Action research and participatory research for teachers
General data
Course ID: | 2300-SZL-PWT-BDP |
Erasmus code / ISCED: |
05.2
|
Course title: | Action research and participatory research for teachers |
Name in Polish: | Badania w działaniu i badania partycypacyjne dla nauczycieli |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Studenci zdobywają podstawową wiedzę z zakresu realizacji badań w działaniu i badań partycypacyjnych w szkole i środowiskach współpracujących ze szkołą |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat efektywnej pracy nauczyciela stosującego badania w działaniu i badania partycypacyjnej w pracy z uczniami. Poruszane zagadnienia mają przede wszystkim na celu wskazanie znaczenia tego typu badań oraz możliwości pracy metodami i narzędziami wpisującymi się w warsztat badawczy aktywnego nauczyciela w przestrzeni szkoły. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z ideą, oraz teoretycznymi i praktycznymi aspektami dotyczącymi tzw. badań w działaniu (action research) i badań partycypacyjnych z dziećmi i młodzieżą. Badania te są istotne w pracy nauczyciela, stanowią ważny element zmiany społecznej i edukacyjnej, w których badacz-nauczyciel jest jednocześnie czynnikiem zmiany. W czasie zajęć omawiane będą m.in. podejścia, strategie i metody badań w działaniu i badań partycypacyjnych oraz ich praktyczne wykorzystanie w pracy w szkole w różnych sytuacjach i kontekstach. Przedmiot ma charakter warsztatu, stąd przećwiczone zostaną elementy procesu badawczego i przygotowany projekt tego typu badań skierowany do konkretnej grupy docelowej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Czerepaniak-Walczak, M. (2014). Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(19), 181-194. 2. Jarosz, E. (2018). Badania dotyczące dzieciństw (a)–perspektywa praw dziecka. Problemy Wczesnej Edukacji, 14(4 (43)), 7-19. 3. Góral, A., Jałocha, B., Mazurkiewicz, G., & Zawadzki, M. (2019). Badania w działaniu: Książka dla kształcących się w naukach społecznych. 4. M. Liebel, U. Markowska-Manista (2017). Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany. Warszawa. (fragmenty dot. badań partycypacyjnych). 5. Cervinkova, H. (2012). Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna. 6. Jarosz, E., & Gierczyk, M. (2016). Photovoice w badaniach i działaniach społecznych. Pedagogika Społeczna, 2, 167-181. 7. Gross R., Myśleć jak Sokrates czyli sztuka zadawania pytań, Warszawa 2003. 8. Praktyczne przykłady badań w działaniu i badań partycypacyjnych (case study). |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie: zasady projektowania i prowadzenia badań w przedszkolu i szkole, w tym badań w działaniu i badań partycypacyjnych metody realizacji badań edukacyjnych i sposoby ich wykorzystania w praktyce edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej i alternatywnej zasady wynikające z prawnych uwarunkowań i etyki zawodu nauczyciela i regulacje dotyczące prawa autorskiego W zakresie umiejętności student potrafi: - analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji - aktywnie uczestniczyć w tworzeniu projektów edukacyjnych W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - samooceny i podnoszenia własnych kompetencji zawodowych - współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej - posługiwania się normami etycznymi i zasadami prawa w działalności zawodowej - traktowania dzieci (uczniów) z szacunkiem i respektowania ich praw |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość zalecanej literatury, przygotowanie projektu badań w działaniu lub badań partycypacyjnych skierowanych do konkretnej grupy w szkole. Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia |
Copyright by University of Warsaw.