Wspieranie edukacji uczniów z zaburzeniami sensoryczno-motorycznymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-WEUZSM/EiTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspieranie edukacji uczniów z zaburzeniami sensoryczno-motorycznymi |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z ogólnymi prawidłowościami rozwoju dzieci z uszkodzeniem analizatora słuchowego od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa oraz modyfikacja rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego w niepełnosprawności nabytej. Uwarunkowania, diagnozowanie i klasyfikacja zaburzeń rozwoju dziecka niesłyszącego rodzaj i stopień uszkodzeń słuchu czas wystąpienia uszkodzeń słuchu - konsekwencje rozwojowe i społeczne Przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych - konsekwencje pierwotne i wtórne niepełnosprawności dla rozwoju językowego dziecka niesłyszącego Podstawowe formy pracy rehabilitacyjnej - diagnoza psychologiczna i pedagogiczna; wczesna stymulacja - znaczenie dla rozwoju językowego dziecka Wybrane metody i techniki stymulacji zaburzonych sfer, procesów i funkcji stymulacja zachowanych możliwości percepcji słuchowej i poznawczej dziecka wspomaganie rozwoju językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z ogólnymi prawidłowościami rozwoju dzieci z uszkodzeniem analizatora słuchowego od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa oraz modyfikacja rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego w niepełnosprawności nabytej. Uwarunkowania, diagnozowanie i klasyfikacja zaburzeń rozwoju dziecka niesłyszącego rodzaj i stopień uszkodzeń słuchu czas wystąpienia uszkodzeń słuchu - konsekwencje rozwojowe i społeczne Przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych - konsekwencje pierwotne i wtórne niepełnosprawności dla rozwoju językowego dziecka niesłyszącego Podstawowe formy pracy rehabilitacyjnej - diagnoza psychologiczna i pedagogiczna; wczesna stymulacja - znaczenie dla rozwoju językowego dziecka Wybrane metody i techniki stymulacji zaburzonych sfer, procesów i funkcji stymulacja zachowanych możliwości percepcji słuchowej i poznawczej dziecka wspomaganie rozwoju językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie |
Literatura: |
A. Lowe : Wychowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości. 1995 G. Dryżałowska: Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Model kształcenia integracyjnego. 1997 K. Krakowiak: Szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzonym słuchem. 2003 O.Perier : Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. 1992. D. Bouvet : Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego. 1996 Csanyi : Słuchowo - werbalne wychowanie dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. 1990 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.