University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pedagogika najnowsza i jej kulturowo-cywilizacyjne konteksty

General data

Course ID: 2300-OSM-69/PN/1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pedagogika najnowsza i jej kulturowo-cywilizacyjne konteksty
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 12.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Prerequisites:

MBH-Contemporary pedagogical approaches 2300-MBH-WKP-W

Mode:

Blended learning
Classroom and field classes
Self-reading

Short description: (in Polish)

Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania prac magisterskich. Przygotowanie to obejmuje m.in.: sprecyzowanie zainteresowań naukowych, konceptualizację problemów badawczych, poznanie specyfiki badania humanistycznego o potencjale oddziaływania indywidualnego i społecznego, indywidualne konsultacje oraz zajęcia grupowe dotyczące umiejętności prezentacji pracy naukowej oraz obrony pracy magisterskiej.

Full description: (in Polish)

Seminarium poświęcone jest współczesnej pedagogice oraz interpretacji wybranych zjawisk pedagogicznych w kontekście przemian cywilizacyjnych, kulturowych, społecznych oraz ich wpływu na kształtowanie się osobowości.

Zagadnienia, które mogą być podejmowane (zależnie od zainteresowań uczestników): wirtualność a doświadczenia relacyjności bezpośredniej, wyzwania cyborgizacji edukacji, osobowość a produkt rynkowy, kształcenie nauczycieli a pielęgnowanie uczenia się, muzyczność edukacji, rozumienie wobec presji życia na akord, sens edukacji, wyzwania technologiczne i techniczna konieczność a edukacja, umiejętność podejmowania decyzji w płynnej nowoczesności, jednostka a społeczeństwo, język a edukacja, intuicja a życie instynktowne, filozofia psychologii (nurt terapeutyczny versus therapeia), sposób bycia a wychowanie, edukacja alternatywna, pojęcie, doświadczenie i problem pytania, słuchania, wolności, odpowiedzialności, kształcenia zawodowego lub praktycznego, i in.

Zakres treści seminarium będzie rozszerzeniem lub uszczegółowieniem wątków poruszanych na zajęciach ze Współczesnych Kierunków Pedagogicznych (r.I, studia II stopinia), ze szczególnym uwzględnieniem myśli współczesnych pedagogów akademickich i filozofów edukacji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura zostanie dobrana w trakcie seminarium. W każdym roku akademickim będziemy również zapoznawać się z twórczością wybranego współczesnego autora, pedagoga lub filozofa – wyboru postaci dokonamy wspólnie podczas seminarium.

Learning outcomes: (in Polish)

Student jest przygotowany do podjęcia samodzielnej pracy nad przygotowaniem rozprawy magisterskiej: rozumie złożoność pedagogiki oraz jej zjawisk; rozumie złożoność otaczającego go świata; poznaje i uczestniczy w doświadczeniu polifoniczności rozumienia; potrafi formułować swoje stanowisko i uzasadnić jego podstawowe założenia; potrafi wejść w dyskusję z dialogiczną otwartością na to co nieznane i inne; potrafi zadawać trafne, sensowne pytania i odróżnić pozorowaną retorykę ważności pytania od pytajnego sposobu bycia; potrafi współpracować i współtworzyć atmosferę wspólnoty dociekania i inkluzywnej partycypacji; poszerza wiedzę z zakresu współczesnych kierunków pedagogicznych, pedagogiki ogólnej oraz filozofii edukacji; poszerza świadomość metodologiczną w kontekście pytania o naukowość pedagogiki; jest otwarty poznawczo na współczesny mu kontekst cywilizacyjno-kulturowy; rozumie znaczenie zaangażowania i praktyki edukacyjnej; jest otwarty poznawczo na doświadczenie sztuki jako sposobu rozumienia rzeczywistości

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Seminarium jest prowadzone w duchu badań humanistycznych, filozoficznych dociekań, interpretacyjnych badań nad szeroko rozumianymi tekstami kultury, konceptualizacji własnych doświadczeń, metody fenomenologiczno-hermeneutycznej, metody performatywnej (włączenie doświadczenia sztuki jako sposób poznania/rozumenia), a także krytycznego namysłu oraz dialogu.

Warunkiem zaliczenia pierwszego roku seminarium jest przygotowanie "konspektu" pracy magisterskiej oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach;

Warunkiem zaliczenia drugiego roku seminarium jest przygotowanie podstawowego szkicu całości (lub znaczącej większości) pracy magisterskiej

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours more information
Coordinators: Małgorzata Przanowska
Group instructors: Małgorzata Przanowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Bibliography: (in Polish)

Do wyboru w trakcie trwania seminarium (uwaga: literatura może ulec zmianie ze względu na zainteresowania badawcze osób uczestniczących w seminarium):

- Frankl V. E., Człowiek w poszukiwaniu sensu, tłum. A. Wolnicka, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2013, cz. II Podstawy logoterapii, s. 147-197.

- Milerski B. i Karwowski M., Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie, IMPULS, Kraków 2016 (Rozdz. 3: Racjonalność kształcenia w dyskursie pedagogicznym, s. 121-144; Rozdz. 4: Model teoretyczny: tetragonalna koncepcja racjonalności kształcenia, s. 145-152; Rozdz. 10: Rekapitulacja wyników badań, s. 295-303)

- Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006 (oryg. Motivation and Personality, 1954) rozdz. „Normalność, zdrowie, wartości”.

- Hessen S., Podstawy pedagogiki, tłum. Adam Zieleńczyk, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.100-124.

- Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, PWN, Warszawa 2004, s.35-47 podrozdz. Kształcenie (lub ten sam podrozdział w wydaniu wcześniejszym: wyd. inter esse, Kraków 1993, s. 42-50)

- Przanowska M., Pytanie o sens (w) edukacji. Od Grondinowskiej semantyki sensu i jej pedagogicznych egzemplifikacji do antyredukcjonizmu hermeneutyki kształcenia, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2 (236) 2015, s.30-54.

- Rogers C.R., Sposób bycia, tłum. Maciek Karpiński, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2002 (oryg. 1980 A Way of Being), rozdz. 7: „Empatia: niedoceniany sposób bycia”, s. 150-177.

- Elżbieta Górnikowska-Zwolak, Wzmożona obecność języka wykluczającego w polskiej przestrzeni publicznej – alert dla pedagogów, „Kultura i Edukacja / Culture and Education” 2019, nr 1 (123), s. 126-141.

- Sennett R., Etyka dobrej roboty, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2010, s. 7-76; 295-363.

- Reut M. (1992), Pytanie – nauczanie problemowe – dialog, [w:] (red.) J. Rutkowiak, Pytanie, dialog, wychowanie, Warszawa, s.155-201. (krytyka pragmatyzmu J. Dewey’a w kontekście tendencji redukcjonistycznych i filozofii hermeneutycznej)

Andrei R. English Discountinuity in Learning. Dewey, Herbart and Education as Transformation, Cambridge University Press, 2013

- Klichowski M., Narodziny cybergizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, 2014.

- The Turing Test, https://plato.stanford.edu/entries/turing-test/

- Kostyło H., Przesłanie Pedagogii uciśnionych Paula Freire, „Forum oświatowe” 2 (45), 2011.

- Śliwerski B., Antypedagogika, czyli o kontestacji pedagogiki końca XX wieku, W: Filozofia pedagogice, pedagogika filozofii, nr specjalny „Colloquia Communia”, 2 (75) 2003, s.71-91.

- Holt J., Farenge P., Teach your own: The John Holt Book of Homeschooling, 2003.

- Illich I., Odszkolnić społeczeństwo, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2010.

- Śliwerski Bogusław, Michał Paluch, Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, IMPULS, Kraków 2021

- Magdalena Giercarz-Borkowska, Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzieci zdolnych

- Jacek Pyżalski, Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe zachowania ryzykowne młodzieży, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2012.

- Magdalena Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Warszawa 2016.

- Przanowska M., Listening and Acouological Education, WUW, Warszawa 2019, chapter 6.1 Pedagogical apologias in contemporary dynamics of/in education: Approaching the acouological in education, pp. 232-255.

– Frankl V. E., Pluralizm nauk a jedność człowieka, [w:] Frankl V. E., Homo patiens, Warszawa 1984.

– Zamojski P., Edukacja jako rzecz publiczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2022.

– Rejman K., Etyka radykalna jako emancypacja. O wojnie i pokoju z perspektywy pedagogicznej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Warszawa 2021.

– Chutoriański M., Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej, Szczecin 2021.

Notes: (in Polish)

W roku akademickim 2021/2022 proponuję przyjrzeć się twórczości Lecha Witkowskiego. Pozostały zakres lekturowy ustalimy na początku semestru zimowego, po wzajemnym zapoznaniu się i zorientowaniu w zainteresowaniach uczestników seminarium. Osoby zainteresowane filozofią muzyki oraz relacją między doświadczeniem muzycznym a edukacją proszone są o wcześniejsze zgłoszenie mailowe: mprzanowska@uw.edu.pl

Od roku akademickiego 2021/2022 częścią seminarium są Spotkania Akademickie Quaero - na pierwszych zajęciach wyjaśnię zasady uczestnictwa w tej formule kształceniowej.

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours more information
Coordinators: Małgorzata Przanowska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Bibliography: (in Polish)

Do wyboru w trakcie trwania seminarium (uwaga: literatura może ulec zmianie ze względu na zainteresowania badawcze osób uczestniczących w seminarium):

- Frankl V. E., Człowiek w poszukiwaniu sensu, tłum. A. Wolnicka, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2013, cz. II Podstawy logoterapii, s. 147-197.

- Milerski B. i Karwowski M., Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie, IMPULS, Kraków 2016 (Rozdz. 3: Racjonalność kształcenia w dyskursie pedagogicznym, s. 121-144; Rozdz. 4: Model teoretyczny: tetragonalna koncepcja racjonalności kształcenia, s. 145-152; Rozdz. 10: Rekapitulacja wyników badań, s. 295-303)

- Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006 (oryg. Motivation and Personality, 1954) rozdz. „Normalność, zdrowie, wartości”.

- Hessen S., Podstawy pedagogiki, tłum. Adam Zieleńczyk, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.100-124.

- Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, PWN, Warszawa 2004, s.35-47 podrozdz. Kształcenie (lub ten sam podrozdział w wydaniu wcześniejszym: wyd. inter esse, Kraków 1993, s. 42-50)

- Przanowska M., Pytanie o sens (w) edukacji. Od Grondinowskiej semantyki sensu i jej pedagogicznych egzemplifikacji do antyredukcjonizmu hermeneutyki kształcenia, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2 (236) 2015, s.30-54.

- Rogers C.R., Sposób bycia, tłum. Maciek Karpiński, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2002 (oryg. 1980 A Way of Being), rozdz. 7: „Empatia: niedoceniany sposób bycia”, s. 150-177.

- Elżbieta Górnikowska-Zwolak, Wzmożona obecność języka wykluczającego w polskiej przestrzeni publicznej – alert dla pedagogów, „Kultura i Edukacja / Culture and Education” 2019, nr 1 (123), s. 126-141.

- Sennett R., Etyka dobrej roboty, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2010, s. 7-76; 295-363.

- Reut M. (1992), Pytanie – nauczanie problemowe – dialog, [w:] (red.) J. Rutkowiak, Pytanie, dialog, wychowanie, Warszawa, s.155-201. (krytyka pragmatyzmu J. Dewey’a w kontekście tendencji redukcjonistycznych i filozofii hermeneutycznej)

Andrei R. English Discountinuity in Learning. Dewey, Herbart and Education as Transformation, Cambridge University Press, 2013

- Klichowski M., Narodziny cybergizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, 2014.

- The Turing Test, https://plato.stanford.edu/entries/turing-test/

- Kostyło H., Przesłanie Pedagogii uciśnionych Paula Freire, „Forum oświatowe” 2 (45), 2011.

- Śliwerski B., Antypedagogika, czyli o kontestacji pedagogiki końca XX wieku, W: Filozofia pedagogice, pedagogika filozofii, nr specjalny „Colloquia Communia”, 2 (75) 2003, s.71-91.

- Holt J., Farenge P., Teach your own: The John Holt Book of Homeschooling, 2003.

- Illich I., Odszkolnić społeczeństwo, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2010.

- Śliwerski Bogusław, Michał Paluch, Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, IMPULS, Kraków 2021

- Magdalena Giercarz-Borkowska, Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzieci zdolnych

- Jacek Pyżalski, Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe zachowania ryzykowne młodzieży, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2012.

- Magdalena Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Warszawa 2016.

- Przanowska M., Listening and Acouological Education, WUW, Warszawa 2019, chapter 6.1 Pedagogical apologias in contemporary dynamics of/in education: Approaching the acouological in education, pp. 232-255.

– Frankl V. E., Pluralizm nauk a jedność człowieka, [w:] Frankl V. E., Homo patiens, Warszawa 1984.

– Zamojski P., Edukacja jako rzecz publiczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2022.

– Rejman K., Etyka radykalna jako emancypacja. O wojnie i pokoju z perspektywy pedagogicznej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Warszawa 2021.

– Chutoriański M., Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej, Szczecin 2021.

Notes: (in Polish)

W roku akademickim 2021/2022 proponuję przyjrzeć się twórczości Lecha Witkowskiego. Pozostały zakres lekturowy ustalimy na początku semestru zimowego, po wzajemnym zapoznaniu się i zorientowaniu w zainteresowaniach uczestników seminarium. Osoby zainteresowane filozofią muzyki oraz relacją między doświadczeniem muzycznym a edukacją proszone są o wcześniejsze zgłoszenie mailowe: mprzanowska@uw.edu.pl

Od roku akademickiego 2021/2022 częścią seminarium są Spotkania Akademickie Quaero - na pierwszych zajęciach wyjaśnię zasady uczestnictwa w tej formule kształceniowej.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)