Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza neuropsychologiczna pacjentów z dysfunkcją OUN

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-K301N5
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza neuropsychologiczna pacjentów z dysfunkcją OUN
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Neuropsychologia kliniczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia dla IV roku. Kurs dotyczy diagnozy wyższych czynności psychicznych u pacjentów neurologicznych. Obejmuje: zagadnienia etyczne, metody kliniczno-eksperymentalne, metody standardowei studium przypadku oraz planowanie badania diagnostycznego.

Pełny opis:

Zajęcia dla IV roku. Kurs dotyczy diagnozy wyższych czynności psychicznych u pacjentów neurologicznych. Obejmuje: zagadnienia etyczne, metody kliniczno-eksperymentalne, metody standardowei studium przypadku oraz planowanie badania diagnostycznego.

wymagania: zaliczenie kursu 301/01, 301/02, 301/03

Literatura:

literatura obowiązkowa:

Ad O. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa (1992). Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Ad I.

Lezak, M. D. (1983). Neuropsychological assessment (wyd. 2, s. 15-40, 85-236). New York Oxford: Oxford University Press.

Walsh, K. (1998). Neuropsychologia. Podejście kliniczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Herzyk, A. (1987). Warunki i przebieg procesu diagnozowania w neuropsychologii. W: A. Herzyk, M. Klimkowski (red.), Diagnoza neuropsychologiczna. Przegląd zagadnień (s. 30-42). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Herzyk, A., Sobolewska-Bogacz, E. (1987). Przegląd wybranych ujęć metodologicznych w diagnozie neuropsychologicznej. W: jw., s. 43-54.

Klimkowski, M., Sobolewska-Bogacz, E. (1987). Czynniki ogniskowe, neurodynamiczne i psychogenne w diagnozie neuropsychologicznej. W: jw., s. 103-114.

Kądzielawa, D. (1996). Afzaja. W: A.Herzyk, D. Kądzielawa (red.), Zaburzenia w funkcjonowaniu człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej (s.63-85). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Hodges, J. R. (1984). Cognitive assessment for clinicians. Oxford: Oxford University Press.

Ad II. 1.

Łuria, A. (1996). Schemat badania neuropsychologicznego. Warszawa: PTP.

Łucki, W. (1970). Zestaw prób do badania wyższych czynności nerwowych u chorych z ogniskowymi uszkodzeniami mózgu.Wrocław: Ossolineum.

Ad II. 2.

Pałczyński, J. (1983). Zaburzenia wzrokowego rozpoznawania przedmiotów na skutek uszkodzeń mózgu. Wrocław: Ossolineum.

Ad II. 3.

Tubylewicz-Olsnes, B. (1973). Zaburzenia praksji w ogniskowych uszkodzeniach półkul mózgowych. Studia Psychologiczne, 12, 27-63.

Ad II. 4.

Ulatowska, H., i in. (1992). Przetwarzanie tekstu bajki w afazji (na przyklafdzie bajek Ezopa). Poradnik Językowy, 6, 432-446.

Ad II.5.

Goldstein, K., Scheerer, M. (1941). Abstract and concret behavior. An experimental study with special tests. Psychological Monographs, 53, 2.

Kłosowska, D. (1974). Funkcjonowanie programów operacyjnych u chorych z uszkodzonymi płatami czołowymi mózgu. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Ad III. 1.ł

Steuden, M., Płużek, Z. (1992). Wartość diagnostyczna baterii testowej Luria-Nebraska. Lublin: KUL.

Ad III. 2.

Kądzielawa, D. (red.). (1992). Podręcznik do Baterii Testów Neuropsychologicznych Halsteada-Reitana (maszynopis nie opublikowany). Warszawa: UW.

Ad III. 3

Goodglass, H., Kaplan, E. (1983). The assessment of aphasia and related disorders. Philadelphia: Lea and Febiger.

Ad III. 4.

Kaplan, E., Goodglass, H., Weintraub, S. (1976). The Boston Naming Test. Philadelphia: Lea and Febiger.

Ad III. 5

DeRenzi, E., Vignolo, L. A. (1962). The Token Test: a sensitive test to detect perceptive disturbances in aphasia. Brain, 85, 665-678.

Spreen, O., Strauss, E. (1991). A compendium of neuropsychological tests. New York Oxford: Oxford University Press.

Benton, A. L., Hamsher, K. S, Varney, N. R., Spreen, O. (1983). Contributions to neuropsychological assessment. A clinical manual. New York Oxford: Oxford University Press.

Ad IV

Walsh, K. (1997). Neuropsychologia. Podejście kliniczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sacks, O. (1994). Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Sacks, O. (1996). Stanąć na nogi. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Łuria, A. (1962). Utracony i odzyskany świat. Warszawa: PWN.

Code, Ch., Wallesch, C.W., Joanette, Y., Lecoure A., R. (red.). (1996). Classic cases in neuropsychology. Hove: Psychology Press.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)