Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspieranie edukacji uczniów z zaburzeniami sensoryczno-motorycznymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-WEUZSM/EiTP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wspieranie edukacji uczniów z zaburzeniami sensoryczno-motorycznymi
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z ogólnymi prawidłowościami rozwoju dzieci z uszkodzeniem analizatora słuchowego od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa oraz modyfikacja rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego w niepełnosprawności nabytej.

Uwarunkowania, diagnozowanie i klasyfikacja zaburzeń rozwoju dziecka niesłyszącego

rodzaj i stopień uszkodzeń słuchu

czas wystąpienia uszkodzeń słuchu - konsekwencje rozwojowe i społeczne

Przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych - konsekwencje pierwotne i wtórne niepełnosprawności dla rozwoju językowego dziecka niesłyszącego

Podstawowe formy pracy rehabilitacyjnej - diagnoza psychologiczna i pedagogiczna; wczesna stymulacja - znaczenie dla rozwoju językowego dziecka

Wybrane metody i techniki stymulacji zaburzonych sfer, procesów i funkcji

stymulacja zachowanych możliwości percepcji słuchowej i poznawczej dziecka

wspomaganie rozwoju językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z ogólnymi prawidłowościami rozwoju dzieci z uszkodzeniem analizatora słuchowego od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa oraz modyfikacja rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego w niepełnosprawności nabytej.

Uwarunkowania, diagnozowanie i klasyfikacja zaburzeń rozwoju dziecka niesłyszącego

rodzaj i stopień uszkodzeń słuchu

czas wystąpienia uszkodzeń słuchu - konsekwencje rozwojowe i społeczne

Przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych - konsekwencje pierwotne i wtórne niepełnosprawności dla rozwoju językowego dziecka niesłyszącego

Podstawowe formy pracy rehabilitacyjnej - diagnoza psychologiczna i pedagogiczna; wczesna stymulacja - znaczenie dla rozwoju językowego dziecka

Wybrane metody i techniki stymulacji zaburzonych sfer, procesów i funkcji

stymulacja zachowanych możliwości percepcji słuchowej i poznawczej dziecka

wspomaganie rozwoju językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie

Literatura:

A. Lowe : Wychowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości. 1995

G. Dryżałowska: Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Model kształcenia integracyjnego. 1997

K. Krakowiak: Szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzonym słuchem. 2003

O.Perier : Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. 1992.

D. Bouvet : Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego. 1996

Csanyi : Słuchowo - werbalne wychowanie dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. 1990

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)