University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Polish language for teachers

General data

Course ID: 2300-SN-JP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Polish language for teachers
Name in Polish: Język polski dla nauczycieli
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

supplementary

Full description: (in Polish)

1. Sylwetka ucznia klas 1-3:

a. Specyfika wieku;

b. Świadomość językowa i zapotrzebowania kulturowe dziecka;

c. Absolwent klasy trzeciej – kim będzie?

2. Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej:

a. Zadania, cele, treści nauczania na pierwszym etapie edukacji;

b. Założenia najnowszej reformy edukacyjnej;

c. Bawić ucząc? Oświeceniowy ideał edukacji wobec wymogów współczesnej dydaktyki.

3. Podręczniki a elementarz:

a. Przegląd aktualnych podręczników polonistycznych dla klas 1-3;

b. Czego oczekujemy od dobrego podręcznika?

c. Język – literatura – kultura w Naszym elementarzu;

d. Jak pracować z Naszym elementarzem?

4. Kształcenie językowe w nauczaniu wczesnoszkolnym:

a. Język jako narzędzie komunikacji dziecka;

b. Kultura języka polskiego w klasach 1-3;

c. Dziecko w świecie znaków – alfabet, ortografia i interpunkcja;

d. Pożytki z kaligrafii – nauka pisania;

e. Budowle w języku… podstawy słowotwórstwa i konstruowania wypowiedzeń;

f. Dziecięce słowniki i encyklopedie – jak korzystać z pomocy dydaktycznych?

g. Metodyka nauki o języku na pierwszym etapie edukacyjnym;

h. Dysleksja – dysgrafia – dysortografia. Nowe (?) wyzwania współczesnego polonisty i pedagoga.

5. Kształcenie literackie w nauczaniu wczesnoszkolnym:

a. Lektura a tradycja – szkolne „stereotypy literackie”;

b. Miejsce dzieła literackiego w szkole – czy tylko „czytanki”?

c. Współczesny i nowoczesny kanon literatury dziecięcej;

d. O pożytkach z literatury… jak zachęcać dzieci do czytania?

e. Kto i o czym do nas mówi? Istota czytania ze zrozumieniem;

f. Metodyka literatury na pierwszym etapie edukacyjnym.

6. Propedeutyka teatru:

a. Od dramy do małych form teatralnych;

b. Kostium – gest – poza; podstawy wiedzy o teatrze w kształceniu wczesnoszkolnym;

c. Pożytki z recytacji – o treningu pamięci.

7. Teksty użytkowe i okolicznościowe w szkole:

a. Życzenia – zaproszenie – list;

b. Od pamiętnika do szkolnej kroniki.

8. Korespondencja sztuk w dydaktyce wczesnoszkolnej:

a. W świecie słów, obrazów i dźwięków – wychowanie przez estetykę;

b. Miejsce sztuk plastycznych w edukacji dzieci;

c. Film jako tekst kultury i przedmiot dydaktyki w klasach 1-3;

d. Multimedia jako element warsztatu polonisty.

9. Internet a szkoła:

a. Możliwości wykorzystania Internetu w pracy nauczyciela-polonisty i pedagoga;

b. Internet jako pomoc i jako zagrożenie.

10. Proszę wyjąć karteczki... Problemy ewaluacji w polonistycznym kształceniu wczesnoszkolnym:

a. Istota i zadania ewaluacji;

b. Modele i praktyka oceniania;

c. Pierwsze prace pisemne – obiektywizm i subiektywizm oceny.

11. Plan pracy nauczyciela:

a. Rozkład materiału na rok szkolny;

b. Zasady konstruowania polonistycznych scenariuszy lekcyjnych.

12. Ku następnemu etapowi:

a. Podstawa programowa przedmiotu język polski; II etap edukacyjny: klasy 4-6;

b. Porównanie treści programowych dla I i II etapu edukacji; wnioski.

Bibliography: (in Polish)

Propozycje bibliograficzne:

1. Badowska A., Mazurek O., Olinkiewicz E., Otolińska R., Inspiracje, pomysły - książka pomocnicza dla twórczego nauczyciela, Wrocław 1998.

2. Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.

3. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2010.

4. Harmin M., Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki?, Warszawa 2004.

5. Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. Janus-Sitarz A., Kraków 2005.

6. Kształcenie językowe w dobie kultury masowej – polisensorycznej, red. Kopeć U., Sibiga Z., Rzeszów 2010.

7. Kształcenie literackie w dobie kultury masowej – polisensorycznej, red. Kopeć U., Sibiga Z., Rzeszów 2010.

8. Kowalikowa J., Narodziny nauczyciela polonisty, Kraków 2006.

9. Ornstein A., Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998.

10. Metodyka literatury, t. 1 i 2, wybór i wstęp: Pachecka J., Piątkowska A., Sałkiewicz K., Warszawa 2001.

11. Rowińska I., Scenariusze niebanalne, Warszawa 1999.

11. Uryga Z., Godziny polskiego, Warszawa 1996.

12. Way, B., Drama, Warszawa 1996.

Prasa:

• „Studia Pragmalingwistyczne”

• „Polonistyka”

• „Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny”

• „Kwartalnik Edukacyjny”

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)