(in Polish) Teatr, muzyka, cyfryzacja. Ekonomia kultury i cyfrowej rozrywki
General data
Course ID: | 2400-PLSM150B |
Erasmus code / ISCED: |
14.3
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Teatr, muzyka, cyfryzacja. Ekonomia kultury i cyfrowej rozrywki |
Organizational unit: | Faculty of Economic Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Seminaria magisterskie studia magisterskie II st. (stacjonarne i niestacjonarne-wieczorowe) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Short description: |
(in Polish) Celem seminarium jest przygotowanie przez studentki i studentów prac dyplomowych z zakresu ekonomii kultury oraz cyfrowej rozrywki pod opieką prowadzących zajęcia. Kreatywność, niezbędna w procesie tworzenia dóbr i usług kultury, jest rozpoznawana jako siłą napędową przyszłej gospodarki. Sektor kultury wraz z, szerzej rozumianym, sektorem kreatywnym, zapewniają zatrudnienie coraz większej części społeczeństwa w Polsce i UE. Tematyka seminarium obejmuje m.in. analizę popytu na dobra i usługi kultury, jak i ich podaży, ekonomiczną analizę publicznych dotacji dla kultury czy rynku pracy artystów. W kontekście cyfryzacji sektorów kreatywnych obejmuje także m.in. przebieg cyfryzacji, dystrybucję, algorytmy, kreatywność, wpływ COVID-19 na trendy, crowdfunding, internetowy patronat, piractwo internetowe, VR, sztuczną inteligencję i wiele innych. |
Full description: |
(in Polish) Rozszerzony opis wraz z materiałami znaleźć można na stronie przedmiotu: https://www.acep.uw.edu.pl/teaching/seminar_mtd/about/ Ekonomia kultury to analiza zjawisk z obszaru kultury, głównie sztuki, za pomocą różnych narzędzi ekonomicznych i ekonometrycznych. Obejmuje zarówno analizę popytu na dobra i usługi kultury (np. analiza preferencji uczestników kultury), jak i ich podaży (np. efektywność instytucji kultury), ekonomiczną analizę publicznych dotacji dla kultury czy rynku pracy artystów. Cyfryzacja zmieniła sektory kreatywne, a nowe modele biznesowe przekładają się na ich ciągłą ewolucję. Tematy spójne z zakresem seminarium obejmują wszystkie zagadnienia dotyczące sektorów kreatywnych, a więc m.in. cyfryzację, dystrybucję, algorytmy, kreatywność, wpływ COVID-19 na trendy, crowdfunding, internetowy patronat, piractwo internetowe, rola nowych technologii i wiele innych. Seminarium zakłada cotygodniowe spotkania według wspólnie kształtowanego harmonogramu. Ogólny plan zakłada: - Spotkania poświęcone są ustaleniu zasad współpracy, oczekiwanej formie prac dyplomowych z ukierunkowaniem na format artykułów naukowych, oraz wzajemnym poznaniu się uczestników i uczestniczek i zainteresowań. - Podczas kolejnych spotkań prowadzący przybliżają tematy mieszczące się w obszarze ekonomii kultury i sektora kreatywnego, wskażemy główne metody badawcze i źródła danych stosowane do badania wskazanych zagadnień. - Omówienie metod tworzenia przeglądów literatury, szukania źródeł. - Krótkie omówienie metod ekonometrycznych, stawiania hipotez, możliwych pytań i wyników w pracach empirycznych. - W kolejnym etapie uczestniczki i uczestnicy będą omawiać obszary badawcze związane z ich zainteresowaniami na podstawie literatury dobranej z pomocą prowadzących. Na tym etapie ukształtuje się już też kierunek pracy z każdą osobą uczestniczącą w seminarium. - W dalszych krokach współpraca nabierze bardziej indywidualnego charakteru. Na tym etapie prowadzący będą wspierać studentów/tki w prowadzonych badaniach, szukaniu literatury, analizie, ich opisie, edycji i formatowaniu. - W ciągu trwania seminariów prowadzący będą zachęcać do uczestniczenia w dodatkowych aktywnościach Association for Cultural Economics Poland, takich jak spotkania czytelnicze czy konferencje. |
Bibliography: |
(in Polish) Towse, R. (2011) „Ekonomia kultury. Kompendium”, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa. Smith, M.D. and Telang, R. (2017) Streaming, Sharing, Streaming – Big Data and the Future of Entertainment. MIT Press. Inne: literatura dobrana do zagadnień ujętych w pracy, uwzględniająca najnowsze artykuły naukowe, eseje i książki. Na potrzeby prac powstających w ramach seminarium udostępniamy zbiory danych dotyczące m.in. sprzedaży gier wideo, odsłuchań utworów muzycznych w Spotify czy YouTube, twórców/twórczyń w serwisie Patreon, teatrów i ich widzów w Polsce oraz innych instytucji kultury i ich odbiorców. Dysponujemy także narzędziami do zbierania dodatkowych danych, m.in. z niektórych serwisów pirackich czy baz o filmach i serialach. Umożliwione zostanie także zebranie nowych danych za pomocą metod web scraping (w zależności od uzasadnionych potrzeb pracy magisterskiej). Więcej informacji można znaleźć na stronie przedmiotu: https://www.acep.uw.edu.pl/teaching/seminar_mtd/about/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student(ka) posiada poszerzoną wiedzę z zakresu działania sektorów kultury i (szerzej) kreatywnych; w tym poznaje kluczowe zagadnienia i aktualne trendy oraz – szczegółowiej – zagadnienia bezpośrednio związane z tematem pracy dyplomowej. Student(ka) rozwija umiejętność pisania pracy naukowej, z wyszczególnieniem elementów zgodnych z praktyką pisania artykułów naukowych. W tym kontekście Student(ka) potrafi przygotować przegląd literatury dopasowany do potrzeb pracy dyplomowej, poprawnie przedstawić hipotezy i pytania badawcze, dopasować metodę do badanego problemu, prawidłowo interpretować wyniki analizy jak i identyfikować jej ograniczenia, przedstawiać wyniki i proces badawczy w sposób zwięzły i klarowny dla osoby czytającej lub słuchającej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Uwaga, w ramach zaliczenia przedmiotu wymagamy przygotowania pracy dyplomowej w formie artykułu. Preferujemy także prace w oparciu o model ekonometryczny (lub analizę statystyczną). Ocenie zostanie poddane zaangażowanie w przygotowanie pracy dyplomowej i zgłębienie badanego tematu. W szczególności oceniony zostanie finalna treść pracy w kontekście założonych efektów kształcenia i wspólnej pracy z prowadzącymi. Przygotowanie konspektu i następnie pracy dyplomowej w formie artykułu. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Second cycle diploma seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Wojciech Hardy, Aleksandra Wiśniewska | |
Group instructors: | Wojciech Hardy, Aleksandra Wiśniewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.