University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of place

General data

Course ID: 2500-KF-PS-16
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychology of place
Name in Polish: Psychologia miejsca
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups: (in Polish) Psychologia Społeczna
Course homepage: http://hal.psych.uw.edu.pl/nowykatalog2010.cgi?co=kurs&kurs=3808
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

psychology

Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description:

The course will deal with the little known domain of psychology: psychology of place. We will discuss: (1) the concept of place, its distinctive features and it’s relation to the concepts of „space” and “non-places”; (2) theoretical approaches present in study of places, including phenomenological approaches (Tuan, Relph, Seamon, Buttimer), community psychology approaches (e.g. Perkins), ecological psychology (Barker, Gibson); (3) essential dimensions of place (open-closed, homogeneous-heterogeneous etc.); (4) relationships of people and places (place attachment, place identity, place satisfaction, traditional vs. active forms of place attachment), measurement of people-place relationships; (5) features of place as predictors of place attachment ; (6) designing good places (public spaces, residential environments); (7) secure places – how to guarantee security, (8) memory of places.

Full description:

The course will deal with the little known domain of psychology: psychology of place. We will discuss: (1) the concept of place, its distinctive features and it’s relation to the concepts of „space” and “non-places”; (2) theoretical approaches present in study of places, including phenomenological approaches (Tuan, Relph, Seamon, Buttimer), community psychology approaches (e.g. Perkins), ecological psychology (Barker, Gibson); (3) essential dimensions of place (open-closed, homogeneous-heterogeneous etc.); (4) relationships of people and places (place attachment, place identity, place satisfaction, traditional vs. active forms of place attachment), measurement of people-place relationships; (5) features of place as predictors of place attachment (scale of place, places of residence vs. places of recreation, big cities vs. small towns, culturally homogeneous vs. heterogeneous places, historical vs. history-less places ); (6) designing good places (public spaces, residential environments); (7) secure places – how to guarantee security, (8) memory of places. When discussing various topics we will focus on the contribution of psychology place to other psychological disciplines such as cognitive psychology, social psychology, psychology of emotions, developmental psychology and on the contribution of other disciplines to research in psychology of place.

Bibliography: (in Polish)

Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar"

Anglojęzyczne artykuły i rozdziały do zajęć zostaną podane później i udostępnione na stronie internetowej

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza. Student:

• Zna różne nurty w badaniach miejsca ii podstawowe nazwiska badaczy miejsca

• Swobodnie porusza się w siatce pojęć tworzonej w różnych dyscyplinach zajmujących się miejscem

• Integruje wiedzę z różnych nurtów zajmujących się miejscem

Postawy. Student:

- jest tolerancyjny wobec różnych ujęć teoretycznych w badaniach nad miejscem i różnych metodologii badań

Umiejętności. Student

- analizuje konkretne miejsca pod kątem ich potencjalnej ważności i wartości dla różnych kręgów użytkowników

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zajęcia nie będą mieć charakteru referatowego ale na każdych zajęciach dwie osoby będą odpowiedzialne za inicjowanie i moderowanie dyskusji na bieżący temat. Będą też mogły coś od siebie dodać do omawianej tematyki (na przykład w postaci krótkiej prezentacji/ilustracji). Trzecią osobą będzie prowadzący.

Warunki zaliczeni:,

(1) aktywność na zajęciach (30%)

(2) przygotowanie pisemnej pracy dotyczącej wybranego zagadnienia z psychologii miejsca (35%)

(3) sprawdzian wiedzy po zakończeniu kursu (35%)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)