Financial Strategy of Commercial Banks
General data
Course ID: | 2400-ZZ1PRO024 |
Erasmus code / ISCED: |
14.3
|
Course title: | Financial Strategy of Commercial Banks |
Name in Polish: | Strategia finansowa banków komercyjnych |
Organizational unit: | Faculty of Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | proseminars |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie Studentów do pisania pracy licencjackiej i magisterskiej - tak od strony merytorycznej, jak i formalnej. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie Studentów do pisania pracy licencjackiej i magisterskiej - tak od strony merytorycznej, jak i formalnej. Propozycja skoncentrowania się na problematyce strategii finansowej banków komercyjnych wynika z obserwowanych w ostatnich latach na polskim rynku finansowym, w sektorze bankowym procesów, m.in. spadku dynamiki kredytów i depozytów, zmiany struktury przychodów banków komercyjnych, efektu "wypychania", procesów konsolidacyjnych, zmian struktury aktywów. Towarzyszy tym procesom utrzymywanie się w polskich przedsiębiorstwach finansowania majątku tylko w 20% z kredytów zaciąganych w bankach komercyjnych. Dlatego może warto wspólnie zastanowić się nad przyczynami realizowanej przez banki komercyjne strategii finansowej i kierunkami jej ewentualnej przebudowy. Budowa strategii finansowej będzie budową strategii rozwoju banku. Przygotowując koncepcję strategii finansowej banku komercyjnego musimy przeanalizować wiele obszarów działalności gospodarczej, tak w skali makroekonomicznej, jak i mikroekonomicznej. Musimy rozumieć procesy zachodzące w bankach i umieć je powiązać z zewnętrznymi uwarunkowaniami prowadzenia działalności gospodarczej. Musimy mieć również świadomość, że "...strategia wyraża delikatną równowagę między determinizmem ciążącym na działaniu ludzkim a pewnym marginesem woluntaryzmu, jakim dysponują jednostki i instytucje dzięki swym zasobom i kompetencjom" (Y.Allaire, M.E.Firsirotu - Myślenie strategiczne, PWN, 2000). Budowanie strategii to myślenie człowieka czynu, a działanie człowieka myślącego (Bergson, za: Y.Allaire, M.E.Firsirotu - op. cit.). Zajęcia rozpoczną się od przedstawienia i omówienia wymogów formalnych związanych z przygotowaniem pracy licencjackiej / magisterskiej. Na kolejnych zajęciach przedstawiony zostanie proces budowania strategii banku komercyjnego oraz omówione zostaną wybrane narzędzia wspomagające ten proces. Studenci będą mieli za zadanie wybrać (istniejący) bank komercyjny dla którego chcieliby przygotować strategię finansową, a następnie - krok po kroku - w oparciu o samodzielnie przygotowywane analizy makroekonomiczne, analizy konkurencji, analizy rynku finansowego i analizy samego banku przygotować dla niego strategię finansową. Metodyka zajęć: Proseminarium będzie prowadzone dwutorowo - każde zajęcia (poza pierwszymi 3-4, które będą miały charakter wykładu) będą składały się z dwóch części: pierwsze 60 min. -prezentacje przez wszystkich Studentów przygotowanych na dane zajęcia materiałów i dyskusja nad nimi, 30 min. - omawianie (merytoryczne i techniczne) przez Prowadzącą Proseminarium zagadnień do przygotowania na następne zajęcia. Forma zaliczenia: Studenci będą pracować w grupach 2-3 osobowych. Ocenie podlegać będzie przygotowanie strategii rozwoju dla wybranego przedsiębiorstwa oraz prezentacja i "obrona" strategii na zajęciach. Ocena: Na ocenę będzie się składać: -w 60% pisemne przygotowanie strategii w formie odpowiadającej wymogom pracy licencjackiej / pracy magisterskiej, -w 40% prezentacja i omówienie strategii na zajęciach. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: -Z.Drążek, B.Niemczynowicz - Zarządzanie strategiczne przedsiebiorstwem, PWE, Warszawa 2003 -G.Gierszewska, M.Romanowska - Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2002 -M.Sierpińska, T.Jachna - Ocena przedsiębiorstwa wg standardów światowych, PWN, Warszawa 2001 |
Copyright by University of Warsaw.