Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Co to dzisiaj znaczy uczyć przez Internet?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-KF-INT-01-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Co to dzisiaj znaczy uczyć przez Internet?
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna)
Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Psychologii
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Wymagania wobec studentów: ukończone przynajmniej jedno dowolne szkolenie e-learningowe.


Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Kurs ten ma na celu wprowadzeniem w problematykę kształcenia na odległość, ze szczególnym naciskiem na kształcenie przez internet. W trakcie zajęć studenci dowiedzą się jaka jest definicja kształcenia na odległość, czym kształcenie na odległość w szerokim ujęciu różni się od e-learningu, w czym tkwi istota tej formy kształcenia i jakie są jej cechy wyróżniające. Kurs ten ma na celu uporządkowanie i poszerzenie wiedzy na temat teoretycznych podstawy zdalnego nauczania oraz tworzenia i funkcjonowania grup online. Dodatkowo powinien pomóc w uświadomieniu jak budować internetowe społeczności uczących się.

Kurs będzie zaliczany na ocenę; aby ją uzyskać każdy student będzie musiał wypełnić test końcowy, przeprowadzany „na żywo”

Pełny opis:

Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem:

http://kampus.uw.edu.pl

Kurs ten ma na celu wprowadzeniem w problematykę kształcenia na odległość, ze szczególnym naciskiem na kształcenie przez internet. W trakcie zajęć studenci dowiedzą się jaka jest definicja kształcenia na odległość, czym kształcenie na odległość w szerokim ujęciu różni się od e-learningu, w czym tkwi istota tej formy kształcenia i jakie są jej cechy wyróżniające. Kurs ten ma na celu uporządkowanie i poszerzenie wiedzy na temat teoretycznych podstawy zdalnego nauczania oraz tworzenia i funkcjonowania grup online. Dodatkowo powinien pomóc w uświadomieniu jak budować internetowe społeczności uczących się.

Kurs będzie zaliczany na ocenę; aby ją uzyskać każdy student będzie musiał wypełnić test końcowy, przeprowadzany „na żywo”

Tematy zajęć

1. Jak rozumieć e-learning? Podstawowe definicje kształcenia na odległość. Modele e-kształcenia. Kryteria podziału e-szkoleń. Rodzaje kursów on-line. Zalety i wady edukacji na odległość. Podstawy teoretyczne zdalnego nauczania – od behawioryzmu do konektywizmu. Sześć zasad uczenia się dorosłych. Cykl uczenia się przez doświadczenie Kolba. Cechy idealnego odbiorcy e-kursów. Kto zazwyczaj korzysta z e-learningu?

2. Jak napisać scenariusz do e-kursu – Co to jest scenariusz i jak go używać? Typy scenariusza i jego składniki. Jak zaprojektować scenariusz? Narzędzia pomagające w projektowaniu.

3. Co to dzisiaj znaczy uczyć przez internet? 5-etapowy model kształcenia Gilly Salmon. Teorie społecznego uczenia się – co to znaczy, że uczymy się w grupie? Czym jest zespół? Czynniki współpracy i rozwoju zespołu. Kluczowe czynniki sukcesu. Techniczne wsparcie zespołów wirtualnych.

4. Formowanie zespołów wirtualnych. Budowanie internetowej społeczności uczących się. Określenie misji, celów oraz zadań zespołu. Budowanie powiązań komunikacyjnych. Ustalenie norm i zasad współpracy. Kompetencje członków zespołu. Rola nauczyciela/trenera/moderatora w e-kursie. Ocena i efektywność wirtualnych zespołów - ocena grupy, ocena stopnia współpracy, ocena z punktu widzenia uczestnika zespołu.

5. Metody aktywizujące wykorzystujące uczenie się w grupie: odgrywanie ról, symulacje, studia przypadku, dyskusje, projekty w małych grupach, puzzle, blogi, wirtualne zespoły, debaty, WebQuests.

6. Blogi w edukacji – cechy bloga i modele jego wykorzystania w edukacji, korzyści z zastosowania bloga, etapy projektowania bloga w edukacji i warunki jego skutecznego zastosowania.

7. Jak mierzyć efektywność szkoleń online - Ocena jakości procesu szkoleniowego – model Kirkpatricka. Ocena efektywności szkoleń online – metoda SILVER. Kryteria oceny e-kursów wg Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego

Literatura:

Allen, M., W. (2007). Designing Successful e-Learning. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.

Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Clark, R. C., Mayer, R. E. (2008). E-learning and the Science of Instructions. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.

Gellert, M., Nowak, C. (2008). Zespół. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne.

Horton, W. (2006). E-Learnign by Design. San Francisco: Pfeiffer.

Hyla, M. (2005). Przewodnik po e-learningu. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Wrocław: Biblioteka Moderatora.

Joyce, B., Calhoun, E., Hopkins, D. (1999). Przykłady modeli uczenia się i nauczania. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A.

Joinson, A., McKenna, K., Postmes, T., Relps, U. (2007). The Oxford Handbook of Internet Psychology. Oxford: Oxford University Press.

Kenrick, D.T., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. (2001). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ko, S., Rossen, S. (2004). Teaching Online. Boston: Houghton Mifflin Company.

Lewicka, M, Grzelak, J.Ł. (red.). (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Łaguna, M. (2004). Szkolenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Łaguna, M., Fortuna, P. (2009). Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Miller, D. (2010). Zespoły. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Nowak, A., Winkowska-Nowak, K., Rycielska, L. (2009). Szkoła w dobie Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Palloff, R. M., Pratt, K., (1999). Building Learning Communities in Cyberspace. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Palloff, R. M., Pratt, K., (2005). Collaborating online. Learning Together in Community. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Salmon, G. (2004). E-moderating. The Key to Teaching & Learning Online. London: RoutledgeFalmer Taylor & Francis Group.

Salmon, G. (2005). E-tivities. The Key to Active Online Learning. London: RoutledgeFalmer Taylor & Francis Group.

Szabłowski, S. (2009). E-learning dla nauczycieli. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Szustrowa, T., Kofta, M. (red.). (1992). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.

Wojciszke, B., Jarymowicz, M. (1999). Psychologia rozumienia zjawisk społecznych. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Absolwenci kursu powinni umieć:

• wyjaśnić znaczenie podstawowych pojęć związanych z e-learningiem,

• określić, co jest istotą kształcenia na odległość i czym ta forma różni się od tradycyjnego sposobu nauczania/uczenia się,

• wiedzieć po co, kiedy, do czego i jak najlepiej wykorzystać tę formę kształcenia,

• zaplanować zajęcia online,

• stworzyć koncepcję szkolenia online i napisać jego scenariusz.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowa ocena z kursu będzie wyliczana na podstawie sumy punktów, jaką można uzyskać na platformie i z obowiązkowego testu końcowego "na żywo". Progi przeliczania punktów na oceny zostaną podane po zebraniu wyników.

Na wynik na platformie składają się: testy wyboru (po 1 do każdego tematu) wyposażone w informacje zwrotne po każdej próbie rozwiązywania oraz zadania otwarte.

Test przeprowadzany "na żywo"' będzie się składał z ok. 20-30 pytań

testowych. Wszystkie materiały obowiązkowe będą zamieszczone w kursie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)