University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of emotions and motivation

General data

Course ID: 2500-OB-19
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychology of emotions and motivation
Name in Polish: Psychologia emocji i motywacji
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups: (in Polish) Zajęcia obligatoryjne
General university courses
General university courses in Faculty of Psychology
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

psychology

Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Nadrzędnym celem wykładu jest zrozumienie roli emocji i motywacji w życiu człowieka. Na poziomie bardziej szczegółowym wykład będzie podporządkowany trzem głównym celom:

1. Rozróżnienie naukowego rozumienia pojęć i zjawisk z obszaru emocji i motywacji od wiedzy potocznej

2. Pokazanie ewolucji rozumienia i badania zjawisk emocjonalnych i motywacyjnych (konfrontacja perspektywy historycznej ze współczesnymi i najnowszymi odkryciami nauki)

3. Przekazanie wiedzy o mechanizmach powstawania emocji i motywacji – z podziałem na procesy zachodzące: (a) automatycznie (na różnych piętrach regulacji fizjologicznej i psychologicznej), bądź (b) z udziałem myślącego podmiotu (kontroli poznawczej, antycypacji, woli, programów działań).


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

).

Wykład jest podzielony na dwie części:

(a) część pierwsza – poświęcona głównie procesom emocjonalnym (z nawiązaniem do procesów motywacyjnych): skąd się biorą emocje, jaka jest ich geneza, jakie są typy emocji, jakie są konsekwencje wzbudzenia emocji dla funkcjonowania człowieka, na czym polega funkcja motywacyjna emocji, emocje świadome vs. nieświadome;

(b) część druga - poświęconą procesom motywacyjnym (z nawiązaniem do procesów emocjonalnych): jakie są różnice między motywacją, potrzebą, popędem, celem, jakie są typy motywacji, na czym polegają konflikty motywacyjne, rola motywacji nieświadomych, standardy wartościowania i mechanizmy samokontroli, motywacje wyższego rzędu i motywacje prospołeczne.

Full description: (in Polish)

Dr hab. Dominika Maison, prof. UW

Katedra Psychologii Osobowości UW

Rok akademicki 2013/2014 – semestr zimowy

EGZAMIN

Termin: 30.01.2013 (środa), g. 16.00-18.00 (wspólny dla obu trybów studiów):

UWAGA: Nie będzie żadnych innych terminów (ani zerowych, ani późniejszych, ani indywidualnych, ani grupowych) – do czasu sesji poprawkowej

Forma egzaminu: test z wielokrotnym wyborem

Zakres tematyczny: treść wykładów + podana literatura

TERMINY I ZAKRES TEMATYCZNY WYKŁADÓW

• Środa 16.00-17.30 (studenci wieczorowi)

• Czwartek 10.15-11.45 (studenci dzienni)

Część I - EMOCJE (i motywacje)

W1 (02/03.10.2013) – Wstępna charakterystyka procesów emocjonalnych – podstawowe pojęcia: emocje, afekt, nastrój, stan emocjonalny, odczucie

• Co to są emocje – rozróżnienie naukowego od potocznego rozumienia procesów emocjonalnych

• Rozróżnienie podstawowych pojęć: emocje, nastrój, afekt, stany emocjonalne, itp.

• Początki rozumienia procesów emocjonalnych w psychologii: podejścia organistyczne vs. mentalistyczne; podejście somatyczne – teoria Jamesa-Langego; talamiczna teoria uczuć Cannona-Barda; teorie aktywacyjne; dwuczynnikowa teoria Schachtera i Singera.

• Rozumienie emocji z perspektywy procesów biologicznych, poznawczych i społecznych

W2 (09/10.10.2013) – Funkcje emocji i relacja między emocjami a poznaniem

• Po co człowiekowi emocje?

• Wpływ emocji na działanie

• Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze (uwaga, pamięć, dokonywanie ocen, perswazja)

• Wpływ emocji na relacje społeczne

• Relacja między emocjami a poznaniem (spór między Zajoncem a Lazarusem)

W3 (16/17.10.2013) – Biologiczne podstawy emocji – droga górna vs. droga dolna i prawa vs. lewa półkula

• Ewolucja mózgu

• Specjalizacja mózgu

• Lateralizacja (stronność ciała) – czynnościowa asymetria symetrycznych organów ciała

• Asymetria półkulowa – specjalizacja półkul mózgowych

• Górna vs. dolna droga przebiegu procesów emocjonalnych

W4 (23/24.10.2013) – Świadomość a nieświadomość emocji – sposoby wzbudzania i pomiaru nieświadomych emocji

• Tradycyjne vs. współczesne rozumienie nieświadomości

• Tradycyjne metody badania nieświadomości (nieświadomych procesów emocjonalnych)

• Przełom w badaniu nieświadomych procesów emocjonalnych – czasy reakcji, wskaźniki fizjologiczne, metodologia eksperymentalna (wnioskowanie pośrednie)

• Nieświadomość obecności bodźca vs, nieświadomość wpływu bodźca – różne źródła nieświadomych emocji

• Ekspresje nieświadomych emocji: postawy utajone, mikroekspresje, mimikra

W5 (30/31.10.2013) – Fizjologiczne wskaźniki emocji oraz ekspresja emocji: mimika, głos, postawa

• Wyrażanie i odczytywanie emocji

• Po czym odróżnić emocje autentyczną od udawanej

• Ekspresje emocji – twarz

• Ekspresje emocji poza twarzą – sylwetka, gest, głos

• Facereader – sposób badania ekspresji emocjonalnej w oparciu o mikroekspresje

• Zastosowanie badań mikroekspresji w badaniach reklamy

W6 (06/07.11.2013) – Emocje pierwotne a emocje wtórne oraz różnice indywidualne w reagowaniu emocjonalnym

• Rozróżnienie na emocje pierwotne i wtórne

• Źródła wiedzy na temat pierwotności emocji (badania ewolucyjne, biologiczne, genetyczne, międzykulturowe, lingwistyczne)

• Ekspresja emocji jako narzędzie komunikacji

• Różnice indywidualne w reagowaniu emocjonalnym (w ekspresji emocji)

• Inteligencja emocjonalna

W7 (13/14.11.2013) – Miłość, strach, nienawiść … przeżywanie i wyrażanie emocji a możliwości ich kontroli

• Emocje złożone – miłość (po co człowiekowi miłość, czy miłość jest uwarunkowana biologicznie czy kulturowo)

• Emocje samoświadmościowe – zażenowanie, duma i pycha, wstyd, poczucie winy

• Emocje współzawodnictwa – gniew, strach, pogarda, zemsta

• Szczęście i zadowolenie z życia

Część II – MOTYWACJE (i emocje)

W8 (20/21.11.2013) – Wstępna charakterystyka procesów motywacyjnych – podstawowe pojęcia: motywacja, potrzeba, popęd, cel – dr Dorota Kobylińska

• Rozróżnienie podstawowych pojęć w obszarze motywacji: motywacja, potrzeba, popęd, cel

• Główne nurty teorii motywacji

o Podejście etologiczne i socjobiologiczne

o Podejście psychodynamiczne

o Behawiorystyczne teorie motywacji (teorie uczenia się)

o Motywacje w psychologii humanistycznej (teorie potrzeb)

o Poznawcze koncepcje motywacyjne

W9 (27/28.11.2012) – Pierwotne mechanizmy motywacyjne: popęd, potrzeba, motywacja homeostatyczna – dr Dorota Kobylińska

• Motywacje przywracania (homeostatyczne) vs. zaburzania równowagi (hedonistyczne)

• Klasyfikacja potrzeb

UWAGA!!! – (W15) 04/05.12.2013 – nie ma wykładu – wykład przeniesiony na inny termin (prawdopodobnie 8.01.2014, g. 17.45-19.15 - GOŚĆ)

W10 (11/12.12.2013) – Typy motywacji: motywacje zaburzenia równowagi, zadaniowe, symultaniczne i konflikty motywacyjne

• Motywacje symultaniczne, hierarchiczne i konflikty motywacyjne

• Motywacja a efektywność funkcjonowania (prawo Yerkesa-Dodsona)

• Motywacja osiągnięć

• Motywacja do sprawowania władzy

• Motywacja do poszukiwania wrażeń i podejmowania działań ryzykownych

W11 (18/19.12.2013) – Motywacja świadoma i nieświadoma, motywacja wewnętrzna i zewnętrzna

• Motywacja wewnętrzna vs. zewnętrzna

• Motywacje świadome i nieświadome w praktyce – psychologia konsumenta

• Censydiam – model motywacji konsumenckiej

• Sposoby badania nieświadomych motywów decyzji konsumenckich

W12 (08/09.01.2014) – Regulacja automatyczna vs. refleksyjna i mechanizmy samokontroli

• Dwa systemy motywacyjne i wartościowania: automatyczny vs. refleksyjny

• Właściwości regulacji automatycznej i refleksyjnej

• Procesy wartościowania

• Kołowy model struktury wartości Schwartza

• Samokontrola jako czynnik motywacyjny

W13 (15/16.01.2014) – Motywacje wyższego rzędu, ich źródła i funkcje. Standardy ewaluatywne. Motywacje celowościowe: transgresji i wzrostu

• Co to są standardy ewaluatywne (standardy oceniania)

• Geneza i rodzaje standardów ewaluatywnych: organizmalne, społeczne, poznawcze

• Motywacje celościowe: transgresji i wzrostu

W14 (22/23.01.2014) – Motywacje prospołeczne – dlaczego pomagamy innym?

• Zachowania prospołeczne – dlaczego pomagamy innym

• Emocjonalne i motywacyjne mechanizmy zachowań prospołecznych

• Dwa typy altruizmu: endo- i egzocentryczny

W15 (w ustalonym terminie) – GOŚĆ

Bibliography: (in Polish)

jak wyżej.

Sylabus dostępny też pod adresem

www.psychologia.pl/mjarymowicz

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin końcowy w formie testu wielokrotnego wyboru z założonym poziomem trudności 60% (zaj. obligatoryjne) [4pkt/30h]

Practical placement: (in Polish)

-

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)