(in Polish) Pedagogika najnowsza i jej kulturowo-cywilizacyjne konteksty
General data
Course ID: | 2300-OSM-69/PN/1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pedagogika najnowsza i jej kulturowo-cywilizacyjne konteksty |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
12.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Prerequisites: | MBH-Contemporary pedagogical approaches 2300-MBH-WKP-W |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania prac magisterskich. Przygotowanie to obejmuje m.in.: sprecyzowanie zainteresowań naukowych, konceptualizację problemów badawczych, poznanie specyfiki badania humanistycznego o potencjale oddziaływania indywidualnego i społecznego, indywidualne konsultacje oraz zajęcia grupowe dotyczące umiejętności prezentacji pracy naukowej oraz obrony pracy magisterskiej. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium poświęcone jest współczesnej pedagogice oraz interpretacji wybranych zjawisk pedagogicznych w kontekście przemian cywilizacyjnych, kulturowych, społecznych oraz ich wpływu na kształtowanie się osobowości. Zagadnienia, które mogą być podejmowane (zależnie od zainteresowań uczestników): wirtualność a doświadczenia relacyjności bezpośredniej, wyzwania cyborgizacji edukacji, osobowość a produkt rynkowy, kształcenie nauczycieli a pielęgnowanie uczenia się, muzyczność edukacji, rozumienie wobec presji życia na akord, sens edukacji, wyzwania technologiczne i techniczna konieczność a edukacja, umiejętność podejmowania decyzji w płynnej nowoczesności, jednostka a społeczeństwo, język a edukacja, intuicja a życie instynktowne, filozofia psychologii (nurt terapeutyczny versus therapeia), sposób bycia a wychowanie, edukacja alternatywna, pojęcie, doświadczenie i problem pytania, słuchania, wolności, odpowiedzialności, kształcenia zawodowego lub praktycznego, i in. Zakres treści seminarium będzie rozszerzeniem lub uszczegółowieniem wątków poruszanych na zajęciach ze Współczesnych Kierunków Pedagogicznych (r.I, studia II stopinia), ze szczególnym uwzględnieniem myśli współczesnych pedagogów akademickich i filozofów edukacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura zostanie dobrana w trakcie seminarium. W każdym roku akademickim będziemy również zapoznawać się z twórczością wybranego współczesnego autora, pedagoga lub filozofa – wyboru postaci dokonamy wspólnie podczas seminarium. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student jest przygotowany do podjęcia samodzielnej pracy nad przygotowaniem rozprawy magisterskiej: rozumie złożoność pedagogiki oraz jej zjawisk; rozumie złożoność otaczającego go świata; poznaje i uczestniczy w doświadczeniu polifoniczności rozumienia; potrafi formułować swoje stanowisko i uzasadnić jego podstawowe założenia; potrafi wejść w dyskusję z dialogiczną otwartością na to co nieznane i inne; potrafi zadawać trafne, sensowne pytania i odróżnić pozorowaną retorykę ważności pytania od pytajnego sposobu bycia; potrafi współpracować i współtworzyć atmosferę wspólnoty dociekania i inkluzywnej partycypacji; poszerza wiedzę z zakresu współczesnych kierunków pedagogicznych, pedagogiki ogólnej oraz filozofii edukacji; poszerza świadomość metodologiczną w kontekście pytania o naukowość pedagogiki; jest otwarty poznawczo na współczesny mu kontekst cywilizacyjno-kulturowy; rozumie znaczenie zaangażowania i praktyki edukacyjnej; jest otwarty poznawczo na doświadczenie sztuki jako sposobu rozumienia rzeczywistości |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Seminarium jest prowadzone w duchu badań humanistycznych, filozoficznych dociekań, interpretacyjnych badań nad szeroko rozumianymi tekstami kultury, konceptualizacji własnych doświadczeń, metody fenomenologiczno-hermeneutycznej, metody performatywnej (włączenie doświadczenia sztuki jako sposób poznania/rozumenia), a także krytycznego namysłu oraz dialogu. Warunkiem zaliczenia pierwszego roku seminarium jest przygotowanie "konspektu" pracy magisterskiej oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach; Warunkiem zaliczenia drugiego roku seminarium jest przygotowanie podstawowego szkicu całości (lub znaczącej większości) pracy magisterskiej |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SEM-MGR
|
Type of class: |
Second cycle diploma seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Przanowska | |
Group instructors: | Małgorzata Przanowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail | |
Bibliography: |
(in Polish) Do wyboru w trakcie trwania seminarium (uwaga: literatura może ulec zmianie ze względu na zainteresowania badawcze osób uczestniczących w seminarium): - Frankl V. E., Człowiek w poszukiwaniu sensu, tłum. A. Wolnicka, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2013, cz. II Podstawy logoterapii, s. 147-197. - Milerski B. i Karwowski M., Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie, IMPULS, Kraków 2016 (Rozdz. 3: Racjonalność kształcenia w dyskursie pedagogicznym, s. 121-144; Rozdz. 4: Model teoretyczny: tetragonalna koncepcja racjonalności kształcenia, s. 145-152; Rozdz. 10: Rekapitulacja wyników badań, s. 295-303) - Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006 (oryg. Motivation and Personality, 1954) rozdz. „Normalność, zdrowie, wartości”. - Hessen S., Podstawy pedagogiki, tłum. Adam Zieleńczyk, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.100-124. - Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, PWN, Warszawa 2004, s.35-47 podrozdz. Kształcenie (lub ten sam podrozdział w wydaniu wcześniejszym: wyd. inter esse, Kraków 1993, s. 42-50) - Przanowska M., Pytanie o sens (w) edukacji. Od Grondinowskiej semantyki sensu i jej pedagogicznych egzemplifikacji do antyredukcjonizmu hermeneutyki kształcenia, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2 (236) 2015, s.30-54. - Rogers C.R., Sposób bycia, tłum. Maciek Karpiński, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2002 (oryg. 1980 A Way of Being), rozdz. 7: „Empatia: niedoceniany sposób bycia”, s. 150-177. - Elżbieta Górnikowska-Zwolak, Wzmożona obecność języka wykluczającego w polskiej przestrzeni publicznej – alert dla pedagogów, „Kultura i Edukacja / Culture and Education” 2019, nr 1 (123), s. 126-141. - Sennett R., Etyka dobrej roboty, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2010, s. 7-76; 295-363. - Reut M. (1992), Pytanie – nauczanie problemowe – dialog, [w:] (red.) J. Rutkowiak, Pytanie, dialog, wychowanie, Warszawa, s.155-201. (krytyka pragmatyzmu J. Dewey’a w kontekście tendencji redukcjonistycznych i filozofii hermeneutycznej) Andrei R. English Discountinuity in Learning. Dewey, Herbart and Education as Transformation, Cambridge University Press, 2013 - Klichowski M., Narodziny cybergizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, 2014. - The Turing Test, https://plato.stanford.edu/entries/turing-test/ - Kostyło H., Przesłanie Pedagogii uciśnionych Paula Freire, „Forum oświatowe” 2 (45), 2011. - Śliwerski B., Antypedagogika, czyli o kontestacji pedagogiki końca XX wieku, W: Filozofia pedagogice, pedagogika filozofii, nr specjalny „Colloquia Communia”, 2 (75) 2003, s.71-91. - Holt J., Farenge P., Teach your own: The John Holt Book of Homeschooling, 2003. - Illich I., Odszkolnić społeczeństwo, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2010. - Śliwerski Bogusław, Michał Paluch, Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, IMPULS, Kraków 2021 - Magdalena Giercarz-Borkowska, Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzieci zdolnych - Jacek Pyżalski, Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe zachowania ryzykowne młodzieży, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2012. - Magdalena Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Warszawa 2016. - Przanowska M., Listening and Acouological Education, WUW, Warszawa 2019, chapter 6.1 Pedagogical apologias in contemporary dynamics of/in education: Approaching the acouological in education, pp. 232-255. – Frankl V. E., Pluralizm nauk a jedność człowieka, [w:] Frankl V. E., Homo patiens, Warszawa 1984. – Zamojski P., Edukacja jako rzecz publiczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2022. – Rejman K., Etyka radykalna jako emancypacja. O wojnie i pokoju z perspektywy pedagogicznej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Warszawa 2021. – Chutoriański M., Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej, Szczecin 2021. |
|
Notes: |
(in Polish) W roku akademickim 2021/2022 proponuję przyjrzeć się twórczości Lecha Witkowskiego. Pozostały zakres lekturowy ustalimy na początku semestru zimowego, po wzajemnym zapoznaniu się i zorientowaniu w zainteresowaniach uczestników seminarium. Osoby zainteresowane filozofią muzyki oraz relacją między doświadczeniem muzycznym a edukacją proszone są o wcześniejsze zgłoszenie mailowe: mprzanowska@uw.edu.pl Od roku akademickiego 2021/2022 częścią seminarium są Spotkania Akademickie Quaero - na pierwszych zajęciach wyjaśnię zasady uczestnictwa w tej formule kształceniowej. |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Second cycle diploma seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Przanowska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail | |
Bibliography: |
(in Polish) Do wyboru w trakcie trwania seminarium (uwaga: literatura może ulec zmianie ze względu na zainteresowania badawcze osób uczestniczących w seminarium): - Frankl V. E., Człowiek w poszukiwaniu sensu, tłum. A. Wolnicka, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2013, cz. II Podstawy logoterapii, s. 147-197. - Milerski B. i Karwowski M., Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie, IMPULS, Kraków 2016 (Rozdz. 3: Racjonalność kształcenia w dyskursie pedagogicznym, s. 121-144; Rozdz. 4: Model teoretyczny: tetragonalna koncepcja racjonalności kształcenia, s. 145-152; Rozdz. 10: Rekapitulacja wyników badań, s. 295-303) - Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006 (oryg. Motivation and Personality, 1954) rozdz. „Normalność, zdrowie, wartości”. - Hessen S., Podstawy pedagogiki, tłum. Adam Zieleńczyk, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.100-124. - Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, PWN, Warszawa 2004, s.35-47 podrozdz. Kształcenie (lub ten sam podrozdział w wydaniu wcześniejszym: wyd. inter esse, Kraków 1993, s. 42-50) - Przanowska M., Pytanie o sens (w) edukacji. Od Grondinowskiej semantyki sensu i jej pedagogicznych egzemplifikacji do antyredukcjonizmu hermeneutyki kształcenia, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2 (236) 2015, s.30-54. - Rogers C.R., Sposób bycia, tłum. Maciek Karpiński, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2002 (oryg. 1980 A Way of Being), rozdz. 7: „Empatia: niedoceniany sposób bycia”, s. 150-177. - Elżbieta Górnikowska-Zwolak, Wzmożona obecność języka wykluczającego w polskiej przestrzeni publicznej – alert dla pedagogów, „Kultura i Edukacja / Culture and Education” 2019, nr 1 (123), s. 126-141. - Sennett R., Etyka dobrej roboty, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2010, s. 7-76; 295-363. - Reut M. (1992), Pytanie – nauczanie problemowe – dialog, [w:] (red.) J. Rutkowiak, Pytanie, dialog, wychowanie, Warszawa, s.155-201. (krytyka pragmatyzmu J. Dewey’a w kontekście tendencji redukcjonistycznych i filozofii hermeneutycznej) Andrei R. English Discountinuity in Learning. Dewey, Herbart and Education as Transformation, Cambridge University Press, 2013 - Klichowski M., Narodziny cybergizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, 2014. - The Turing Test, https://plato.stanford.edu/entries/turing-test/ - Kostyło H., Przesłanie Pedagogii uciśnionych Paula Freire, „Forum oświatowe” 2 (45), 2011. - Śliwerski B., Antypedagogika, czyli o kontestacji pedagogiki końca XX wieku, W: Filozofia pedagogice, pedagogika filozofii, nr specjalny „Colloquia Communia”, 2 (75) 2003, s.71-91. - Holt J., Farenge P., Teach your own: The John Holt Book of Homeschooling, 2003. - Illich I., Odszkolnić społeczeństwo, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2010. - Śliwerski Bogusław, Michał Paluch, Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, IMPULS, Kraków 2021 - Magdalena Giercarz-Borkowska, Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzieci zdolnych - Jacek Pyżalski, Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe zachowania ryzykowne młodzieży, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2012. - Magdalena Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Warszawa 2016. - Przanowska M., Listening and Acouological Education, WUW, Warszawa 2019, chapter 6.1 Pedagogical apologias in contemporary dynamics of/in education: Approaching the acouological in education, pp. 232-255. – Frankl V. E., Pluralizm nauk a jedność człowieka, [w:] Frankl V. E., Homo patiens, Warszawa 1984. – Zamojski P., Edukacja jako rzecz publiczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2022. – Rejman K., Etyka radykalna jako emancypacja. O wojnie i pokoju z perspektywy pedagogicznej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Warszawa 2021. – Chutoriański M., Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej, Szczecin 2021. |
|
Notes: |
(in Polish) W roku akademickim 2021/2022 proponuję przyjrzeć się twórczości Lecha Witkowskiego. Pozostały zakres lekturowy ustalimy na początku semestru zimowego, po wzajemnym zapoznaniu się i zorientowaniu w zainteresowaniach uczestników seminarium. Osoby zainteresowane filozofią muzyki oraz relacją między doświadczeniem muzycznym a edukacją proszone są o wcześniejsze zgłoszenie mailowe: mprzanowska@uw.edu.pl Od roku akademickiego 2021/2022 częścią seminarium są Spotkania Akademickie Quaero - na pierwszych zajęciach wyjaśnię zasady uczestnictwa w tej formule kształceniowej. |
Copyright by University of Warsaw.