University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Action research and participatory research for teachers

General data

Course ID: 2300-SZL-PWT-BDP
Erasmus code / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Action research and participatory research for teachers
Name in Polish: Badania w działaniu i badania partycypacyjne dla nauczycieli
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Studenci zdobywają podstawową wiedzę z zakresu realizacji badań w działaniu i badań partycypacyjnych w szkole i środowiskach współpracujących ze szkołą

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat efektywnej pracy nauczyciela stosującego badania w działaniu i badania partycypacyjnej w pracy z uczniami. Poruszane zagadnienia mają przede wszystkim na celu wskazanie znaczenia tego typu badań oraz możliwości pracy metodami i narzędziami wpisującymi się w warsztat badawczy aktywnego nauczyciela w przestrzeni szkoły.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z ideą, oraz teoretycznymi i praktycznymi aspektami dotyczącymi tzw. badań w działaniu (action research) i badań partycypacyjnych z dziećmi i młodzieżą. Badania te są istotne w pracy nauczyciela, stanowią ważny element zmiany społecznej i edukacyjnej, w których badacz-nauczyciel jest jednocześnie czynnikiem zmiany. W czasie zajęć omawiane będą m.in. podejścia, strategie i metody badań w działaniu i badań partycypacyjnych oraz ich praktyczne wykorzystanie w pracy w szkole w różnych sytuacjach i kontekstach. Przedmiot ma charakter warsztatu, stąd przećwiczone zostaną elementy procesu badawczego i przygotowany projekt tego typu badań skierowany do konkretnej grupy docelowej.

Bibliography: (in Polish)

1. Czerepaniak-Walczak, M. (2014). Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(19), 181-194.

2. Jarosz, E. (2018). Badania dotyczące dzieciństw (a)–perspektywa praw dziecka. Problemy Wczesnej Edukacji, 14(4 (43)), 7-19.

3. Góral, A., Jałocha, B., Mazurkiewicz, G., & Zawadzki, M. (2019). Badania w działaniu: Książka dla kształcących się w naukach społecznych.

4. M. Liebel, U. Markowska-Manista (2017). Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany. Warszawa. (fragmenty dot. badań partycypacyjnych).

5. Cervinkova, H. (2012). Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna.

6. Jarosz, E., & Gierczyk, M. (2016). Photovoice w badaniach i działaniach społecznych. Pedagogika Społeczna, 2, 167-181.

7. Gross R., Myśleć jak Sokrates czyli sztuka zadawania pytań, Warszawa 2003.

8. Praktyczne przykłady badań w działaniu i badań partycypacyjnych (case study).

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

zasady projektowania i prowadzenia badań w przedszkolu i szkole, w tym badań w działaniu i badań partycypacyjnych

metody realizacji badań edukacyjnych i sposoby ich wykorzystania w praktyce edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej i alternatywnej

zasady wynikające z prawnych uwarunkowań i etyki zawodu nauczyciela i regulacje dotyczące prawa autorskiego

W zakresie umiejętności student potrafi:

- analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji

- aktywnie uczestniczyć w tworzeniu projektów edukacyjnych

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- samooceny i podnoszenia własnych kompetencji zawodowych

- współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej

- posługiwania się normami etycznymi i zasadami prawa w działalności zawodowej

- traktowania dzieci (uczniów) z szacunkiem i respektowania ich praw

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość zalecanej literatury, przygotowanie projektu badań w działaniu lub badań partycypacyjnych skierowanych do konkretnej grupy w szkole. Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)