University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Ekonomia żywności

General data

Course ID: 2400-PLSM160A
Erasmus code / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Economics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Ekonomia żywności
Organizational unit: Faculty of Economic Sciences
Course groups: (in Polish) Seminaria magisterskie studia magisterskie II st. (stacjonarne i niestacjonarne-wieczorowe)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej z zakresu ekonomii żywności. Studenci zapoznają się z różnymi obszarami badań dotyczącymi produkcji i konsumpcji żywności. W trakcie zajęć studenci będą przedstawiali prezentacje dotyczące koncepcji pracy, analizy tekstów źródłowych oraz fragmenty swoich prac magisterskich.

Zajęcia rozpoczynają się w II semestrze pierwszego roku studiów II stopnia i odbywają się przez trzy semestry. Wymagana jest umiejętność pracy z tekstem w języku angielskim. W pierwszym roku seminarium warunkiem zaliczenia jest wybór tematu pracy magisterskiej i aktywne uczestnictwo w zajęciach. W drugim roku zaliczenie seminarium jest uzależnione od postępów w przygotowaniu pracy magisterskiej.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej z zakresu ekonomii żywności. W pierwszym semestrze seminarium zajęcia będą miały charakter grupowy i poświęcone będą zapoznaniu studentów z problematyką ekonomii żywności, możliwymi obszarami badawczymi i wybranymi metodami wykorzystywanymi przez ekonomistów do badania procesów i zjawisk zachodzących na rynkach żywności. Wybór tematów zostanie dokonany z uwzględnieniem zainteresowań badawczych studentów. Proponowane obszary badań i tematów obejmują m.in.:

• Trendy w konsumpcji żywności;

• Bezpieczeństwo żywnościowe a bezpieczna żywność;

• Łańcuchy żywnościowe na świecie;

• Specyfika produkcji rolnej i sektora rolno-spożywczego na świecie i w Polsce;

• Rolnictwo zrównoważone;

• Produkcja żywności ekologicznej i żywności genetycznie modyfikowanej;

• Rynek ziemi;

• Polityki państwa: polityka żywnościowa, polityka rolna, wspólna polityka rolna;

• Wpływ zmian klimatycznych na produkcję żywności.

W drugim semestrze celem seminarium jest pomoc studentom w określeniu własnego obszaru zainteresowań, sformułowaniu tematu i koncepcji pracy magisterskiej. Trzeci semestr zajęć zostanie poświęcony indywidualnej pracy ze studentami związanej z przygotowaniem przez nich prac magisterskich.

Znaczna część pracy studentów będzie miała charakter samodzielny. Poza godzinami zajęć i dodatkowych konsultacji z prowadzącymi zajęcia, studenci będą musieli poświęcić czas na czytanie literatury, przygotowanie prezentacji, a także zbieranie materiałów do pracy magisterskiej i jej samodzielne przygotowanie.

Bibliography: (in Polish)

Przykładowe artykuły omawiane na zajęciach:

1. Bonanno, A., Russo, C., & Menapace, L. (2018). Market power and bargaining in agrifood markets: A review of emerging topics and tools. Agribusiness, 34(1), 6–23.

2. Clapp, J. (2017). Food self-sufficiency: Making sense of it, and when it makes sense. Food Policy, 66, 88-96.

3. Josephson, A. L., Ricker-Gilbert, J., & Florax, R. J. G. M. (2014). How does population density influence agricultural intensification and productivity? Evidence from Ethiopia. Food Policy, 48, 142-152.

4. Lusk, J.L., Schroeder, T.C. and Tonsor, G.T. (2014). Distinguishing beliefs from preferences in food choice. European Review of Agricultural Economics, 41(4), 627–655.

5. Milczarek-Andrzejewska, D., Zawalińska, K., Czarnecki, A. (2018). Land-use conflicts and the Common Agricultural Policy: Evidence from Poland, Land Use Policy, 73: 423-433.

6. Möllers, J., Traikova, D., Bîrhală, B. A. M., & Wolz, A. (2018). Why (not) cooperate? A cognitive model of farmers’ intention to join producer groups in Romania. Post-Communist Economies, 30(1), 56–77.

7. Swinnen, J. (2018). The Political Economy of Agricultural and Food Policies. New York: Palgrave Macmillan

Learning outcomes: (in Polish)

A) Wiedza

Po zakończeniu seminarium student rozumie najważniejsze pojęcia z zakresu ekonomii żywności i zna najważniejsze obszary badań poświęcone jego problematyce. Student posiada podstawową wiedzę na temat różnych metod badawczych, zarówno o charakterze ilościowym, jak i jakościowym. Student zna wymagania stawiane pracom naukowym, w tym szczególnie pracom magisterskim. Student zna zasady przytaczania cudzego dorobku.

B) Umiejętności

Student ma umiejętność analizowania zjawisk społeczno-gospodarczych i zachodzących pomiędzy nimi związków przyczynowo-skutkowych. Student potrafi zaprojektować i zaplanować realizację własnego badania naukowego o charakterze teoretycznym lub empirycznym, a także dobrać metodę badawczą odpowiednią do analizowanego problemu. Student umie samodzielnie zgromadzić literaturę naukową dotyczącą wybranego problemu badawczego. Student posiada umiejętność przeprowadzenia analizy zebranego materiału pod kątem odpowiedzi na pytanie badawcze postawione we własnej pracy. Student umie interpretować wyniki badań empirycznych (własnych lub innych autorów) i potrafi wyciągać z nich wnioski. Student umie przedstawić wyniki swojej pracy w formie prezentacji na forum grupy i potrafi wziąć udział w dyskusji nad badaniami kolegów. Student umie przygotować pracę magisterską zgodną z kryteriami stawianymi pracom naukowym.

C) Kompetencje społeczne

Student potrafi współpracować w grupie. Student rozumie potrzebę uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności. Student rozumie dylematy etyczne związane z prowadzeniem badań społecznych. Student umie postawić sobie priorytety i je realizować w ramach ograniczonego horyzontu czasowego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W pierwszym semestrze zajęć studenci będą zobowiązani do przygotowywania analizy tekstów i przedstawiania ich w formie prezentacji w czasie zajęć. Do końca pierwszego semestru seminarium studenci powinni podjąć decyzję dotyczącą wyboru tematu pracy magisterskiej. W drugim i trzecim semestrze seminarium studenci będą prezentowali fragmenty swoich prac magisterskich. Złożenie pracy magisterskiej jest warunkiem zaliczenia trzeciego semestru zajęć.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 30 hours more information
Coordinators: Dominika Milczarek-Andrzejewska
Group instructors: Dominika Milczarek-Andrzejewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)