Psychology of emotions and motivation
General data
Course ID: | 2500-OB-19 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychology of emotions and motivation |
Name in Polish: | Psychologia emocji i motywacji |
Organizational unit: | Faculty of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia obligatoryjne General university courses General university courses in Faculty of Psychology |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | psychology |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Nadrzędnym celem wykładu jest zrozumienie roli emocji i motywacji w życiu człowieka. Na poziomie bardziej szczegółowym wykład będzie podporządkowany trzem głównym celom: 1. Rozróżnienie naukowego rozumienia pojęć i zjawisk z obszaru emocji i motywacji od wiedzy potocznej 2. Pokazanie ewolucji rozumienia i badania zjawisk emocjonalnych i motywacyjnych (konfrontacja perspektywy historycznej ze współczesnymi i najnowszymi odkryciami nauki) 3. Przekazanie wiedzy o mechanizmach powstawania emocji i motywacji – z podziałem na procesy zachodzące: (a) automatycznie (na różnych piętrach regulacji fizjologicznej i psychologicznej), bądź (b) z udziałem myślącego podmiotu (kontroli poznawczej, antycypacji, woli, programów działań). |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) ). Wykład jest podzielony na dwie części: (a) część pierwsza – poświęcona głównie procesom emocjonalnym (z nawiązaniem do procesów motywacyjnych): skąd się biorą emocje, jaka jest ich geneza, jakie są typy emocji, jakie są konsekwencje wzbudzenia emocji dla funkcjonowania człowieka, na czym polega funkcja motywacyjna emocji, emocje świadome vs. nieświadome; (b) część druga - poświęconą procesom motywacyjnym (z nawiązaniem do procesów emocjonalnych): jakie są różnice między motywacją, potrzebą, popędem, celem, jakie są typy motywacji, na czym polegają konflikty motywacyjne, rola motywacji nieświadomych, standardy wartościowania i mechanizmy samokontroli, motywacje wyższego rzędu i motywacje prospołeczne. |
Full description: |
(in Polish) Dr hab. Dominika Maison, prof. UW Katedra Psychologii Osobowości UW Rok akademicki 2013/2014 – semestr zimowy EGZAMIN Termin: 30.01.2013 (środa), g. 16.00-18.00 (wspólny dla obu trybów studiów): UWAGA: Nie będzie żadnych innych terminów (ani zerowych, ani późniejszych, ani indywidualnych, ani grupowych) – do czasu sesji poprawkowej Forma egzaminu: test z wielokrotnym wyborem Zakres tematyczny: treść wykładów + podana literatura TERMINY I ZAKRES TEMATYCZNY WYKŁADÓW • Środa 16.00-17.30 (studenci wieczorowi) • Czwartek 10.15-11.45 (studenci dzienni) Część I - EMOCJE (i motywacje) W1 (02/03.10.2013) – Wstępna charakterystyka procesów emocjonalnych – podstawowe pojęcia: emocje, afekt, nastrój, stan emocjonalny, odczucie • Co to są emocje – rozróżnienie naukowego od potocznego rozumienia procesów emocjonalnych • Rozróżnienie podstawowych pojęć: emocje, nastrój, afekt, stany emocjonalne, itp. • Początki rozumienia procesów emocjonalnych w psychologii: podejścia organistyczne vs. mentalistyczne; podejście somatyczne – teoria Jamesa-Langego; talamiczna teoria uczuć Cannona-Barda; teorie aktywacyjne; dwuczynnikowa teoria Schachtera i Singera. • Rozumienie emocji z perspektywy procesów biologicznych, poznawczych i społecznych W2 (09/10.10.2013) – Funkcje emocji i relacja między emocjami a poznaniem • Po co człowiekowi emocje? • Wpływ emocji na działanie • Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze (uwaga, pamięć, dokonywanie ocen, perswazja) • Wpływ emocji na relacje społeczne • Relacja między emocjami a poznaniem (spór między Zajoncem a Lazarusem) W3 (16/17.10.2013) – Biologiczne podstawy emocji – droga górna vs. droga dolna i prawa vs. lewa półkula • Ewolucja mózgu • Specjalizacja mózgu • Lateralizacja (stronność ciała) – czynnościowa asymetria symetrycznych organów ciała • Asymetria półkulowa – specjalizacja półkul mózgowych • Górna vs. dolna droga przebiegu procesów emocjonalnych W4 (23/24.10.2013) – Świadomość a nieświadomość emocji – sposoby wzbudzania i pomiaru nieświadomych emocji • Tradycyjne vs. współczesne rozumienie nieświadomości • Tradycyjne metody badania nieświadomości (nieświadomych procesów emocjonalnych) • Przełom w badaniu nieświadomych procesów emocjonalnych – czasy reakcji, wskaźniki fizjologiczne, metodologia eksperymentalna (wnioskowanie pośrednie) • Nieświadomość obecności bodźca vs, nieświadomość wpływu bodźca – różne źródła nieświadomych emocji • Ekspresje nieświadomych emocji: postawy utajone, mikroekspresje, mimikra W5 (30/31.10.2013) – Fizjologiczne wskaźniki emocji oraz ekspresja emocji: mimika, głos, postawa • Wyrażanie i odczytywanie emocji • Po czym odróżnić emocje autentyczną od udawanej • Ekspresje emocji – twarz • Ekspresje emocji poza twarzą – sylwetka, gest, głos • Facereader – sposób badania ekspresji emocjonalnej w oparciu o mikroekspresje • Zastosowanie badań mikroekspresji w badaniach reklamy W6 (06/07.11.2013) – Emocje pierwotne a emocje wtórne oraz różnice indywidualne w reagowaniu emocjonalnym • Rozróżnienie na emocje pierwotne i wtórne • Źródła wiedzy na temat pierwotności emocji (badania ewolucyjne, biologiczne, genetyczne, międzykulturowe, lingwistyczne) • Ekspresja emocji jako narzędzie komunikacji • Różnice indywidualne w reagowaniu emocjonalnym (w ekspresji emocji) • Inteligencja emocjonalna W7 (13/14.11.2013) – Miłość, strach, nienawiść … przeżywanie i wyrażanie emocji a możliwości ich kontroli • Emocje złożone – miłość (po co człowiekowi miłość, czy miłość jest uwarunkowana biologicznie czy kulturowo) • Emocje samoświadmościowe – zażenowanie, duma i pycha, wstyd, poczucie winy • Emocje współzawodnictwa – gniew, strach, pogarda, zemsta • Szczęście i zadowolenie z życia Część II – MOTYWACJE (i emocje) W8 (20/21.11.2013) – Wstępna charakterystyka procesów motywacyjnych – podstawowe pojęcia: motywacja, potrzeba, popęd, cel – dr Dorota Kobylińska • Rozróżnienie podstawowych pojęć w obszarze motywacji: motywacja, potrzeba, popęd, cel • Główne nurty teorii motywacji o Podejście etologiczne i socjobiologiczne o Podejście psychodynamiczne o Behawiorystyczne teorie motywacji (teorie uczenia się) o Motywacje w psychologii humanistycznej (teorie potrzeb) o Poznawcze koncepcje motywacyjne W9 (27/28.11.2012) – Pierwotne mechanizmy motywacyjne: popęd, potrzeba, motywacja homeostatyczna – dr Dorota Kobylińska • Motywacje przywracania (homeostatyczne) vs. zaburzania równowagi (hedonistyczne) • Klasyfikacja potrzeb UWAGA!!! – (W15) 04/05.12.2013 – nie ma wykładu – wykład przeniesiony na inny termin (prawdopodobnie 8.01.2014, g. 17.45-19.15 - GOŚĆ) W10 (11/12.12.2013) – Typy motywacji: motywacje zaburzenia równowagi, zadaniowe, symultaniczne i konflikty motywacyjne • Motywacje symultaniczne, hierarchiczne i konflikty motywacyjne • Motywacja a efektywność funkcjonowania (prawo Yerkesa-Dodsona) • Motywacja osiągnięć • Motywacja do sprawowania władzy • Motywacja do poszukiwania wrażeń i podejmowania działań ryzykownych W11 (18/19.12.2013) – Motywacja świadoma i nieświadoma, motywacja wewnętrzna i zewnętrzna • Motywacja wewnętrzna vs. zewnętrzna • Motywacje świadome i nieświadome w praktyce – psychologia konsumenta • Censydiam – model motywacji konsumenckiej • Sposoby badania nieświadomych motywów decyzji konsumenckich W12 (08/09.01.2014) – Regulacja automatyczna vs. refleksyjna i mechanizmy samokontroli • Dwa systemy motywacyjne i wartościowania: automatyczny vs. refleksyjny • Właściwości regulacji automatycznej i refleksyjnej • Procesy wartościowania • Kołowy model struktury wartości Schwartza • Samokontrola jako czynnik motywacyjny W13 (15/16.01.2014) – Motywacje wyższego rzędu, ich źródła i funkcje. Standardy ewaluatywne. Motywacje celowościowe: transgresji i wzrostu • Co to są standardy ewaluatywne (standardy oceniania) • Geneza i rodzaje standardów ewaluatywnych: organizmalne, społeczne, poznawcze • Motywacje celościowe: transgresji i wzrostu W14 (22/23.01.2014) – Motywacje prospołeczne – dlaczego pomagamy innym? • Zachowania prospołeczne – dlaczego pomagamy innym • Emocjonalne i motywacyjne mechanizmy zachowań prospołecznych • Dwa typy altruizmu: endo- i egzocentryczny W15 (w ustalonym terminie) – GOŚĆ |
Bibliography: |
(in Polish) jak wyżej. Sylabus dostępny też pod adresem www.psychologia.pl/mjarymowicz |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin końcowy w formie testu wielokrotnego wyboru z założonym poziomem trudności 60% (zaj. obligatoryjne) [4pkt/30h] |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Copyright by University of Warsaw.