University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Empirical Analysis of International Economy Issues

General data

Course ID: 2400-EM3AE
Erasmus code / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Economics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Empirical Analysis of International Economy Issues
Name in Polish: Analiza empiryczna problemów ekonomii międzynarodowej
Organizational unit: Faculty of Economic Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III r. studiów licencjackich - Ekonomia Międzynarodowa
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) W opanowaniu materiału pomocne są zajęcia z: teorii wymiany międzynarodowej, analizy empirycznej problemów ekonomii międzynarodowej, instytucji międzynarodowych w praktyce, integracji walutowej

Short description: (in Polish)

Na zajęciach studenci nauczą się: znajdować wiarygodne dane potrzebne do analizy problemów ekonomii międzynarodowej, wizualizować i na tej podstawie tworzyć tzw. historie (data storytelling). Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do prowadzenia badań empirycznych w zakresie ekonomii międzynarodowej. Studenci nauczą się przeprowadzać samodzielne badania empiryczne w zakresie handlu i makroekonomii. Obecność jak i przygotowanie na każde zajęcia są obowiązkowe.

Full description: (in Polish)

Zajęcia wstępne: przygotowanie do przygotowania prezentacji. Podstawy analizy i wizualizacji danych oraz data storytelling

Prezentacja 1 Prezentacja zebranych i przefiltrowanych informacji o wybranym kraju. Wybieramy te informacje, które pozwolą nam zrozumieć specyfikę rozwoju społecznego i gospodarczego wybranego państwa, jego relacji w Europie i na świecie. Są to bardzo różne zagadnienia od historii (powiązania gospodarcze sprzed lat np. bycie byłą republiką ZSRR etc., kolonializm) po politykę (może mamy trudną sytuację w naszym państwie… napięcia społeczne albo jesteśmy uzależnieni od Rosji… ciągle), rolę w UE (np. czy jest w strefie euro czy może planuje wyjść z UE), zaangażowanie w organizacje międzynarodowe czy wojny. Kluczowe jest również podanie najważniejszych faktów związanych z historią, które pozwolą nam zrozumieć kontekst prezentacji.

Prezentacja 2 Zaczynamy więc od pobrania danych pierwotnych (na przykład z WDI http://datacatalog.worldbank.org/ czy Eurostat http://ec.europa.eu/eurostat/data/database).

Dane pobieramy do Excela i je analizujemy. Oznacza to, że nie wykorzystujemy gotowych wizualizacji czy tabelek (nie o to chodzi).

Pobieramy dane dot. społeczeństwa takie jak:

• populacja, przyrost naturalny, gęstość zaludnienia, regiony;

• struktura zawodowa (pracujący, bezrobotni, emeryci itd.);

• struktura demograficzna (podział wg płci, wieku, miejsca zamieszkania, regionów);

• wykształcenie;

• zdrowie;

• inne czynniki jak infrastruktura, dostęp do internetu itd., które świadczą o sytuacji społecznej mieszkańców.

Po pobraniu danych do excela, analizujmy je. I wyciągamy tzw. "smaczki" budując opowieść o najważniejszych kwestiach społecznych w analizowanym kraju.

Prezentacja 3

Analiza danych dot. społeczeństwa informacyjnego – badamy w jakim zakresie społeczeństwo i gospodarka danego kraju jest ucyfrowiona. Przykładowo, czy kraj jest liderem czy też wykorzystywanie innowacji cyfrowych przez przedsiębiorstwa jak i kompetencje cyfrowe społeczeństwa są na niskim poziomie.

Linki do wykorzystania:

https://ec.europa.eu/eurostat/web/digital-economy-and-society

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi

https://ec.europa.eu/eurostat/web/digital-economy-and-society/data/comprehensive-database

Prezentacja 4

Analiza podstawowych wskaźników makroekonomicznych, porównanie w podobnej konwencji jak wcześniejsza prezentacja (wybrany kraj do grupy państw z regionu, UE, starej UE etc.). W tej części badania oceniamy równowagę wewnętrzną analizowanego kraju i jego potencjał gospodarczy na tle wybranych państw, biorąc pod uwagę:

• GDP (wartość, zmiany, udział w świecie, udział w UE), wzrost gospodarczy; też na tle UE;

• GDP per capita;

• Analizę struktury GDP (od strony wydatkowej czyli podział na C, I, G i X, ale też z podziałem na udział przemysłu, usług i rolnictwa w tworzeniu GBP);

• oraz inne wskaźniki jak: bezrobocie, inflacja, deficyt budżetowy, dług publiczny, otwartość gospodarki.

Ważne są porównania do innych państw, grup państw według wybranych mierników (czyli trzeba wybrać to co można porównywać: udział w handlu UE czy DFI UE; udział w PKB; per capita etc. i zmiany w czasie (wtedy liczymy stopy wzrostu lub co lubię najbardziej zmiany w udziałach i podajemy w punktach proc.); jak rankingi to zmiany miejsca w rankingu i inne… to propozycje. Uruchomcie kreatywność.

Prezentacja 5 Analizujemy intensywność procesów globalizacyjnych w wybranych krajach. Po pierwsze patrzymy jakie jest miejsce danego państwa w gospodarce światowej, jaka jest jego otwartość, ale też oceniamy równowagę zewnętrzną kraju.

Poniżej podstawowe źródła danych. Tradycyjnie analizujemy zmiany w czasie; porównujemy nasz kraj z wybranymi grupami krajów.

(1) Inwestycje bezpośrednie

UNCTAD http://unctadstat.unctad.org/ReportFold…/reportFolders.aspx…

UWAGA: (1) analizujemy inward i outward FDI, (2) poszczególne kraje wyświetlą się po naciśnięciu w lewej kolumnie ‘Individual economies’

http://ec.europa.eu/eurostat/data/database

Economy and finance -> Balance of payments – international transactions (t_bob) -> European Union direct investments

UWAGA: na podstawie Eurostatu przeprowadzamy badanie struktury geograficznej FDI

OECD- OECD FDI Regulatory Restrictiveness Index

http://stats.oecd.org/index.aspx (zakładka Globalisation)

(2) Handel usługami i towarami

http://ec.europa.eu/eurostat/data/database

Economy and finance -> Balance of payments -> International trade in services, geographical breakdown

UWAGA: Porównać z handlem dobrami i w stosunku do GDP

(3) Migracje

http://ec.europa.eu/eurostat/data/database

w: ‘Population’

http://stats.oecd.org/index.aspx

w: ‘Demography and Population’

Analiza struktury bilansu płatniczego i kursów walutowych

Przede wszystkich patrzymy z perspektywy tradycyjnego podziału na bilans obrotów bieżących i bilans obrotów kapitałowych, starając ocenić się, jakiego typu krajem jest analizowane przez nas państwo i jak odnajduje swoją równowagę zewnętrzną.

Prezentacja 6 Analiza struktury geograficznej handlu

Analizujemy strukturę handlu:

• z podziałem na regiony (np. kontynenty);

• grupy państw partnerskich (rozwinięte, rozwijające się, transformacji ale też główne ugrupowania jak UE, NAFTA itd.);

• głównych partnerów (kraje, najwięksi eksporterzy i importerzy).

Przedstawiamy w mld USD wartości i w % udziały. Analizujemy zmiany w wartości (liczymy zmiany ale też stopy wzrostu) jak i udziałach (zmiany w punktach procentowych).

Ważnym aspektem jest też analiza handlu z krajami UE – znaczenie handlu zewnętrznego i wewnętrznego, jego relatywnej zmiany itd.

Dokładnie badamy znaczenie największych eksporterów i importerów wybranego kraju i zmiany zachodzące w badanym okresie. Nie tylko zmiany w rankingu "naj.." ale też zmiany koncentracji handlu (5 największych eksporterów jaki ma udział, ile krajów ma 50%, jak to się zmieniło), z jakimi grupami państw jak zmienia się handel (tutaj można korzystać z podziałów na państwa rozwinięte, rozwijające się, transformacji).

Prezentacja 7 Analiza struktury rzeczowej

Analizujemy strukturę handlu z podziałem na sekcje, ale również szukamy najważniejszych produktów. Korzystamy z bazy WITS (http://wits.worldbank.org) – tam dodatkowo analiza zmian udziału grup podzielonych, w ramach klasyfikacji BEC, na: towary konsumpcyjne, dobra inwestycyjne, półprodukty, produkty przemysłowe, produkty rolne, surowce. Analizujemy zmiany w wartości jak i udziałach (w zasadzie podobnie jak przy analizie struktury geograficznej) porównując lata 2015/2010. Dodatkowo wprowadzamy analizę dla różnych kierunków handlu np. analizujemy handel z krajami UE i poza.

Podstawowe pytania na jakie powinniście móc odpowiedzieć:

• co eksportuje/importuje badany przez nas kraj? Jakie produkty sprzedaje i jakie kupuje? Czy w analizowanym czasie coś się zmieniło?

• Jakie grupy produktów decydują o strukturze handlu? Czy widać zmiany w strukturze rzeczowej w trakcie i po kryzysie?

• Jaki jest ten nasz kraj?

Dodatkowo liczymy RCA czyli badamy przewagi komparatywne w handlu danego państwa UE. Odnosimy się do przewag danego państwa w handlu wewnętrznym i zewnętrznym UE na tle innych państw.

Końcowa prezentacja: jest to zbiór wszystkich prezentacji. Przygotowany na 20 minut.

Co ważne do przygotowania finalnej prezentacji:

• dodajemy wstęp – cel i pytania badawcze/hipotezy; i zakończenie czyli odpowiedź na pytania badawcze/hipotezy;

• pilnujemy by wszystko tworzyło spójną całość – odnosi się to do formatowania jak i samej opowieści;

• główny cel to pokazanie, jakim krajem jest analizowany przez was kraj i jakie są największe wyzwania;

• pamiętamy o właściwych opisach slajdów (tytułem jest wniosek) oraz o źródłach.

Ważne:

• budowanie opowieści czyli jaki jest wasz kraj, jakie są największe jego wyzwania/problemy w procesach globalizacji lub sukcesy/przewagi

• pracujecie z danymi pierwotnymi. Ale już nie wystarcza zwykłe copy paste. Albo proponujecie b. ciekawą wizualizację (i wtedy copy paste ok) albo przekształcacie dane.

Na co zwracam uwagę:

• dobra oprawa graficzna, infografiki, spójne formatowanie;

• pokazywanie gdzie mocne i słabe strony na podstawie przeprowadzonych samodzielnie badań;

• pilnowanie czasu;

• właściwe opracowanie slajdów: mało tekstu i bardzo dobrze wybrane dane (nie za mało nie za dużo); tytuły slajdów wnioskiem do danych;

• przeprowadzone badania (policzone wszystko co potrzebne i wymagane na każdą prezentację, praca wykonana przy selekcji danych ale też przy ich obróbce: tutaj bardzo ważne policzenie udziałów, zmian w czasie w p.p.);

• dobrze opisane dane i źródła;

• dobry tytuł, pytania badawcze, wnioski, które wynikają z badania;

• przygotowanie do prezentacji;

• obecność na zajęciach i udział w konsultacjach.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowe podręczniki do ekonomii miedzynarodowej

Raporty World Bank, WTO, IMF, Eurostat

http://ec.europa.eu/eurostat/data/database

http://stats.oecd.org/index.aspx

https://wits.worldbank.org

„Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów” Knaflic Nussbaumer Cole

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty uczenia się (max 4000 znaków)

S1A_U01 - Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz potrafi analizować samodzielnie problemy gospodarki światowej

S1A_U02 – Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane w celu przeprowadzenia samodzielnych badań empirycznych dot. gospodarki wybranego kraju

S1A_U08 – Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk na podstawie samodzielnie przeprowadzonego badania w oparciu o dane pierwotne

S1A_U03 – Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg zjawisk makroekonomicznych

S1A_U10 – Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Studenci przygotowują krótką prezentację z wyników przeprowadzonych badań na każde zajęcia. Prezentacje będą oceniane w trakcie zajęć, przy czym studenci będą mieli możliwość poprawy prezentacji. Ostateczna ocena wystawiana jest na podstawie końcowej prezentacji przygotowanej przez studenta. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Śledziewska
Group instructors: Katarzyna Śledziewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)