University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologia, ekonomia i polityka

General data

Course ID: 2400-PLSM125C
Erasmus code / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Economics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologia, ekonomia i polityka
Organizational unit: Faculty of Economic Sciences
Course groups: (in Polish) Seminaria magisterskie studia magisterskie II st. (stacjonarne i niestacjonarne-wieczorowe)
ECTS credit allocation (and other scores): 23.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Short description: (in Polish)

Coraz częściej politycy (np. Obama, Cameron) wybierają jako doradców ekonomistów behawioralnych. Ostatnie lata pokazały, że modele behawioralne lepiej niż tradycyjne modele ekonomiczne wyjaśniają wiele zjawisk dotychczas uznawanych za ‘anomalie’, np. istniejące ograniczenia arbitrażu finansowego, przyczyny kryzysów gospodarczych, czy nieefektywność podatków. W czasie zajęć będziemy omawiać szczegółowo takie modele (np. teorie perspektywy, teorie preferencji społecznych), a także przykłady instrumentów polityki ‘behawioralnej’ (nudges) i porównywać ich skuteczność do tradycyjnych instrumentów polityki gospodarczej. Celem seminarium jest przygotowanie uczestników do prowadzenia samodzielnych badań z zakresu ekonomii behawioralnej.

Full description: (in Polish)

Celem seminarium jest przygotowanie pracy magisterskiej. W ramach seminarium będziemy szukać konkretnych przykładów sytuacji, w których ekonomia neoklasyczna (czyli racjonalny model jednostki) nie potrafi wyjaśnić obserwowanych wyborów podmiotów gospodarczych (producentów, konsumentów, lub inwestorów).

Możliwe tematy prac to:

- instrumenty polityki gospodarczej a ‘nudges’

- ekonomia behawioralna a wycena dóbr rynkowych

- makroekonomia a teoria behawioralna

- podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności

- wybór międzyokresowy: ‘anomalie’ zachowań

- preferencje społeczne, teoria wyboru społecznego

- finanse behawioralne, np. teoria perspektywy, a decyzje inwestorów

- dylematy społeczne

Bibliography: (in Polish)

Dobrane przez wykładowcę artykuły naukowych

Learning outcomes: (in Polish)

- znajomość teorii ekonomii behawioralnej

- umiejętność krytycznego czytania tekstów

- znajomość metod badawczych, którymi posługują się ekonomiści behawioralni

-umiejętność formułowania hipotez badawczych i przeprowadzania badań

KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Praca magisterska i przedstawianie postępów z pracy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 30 hours more information
Coordinators: Karolina Safarzyńska
Group instructors: Karolina Safarzyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)