University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Financial Strategy of Commercial Banks

General data

Course ID: 2400-ZZ1PRO024
Erasmus code / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Economics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Financial Strategy of Commercial Banks
Name in Polish: Strategia finansowa banków komercyjnych
Organizational unit: Faculty of Economic Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

proseminars

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przygotowanie Studentów do pisania pracy licencjackiej i magisterskiej - tak od strony merytorycznej, jak i formalnej.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przygotowanie Studentów do pisania pracy licencjackiej i magisterskiej - tak od strony merytorycznej, jak i formalnej.

Propozycja skoncentrowania się na problematyce strategii finansowej banków komercyjnych wynika z obserwowanych w ostatnich latach na polskim rynku finansowym, w sektorze bankowym procesów, m.in. spadku dynamiki kredytów i depozytów, zmiany struktury przychodów banków komercyjnych, efektu "wypychania", procesów konsolidacyjnych, zmian struktury aktywów. Towarzyszy tym procesom utrzymywanie się w polskich przedsiębiorstwach finansowania majątku tylko w 20% z kredytów zaciąganych w bankach komercyjnych. Dlatego może warto wspólnie zastanowić się nad przyczynami realizowanej przez banki komercyjne strategii finansowej i kierunkami jej ewentualnej przebudowy. Budowa strategii finansowej będzie budową strategii rozwoju banku. Przygotowując koncepcję strategii finansowej banku komercyjnego musimy przeanalizować wiele obszarów działalności gospodarczej, tak w skali makroekonomicznej, jak i mikroekonomicznej. Musimy rozumieć procesy zachodzące w bankach i umieć je powiązać z zewnętrznymi uwarunkowaniami prowadzenia działalności gospodarczej. Musimy mieć również świadomość, że "...strategia wyraża delikatną równowagę między determinizmem ciążącym na działaniu ludzkim a pewnym marginesem woluntaryzmu, jakim dysponują jednostki i instytucje dzięki swym zasobom i kompetencjom" (Y.Allaire, M.E.Firsirotu - Myślenie strategiczne, PWN, 2000).

Budowanie strategii to myślenie człowieka czynu, a działanie człowieka myślącego (Bergson, za: Y.Allaire, M.E.Firsirotu - op. cit.).

Zajęcia rozpoczną się od przedstawienia i omówienia wymogów formalnych związanych z przygotowaniem pracy licencjackiej / magisterskiej.

Na kolejnych zajęciach przedstawiony zostanie proces budowania strategii banku komercyjnego oraz omówione zostaną wybrane narzędzia wspomagające ten proces. Studenci będą mieli za zadanie wybrać (istniejący) bank komercyjny dla którego chcieliby przygotować strategię finansową, a następnie - krok po kroku - w oparciu o samodzielnie przygotowywane analizy makroekonomiczne, analizy konkurencji, analizy rynku finansowego i analizy samego banku przygotować dla niego strategię finansową.

Metodyka zajęć:

Proseminarium będzie prowadzone dwutorowo - każde zajęcia (poza pierwszymi 3-4, które będą miały charakter wykładu) będą składały się z dwóch części: pierwsze 60 min. -prezentacje przez wszystkich Studentów przygotowanych na dane zajęcia materiałów i dyskusja nad nimi, 30 min. - omawianie (merytoryczne i techniczne) przez Prowadzącą Proseminarium zagadnień do przygotowania na następne zajęcia.

Forma zaliczenia:

Studenci będą pracować w grupach 2-3 osobowych. Ocenie podlegać będzie przygotowanie strategii rozwoju dla wybranego przedsiębiorstwa oraz prezentacja i "obrona" strategii na zajęciach.

Ocena:

Na ocenę będzie się składać:

-w 60% pisemne przygotowanie strategii w formie odpowiadającej wymogom pracy licencjackiej / pracy magisterskiej,

-w 40% prezentacja i omówienie strategii na zajęciach.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

-Z.Drążek, B.Niemczynowicz - Zarządzanie strategiczne przedsiebiorstwem, PWE, Warszawa 2003

-G.Gierszewska, M.Romanowska - Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2002

-M.Sierpińska, T.Jachna - Ocena przedsiębiorstwa wg standardów światowych, PWN, Warszawa 2001

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)