University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Multidimensional Analysis Specialization Subject

General data

Course ID: 2400-M1IiEPKAW
Erasmus code / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Economics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Multidimensional Analysis Specialization Subject
Name in Polish: Analiza Wielowymiarowa
Organizational unit: Faculty of Economic Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty kierunkowe (obowiązkowe) do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 1 (3*30h)
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I r. studiów magisterskich drugiego stopnia - Informatyka i Ekonometria
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Algebra liniowa: podstawowe operacje rachunku macierzowego.

Rachunek prawdopodobieństwa: Pojęcia wartości oczekiwanej, wariancji wektora losowego, macierzy wariancji –kowariancji.

Statystyka: Średnia z próby, wariancja z próby, odchylenie standardowe z próby, kowariancja empiryczna, współczynnik korelacji empirycznej, histogram, częstość empiryczna, tablica krzyżowa. Weryfikacja hipotez: hipoteza zerowa i hipoteza alternatywna, poziom istotności, błąd I i II rodzaju, wartość p.


Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi metodami statystyki wielowymiarowej. Metody te służą do analizy zjawisk opisywanych przez więcej niż jedną zmienną objaśnianą. Znajdują zastosowanie przy analizie dużych zbiorów danych, umożliwiając wydobycie z danych najbardziej istotnych informacji. Stanowią podstawę współczesnych metod uczenia maszynowego. Celem dodatkowym jest przygotowanie uczestników do praktycznego stosowania poznanych procedur statystycznych oraz samodzielnej interpretacji uzyskanych wyników. Uczestnicy poznają najbardziej popularne i przydatne metody stosowane w badaniach społecznych i badaniach rynku. Zajęcia są prowadzone w środowisku Stata/Python.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi metodami statystyki wielowymiarowej. Metody te służą do analizy zjawisk opisywanych przez więcej niż jedną zmienną objaśnianą. Znajdują zastosowanie przy analizie dużych zbiorów danych, umożliwiając wydobycie z danych najbardziej istotnych informacji. Zajęcia są podzielone na bloki tematyczne. Pierwszym blokiem trwającym 1 jednostkę zajęciową jest wprowadzenie do zasad i tematyki zajęć. Kolejność bloków tematycznych od 2 do ostatniej jednostki zajęciowej (w zależności od liczby jednostek zajęciowych w semestrze) zostanie ogłoszona podczas pierwszych zajęć. Bloki merytoryczne składają się z części teoretycznej i części praktycznej oraz proponowanych ćwiczeń do samodzielnego wykonania. Zajęcia są prowadzone przy wykorzystaniu kilku popularnych środowisk (Stata/Python). W ramach pracy zaliczeniowej uczestnicy w grupach wykonują badanie własne, z którego raport w formie pisemnej przekazują na koniec zajęć. Stanowi on większą część oceny końcowej.

Blok 1: Wprowadzenie (1 zajęcia)

- sprawy organizacyjne: zasady zaliczenia i wymagania formalne

- wprowadzenie do analizy wielowymiarowej

Blok 2: Podstawy, które warto znać (3 zajęcia)

Statystyki

- skale pomiarowe

- statystyczne własności rozkładów

- przydatne statystyki

- tabele częstości

Testy parametryczne i nieparametryczne

- porównanie średnich

- porównanie wariancji

- tabelaryczny opis danych

- statystyczne porównanie rozkładów zmiennych

Współzależność zjawisk

- analiza korelacji, miary współzależności dwóch cech

- analizy zróżnicowania: jednoczynnikowa analiza wariancji, wieloczynnikowa analiza wariancji

Blok 3: Prezentacja analiz wykorzystujących omawiane techniki (3 zajęcia)

- wymagania dotyczące prac zaliczeniowych

- prezentacja analizy korelacji i ANOVA

- prezentacja analizy dyskryminacji

- prezentacja analizy skupień

- prezentacja analizy czynnikowej

- prezentacja ….

Blok 4: Analiza dyskryminacji (1 zajęcia)

- opisowa i predykcyjna analiza dyskryminacyjna

- liniowa analiza dyskryminacyjna

- kwadratowa analiza dyskryminacyjna

- logistyczna analiza dyskryminacyjna

- metoda najbliższych sąsiadów

Blok 5: Analiza skupień (grupowania, segmentacja) (3 zajęcia)

Klasyczne metody segmentacji

- klasyfikacja

- niehierarchiczna analiza skupień (optymalizacja i wybór liczby skupień)

- kryteria podziału na grupy, algorytm PAM

- hierarchiczna analiza skupień (optymalizacja i wybór liczby skupień)

- metody aglomeracyjne, dendrogram

- metody podziału, algorytm DIANA

Współczesne techniki segmentacji

-

-

Blok 6: Metody redukcji wymiaru (1 zajęcia)

- analiza czynnikowa

- metody rotacji

- inne metody redukcji wymiaru

Blok 7: Praca własna (2 zajęcia)

-konsultacje prac grupowych studentów

Bibliography: (in Polish)

Francuz P., Mackiewicz L., Liczby nie wiedzą skąd pochodzą, KUL 2007.

Kaufman L., Rousseeuw P., Finding Groups in data. An introduction to cluster analysis, JohnWilley & Sons, 1990.

Rabe-Hesketh S., Everitt B., A Handbook of Statistical Analyses using Stata”, Chapman and Hall, 2007.

Literatura dodatkowa

Everitt B., Landau S., Leese M. Stahl D., Cluster analysis, John Willey and Sons, Nowy Jork, 2011.

Gatnar E., Walesiak M. (red), Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2004.

Herczyński J., Strawiński P., Postawy zawodowe nauczycieli: próba typologii, Edukacja 2014, nr 3, str. 22-37.

Jajuga K., Statystyczna analiza wielowymiarowa, PWN, 1993

Larose D.T. Odkrywanie wiedzy z danych. Wprowadzenie do eksploracji danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

Morrison D.F., Wielowymiarowa analiza statystyczna, PWN, Warszawa 1990

Panek T., Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej, SGH, Warszawa 2009

Rószkiewicz M., Zarys metod statystyki wielowymiarowej z wykorzystaniem programów komputerowych, SGH, Warszawa 1990.

Learning outcomes: (in Polish)

Samodzielnie przygotowanie studentów do praktycznego stosowania poznanych procedur wykorzystując różne techniki statystyki wielowymiarowej, interpretacji uzyskanych wyników oraz prawidłowe sformułowanie raportu z przeprowadzonego badania

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia zajęć jest przeprowadzenie własnego badania z wykorzystaniem metod analizy wielowymiarowej, przedstawienie raportu z badań w formie pisemnej.

Po ukończeniu kursu uczestnik:

WIEDZA

Zna metody statystyki wielowymiarowej. Zna źródła pozyskiwania danych ekonomicznych o charakterze ilościowym i jakościowym. S2A_W06.

Potrafi rozpoznać problem ekonomiczny wymagający analizy wielowymiarowej S2A_W06.

UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi budować zaawansowane modele dla zjawisk ekonomicznych i społecznych o naturze wielowymiarowej S2A_U04, S2A_U07.

Potrafi dokonać prezentacji wyników i napisać raport z przeprowadzonego badania empirycznego S2A_U09, S2AU_10.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Znajomość podstawowych metod analizy wielowymiarowej pozwala na rozszerzenie wiedzy we własnym zakresie. S2A_K01

Na podstawie przedstawionych interpretacji uzyskanych wyników potrafi być krytyczny w stosunku do przedstawionych modeli i prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wykorzystaniem metod analizy wielowymiarowej w prowadzeniu własnej firmy lub pracy zawodowej S2A_K04, S2A_K07.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Paweł Strawiński
Group instructors: Paweł Strawiński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Paweł Strawiński
Group instructors: Paweł Strawiński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)