University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) (Nie)świadoma tendencyjność (unconscious bias) – wpływ na relacje międzykulturowe

General data

Course ID: 2300-OG-Multi-NT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: (Nie)świadoma tendencyjność (unconscious bias) – wpływ na relacje międzykulturowe
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wymagania formalne:


Warsztaty są przeznaczone dla osób, które wcześniej nie uczestniczyły

w zajęciach prowadzonych w ramach projektu „Między Innymi”.

Short description: (in Polish)

Celem warsztatów edukacji międzykulturowej „Między innymi”

jest rozwinięcie przez studentów i studentki kompetencji

międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic

kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność

nawiązywania i budowania pozytywnych relacji

międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i

ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki

i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw

związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup

pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci.

Warsztaty edukacji międzykulturowej będą składały się z dwóch 8

-godzinnych modułów:

1. Wstęp do edukacji międzykulturowej

2. (Nie)świadoma tendencyjność (unconscious bias) –

wpływ na relacje międzykulturowe

Full description: (in Polish)

Celem warsztatów edukacji międzykulturowej „Między innymi”

będzie rozwinięcie przez studentów kompetencji

międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic

kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność

nawiązywania i budowania pozytywnych relacji

międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i

ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki

i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw

związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup

pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci.

1. Wstęp do edukacji międzykulturowej - wyjaśnienie pojęć

takich jak „kultura”, „wielokulturowość”

„międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”,

zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia

sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy,

uprzedzenia, wymiary kultury.

2. (Nie)świadoma tendencyjność (unconscious bias) – wpływ

na relacje międzykulturowe. Wyjaśnienie zjawiska

nieświadomych przekonań i tendencji, pogłębienie wiedzy

na temat mechanizmów związanych z konkretnymi

przekonaniami (na wybranych przykładach), pokazanie

wpływu nieświadomych przekonań na relacje

międzykulturowe, wypracowanie indywidualnych

sposobów i strategii radzenia sobie z nieświadomymi

przekonaniami.

Ponadto szersze omówienie możliwości realizacji projektów

międzykulturowych z wykorzystaniem środków Polsko-

Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz programu „Młodzież w

działaniu”

Wymagania formalne:

Warsztaty są przeznaczone dla osób, które wcześniej nie uczestniczyły

w zajęciach prowadzonych w ramach projektu „Między Innymi”.

Bibliography:

Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i

wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa:

Wydawnictwo SWPS Academica

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych.

Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: PWN i

Academica

Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A.,

(2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe –

Podręcznik, Warszawa: KOWEZiU

Gadzinowska D., Lipska-Badoti G., Wojtalik M. (2012), Jak mówić

o większości świata. Warszawa: IGO

Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa,

Gdańsk: GWP

Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących

z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa

Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa

Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

 Poznanie i zrozumienie idei oraz celu edukacji

międzykulturowej

 Poznanie i zrozumienie idei i wartości edukacji

pozaformalnej

 Poznanie i zrozumienie najważniejszych pojęć związanych z

edukacją międzykulturową

 Poznanie zjawisk występujących na styku kultur,

zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową

oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi

 Pogłębienie wiedzy dotyczącej własnych uwarunkowań

kulturowych

i ich wpływu na postrzeganie świata i zachowanie

 Zwiększenie poziomu wiedzy na temat możliwych

nieporozumień

w komunikacji międzykulturowej i strategii radzenia sobie z

nimi

 Poznanie programów pozwalających realizować projekty

międzykulturowe

Umiejętności:

 Umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów

kulturowych

 Umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych

relacji międzykulturowych

 Umiejętność dostosowania swojego zachowania do

kontekstu kulturowego, zdolność radzenia sobie w

sytuacjach niejednoznacznych

 Rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji w

różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym,

zawodowym, prywatnym)

 Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania

wartości, norm

i zachowań

 Umiejętność odczytywania komunikatów zgodnie

z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym

 Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z

nieporozumieniami

i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach

międzykulturowych

 Zdolność krytycznej refleksji dotyczącej m.in. własnych

stereotypowych konstrukcji rzeczywistości

Postawa

 Świadomość istnienia różnic kulturowych

 Uwrażliwienie na różnorodność kulturową

 Postrzeganie różnorodności jako potencjału

 Otwarta postawa wobec innych kultur

 Akceptacja odmiennych punktów widzenia

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena zostanie wystawiona na podstawie obecności na całości warsztatów (możliwa nieobecność do 2 godzin dydaktycznych w czasie

całego cyklu) oraz aktywności.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)