University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Marketing Mix Modeling w praktyce – Modelowanie, Post-analizy, optymalizacje i tworzenie rekomendacji – część II

General data

Course ID: 2400-ZEWW893
Erasmus code / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Economics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Marketing Mix Modeling w praktyce – Modelowanie, Post-analizy, optymalizacje i tworzenie rekomendacji – część II
Organizational unit: Faculty of Economic Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 2 (2*30h)
(in Polish) Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich IE
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu wprowadzenie Studentów w praktyczny świat biznesu. Kluczowym celem przedmiotu jest pokazanie, jak przełożyć wyniki modelowania i suche statystyki na akcyjne biznesowo rekomendacje.

Na przestrzeni jednego semestru studenci dowiedzą się, jakie zastosowania ma ekonometria w świecie marketingu oraz będą mieli okazje rozwinąć kompetencje kluczowe na rynku pracy. Zdobędą również podstawy wiedzy marketingowej.

W trakcie zajęć wykonany zostanie szereg ćwiczeń praktycznych obejmujących pracę z danymi z użyciem R Studio (wystarczy bardzo podstawowa znajomość – umiejętność uruchomienia programu i absolutnie podstawowej obsługi – reszty nauczycie się w trakcie zajęć), tworzenie podstawowych modeli, przeprowadzanie kluczowych analiz biznesowych oraz tworzenie rekomendacji.

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie:

• Plan przedmiotu: agenda spotkań

• Warunki zaliczenia przedmiotu

• Dostawcy MMMów - charakterystyka rynku, ścieżka kariery, model pracy, role w zespole.

• Czym właściwie jest MMM?

• MMMy – ekonometria czy analityka? Porównanie z innymi formami pomiaru efektywności mediów.

• Rola projektu MMM w strategii marki

• Na jakie pytania odpowiada ekonometria?

• Proces projektu ekonometrycznego

2. Odświeżenie i podsumowanie materiału z Wproadzenia do R, Tidyverse oraz przetwarzania danych: przygotowanie bazy do modelowania w skrócie (dane sprzedażowe, czynniki zewnętrzne, media)

• Zmienne uwzględniane w modelach na przykładzie kategorii FMCG

• Dane panelowe i szeregi czasowe

• Postać bazy do modelowania

• Częstotliwość danych i jej implikacje

• Wybór odpowiedniej zmiennej modelowanej

• Sposoby agregacji wartości i wolumenu sprzedaży

• Dystrybucja numeryczna vs ważona

• Cena, informacje o promocjach

• Jak uwzględnić w bazie do modelowania czynniki zewnętrzne:

o COVID,

o Sezonowość

o Makroekonomię/Demografię

o Trade

o Pogodę

o Święta

• Metody pomiarów mediów i dostawcy danych

• Czym jest GRP?

• Impresje czy Kliki?

• Czym jest AdStock?

3. Modelowanie oraz interpretacja modelu (1)

• Analiza graficzna zmiennych

• Typy modeli: multiplikatywne, addytywny

• Kolejność uwzględniania zmiennych

• Interpretacja parametrów: elastyczności, semielastyczności, efekty krańcowe

4. Modelowanie oraz interpretacja modelu (2)

• Response Curves, diminishing returns

 Media: c-shape vs s-shape

 Przekształcenie arctg

• Modelowanie w praktyce – kryteria wyboru zmiennych (statystyka vs. biznes)

• Trendy w modelu

5. Modelowanie oraz interpretacja modelu - walidacja (3)

• Regresja pozorna i współliniowość

• Testy statystyczne wykorzystywane w ekonometrii

• Holdouts

6. Dekompozycja modelu i wyciąganie wniosków biznesowych (1)

• Uproszczony sposób dekompozycji

• Baseline vs Incremental

• Waterfall dynamiczny vs statyczny

7. Dekompozycja modelu i wyciąganie wniosków biznesowych (2) oraz optymalizacje

• Liczenie ROIów

• Optymalizacja na krzywych wklęsłych (typu atan) – przykład prostego algorytmu

• Przykładowe rekomendacje

8. Dekompozycja modelu oraz wyciąganie wniosków biznesowych (3)

• Ćwiczenia praktyczne do materiału z zajęć 6.

• Studenci prezentują wyniki swoich projektów MMM w formie prezentacji .pdf z rekomendacjami (na podstawie przygotowanych własnoręcznie modeli).

9. Kurs kończy się wręczeniem Certyfikatów dla Studentów.

Bibliography: (in Polish)

Market Response Models: Econometric and Time Series Analysis: Dominique M. Hanssens, Leonard J. Parsons, Randall L. Schultz

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

 Studenci wiedzą czym jest Marketing Mix Modelling

 Studenci potrafią wskazać najważniejsze czynniki marketingowe, które powinny być uwzględnione w modelowaniu

 Studenci wiedzą jak dobrać formę funkcyjną modelu i wiedzą, jakie ma to konsekwencje

 Studenci potrafią biznesowo zinterpretować wyniki modelu

 Studenci wiedzą jak zwalidować model statystycznie i biznesowo

Umiejętności:

 Studenci wiedzą jak przygotować podstawową bazę do modelowania i potrafią wybrać odpowiednią formę zmiennej

 Studenci potrafią wskazać najważniejsze wnioski płynące z modelowania marketing mixu

 Studenci potrafią przełożyć wyniki na wnioski biznesowe I stworzyć rekomendację

 Studenci potrafią zaprezentować podstawowe wyniki MMM

 Studenci zdobędą/udoskonalą umiejętność przetwarzania danych i tworzenia podstawowych modeli w programie R Studio, co pozwoli zdobyć praktyczne umiejętności kluczowe na rynku pracy

Kompetencje społeczne:

 Studenci rozumieją zastosowanie MMM w świecie biznesu i rozumieją wpływ takiego projektu na biznes klientów

 Studenci potrafią ułożyć historię i uargumentować swoje rekomendacje biznesowe na podstawie wyników modelowania

 Studenci wiedzą jak w zrozumiały sposób prezentować wyniki modelowania

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin ustny (na ocenę 3-4)

Przygotowanie projektu i prezentacja na koniec kursu (na ocenę 5)

Na ocenę złożą się też prace domowe i aktywność na zajęciach (bonusowe punkty).

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Natalia Nehrebecka
Group instructors: Natalia Nehrebecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)