University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Non-standardised diagnostic methods

General data

Course ID: 2500-OB-13
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Non-standardised diagnostic methods
Name in Polish: Swobodne metody diagnostyczne
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups: (in Polish) Zajęcia obligatoryjne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

psychology

Type of course:

obligatory courses

Requirements:

Basic psychological skills 2500-OB-05
Introduction to Psychology 2500-OB-01
Personality psychology 2500-OB-21
Personality psychology 2500-OB-20
Psychology of emotions and motivation 2500-OB-19

Prerequisites (description):

Students should have completed the following courses: 2500-K5NO Basic Psychological Skills; 2500-K1NO Introduction to Psychology; 2500-K20NO Psychology of Emotions and Motivation; 2500-K21NO, 2500-K22NO Psychology of Personality

Mode:

Classroom

Short description:

The aim of the course is development of basic skills of diagnosis in the area of non-standarized methods: interview, observation, projective tests (TAT). Students learn how to use this methods and analize data. The important part of the course is focused on the relation with the subject.

Full description:

Students will learn how to use two non-standardize tool (the most often use in practice): TAT-test and free psychological interview. They also will be familiar with some other technics as Rotter’s SCT, CAT, “Scenotest”, “Nagusek”, family drawing etc.). Each student will be expected to proceed full diagnostic procedure with one subject. It means: to establish appropriate contact, to negotiate contract, to realize TAT-test and to analyze the material, to prepare interview frame, to conduct the interview and to analyze all obtained information, and also to provide subject with adequate, constructive feedback. On that basis each student will prepare three analyzes in a written form: TAT analysis, interview analysis and summary of them – the diagnosis.

Bibliography:

Basic:

Straś-Romanowska, M. (2008). Psychologiczne badania narracyjne jako badania jakościowe i ich antropologiczne zaplecze. W: B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.), Narracja: Teoria i praktyka, s. 57-129. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Trzebiński, J. (1982). Narracyjne formy wiedzy potocznej. Poznań: Wydawnictwo NAKOM. [rozdział 6 i 7, str. 81-107]

Bruner, J. (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 3-17.

Dryll, E. (2013). Wrastanie w kulturę: Transmisja narracji w wychowaniu rodzinnym. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. [rozdział 2, str. 37-56]

Stemplewska-Żakowicz, K. (2004). O rzeczach widywanych na obrazkach i opowiadanych o nich historiach. Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS. [rozdział 4, 5 i 6, str. 195-266]

Stemplewska-Żakowicz, K. (2005). Metoda wywiadu w psychologii (s.31-89). W: Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (red.) Wywiad psychologiczny (t.1). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Engel-Bernatowicz, A. (2005). Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. (s. 54-80). W: Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (red.) Wywiad psychologiczny (t.2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Additional:

Suchańska A. (1994). Test Apercepcji Tematycznej. Przez analizę treści do analizy procesu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.

Stemplewska-Żakowicz, K. (1997) Poznanie utajone w narracjach projekcyjnych. Poznawcze podejście do interpretacji TAT i technik pochodnych. Studia Psychologiczne, XXXV, 1, 57-79.

Stasiakiewicz M. i Szustrowa T. (red.) (1989), Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych, Biblioteka Psychologa Praktyka, t.3, Laboratorium Technik Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW., Warszawa.

Sokolik M. (red.) (1991), Kliniczne studia przypadków, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Krejtz, K., Krejtz, I. (2005). Metoda analizy treści – teoria i praktyka badawcza. W: K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejtz (red.), Wywiad psychologiczny I: Wywiad jako postepowanie badawcze, s. 129-149. Warszawa|: Pracownia Testów psychologicznych PTP.

Kownacka, E., Sages, B. (2005). Analiza Konstytuci Znaczenia – nowe podejście do planowania badań. W: Wywiad psychologiczny I: Wywiad jako postepowanie badawcze, s. 150-178). Warszawa|: Pracownia Testów psychologicznych PTP.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2005). Analiza dyskursu jako metoda analizy danych z wywiadu. W: Wywiad psychologiczny I: Wywiad jako postepowanie badawcze, s. 179-197. Warszawa|: Pracownia Testów psychologicznych PTP.

Learning outcomes:

KNOWLEDGE

- what are non-standardized diagnostic tools, its advantages and disadvantages,

- how to use projective technics in a diagnostic process

- what are the assumptions and methods of the semantic text analysis

SKILLS

-establishing an appropriate contact with a subject

-contract for the diagnostic procedure

-proceeding the TAT-test

-text analysis of the TAT-test (narrative macrostructure)

-proceeding free psychological interview

-analysis of the interview and TAT data

-constructive feedback after the whole procedure

Assessment methods and assessment criteria:

- attendance (allowed 2 absences). In a case of more the 2 absences, the student can ask for an additional task to realize

- realization of diagnostic procedure, documentation (recording and transcription), analysis of TAT material and interview, summary of all diagnostic procedure (including the last feedback meeting)

- semester rating is an average of ratings of every tasks timely completed. Analyzes completed before deadline can be corrected by a student. In justified cases, analyzes completed after deadline can be accepted, but rated only at a minimum.

Practical placement:

-

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)