyjaśnienie zjawiska nieświadomych przekonań i tendencji, pogłębienie wiedzy na temat mechanizmów związanych z konkretnymi przekonaniami (na wybranych przykładach), pokazanie wpływu nieświadomych przekonań na relacje międzykulturowe, wypracowanie indywidualnych sposobów i strategii radzenia sobie z nieświadomymi przekonaniami. Ponadto szersze omówienie możliwości realizacji projektów międzykulturowych z wykorzystaniem środków Polsko- Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz programu „Młodzież w działaniu” Wymagania formalne: Warsztaty są przeznaczone dla osób, które wcześniej nie uczestniczyły w zajęciach prowadzonych w ramach projektu „Między Innymi”. |
Bibliography: |
Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: PWN i Academica Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa: KOWEZiU Gadzinowska D., Lipska-Badoti G., Wojtalik M. (2012), Jak mówić o większości świata. Warszawa: IGO Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk: GWP Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Poznanie i zrozumienie idei oraz celu edukacji międzykulturowej Poznanie i zrozumienie idei i wartości edukacji pozaformalnej Poznanie i zrozumienie najważniejszych pojęć związanych z edukacją międzykulturową Poznanie zjawisk występujących na styku kultur, zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi Pogłębienie wiedzy dotyczącej własnych uwarunkowań kulturowych i ich wpływu na postrzeganie świata i zachowanie Zwiększenie poziomu wiedzy na temat możliwych nieporozumień w komunikacji międzykulturowej i strategii radzenia sobie z nimi Poznanie programów pozwalających realizować projekty międzykulturowe Umiejętności: Umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów kulturowych Umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych Umiejętność dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego, zdolność radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych Rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym, zawodowym, prywatnym) Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania wartości, norm i zachowań Umiejętność odczytywania komunikatów zgodnie z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych Zdolność krytycznej refleksji dotyczącej m.in. własnych stereotypowych konstrukcji rzeczywistości Postawa Świadomość istnienia różnic kulturowych Uwrażliwienie na różnorodność kulturową Postrzeganie różnorodności jako potencjału Otwarta postawa wobec innych kultur Akceptacja odmiennych punktów widzenia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena zostanie wystawiona na podstawie obecności na całości warsztatów (możliwa nieobecność do 2 godzin dydaktycznych w czasie całego cyklu) oraz aktywności. |
Copyright by University of Warsaw.