Personality psychology
General data
Course ID: | 2500-OB-20 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Personality psychology |
Name in Polish: | Psychologia osobowości |
Organizational unit: | Faculty of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia obligatoryjne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | psychology |
Type of course: | obligatory courses |
Full description: |
The lecture is planned as an introduction to issues and concepts of personality psychology. It consists of: presenting the main (historical and contemporary) theoretical approaches in personality psychology such as: traits theories, learning theory, psychodymanic approach, humanistic approach and social-cognition approach to personality. The characteristic of Self structure mechanisms, control and self-regulation processes as well as chosen theories of personality development will also be describer during the lectures. |
Bibliography: |
(in Polish) Egzamin z psychologii osobowości 2012, kurs 021 literatura obowiązkowa: Klasyczne orientacje w psychologii osobowości Podejście teorii cech i problem spójności ludzkich zachowań: Hall, C. C. & Lindzey, G. (1990 lub 1994).Teorie osobowości (R. 12: Allportowska psychologia jednostki, 404-436). W-wa: PWN. Strelau, J. (2000). Różnice indywidualne: Opis, determinanty i aspekt społeczny. W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki (t. 2, s. 652-662, cały paragraf 37.1). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Podejście psychoanalityczne: Hall, C. C. & Lindzey, G. (2004).Teorie osobowości (R. 3: Analityczna teoria Junga, s. 96-137; R. 4: Teorie psychospołeczne - Adler, Fromm, Horney i Sullivan, s. 138-183; R. 5: Psychospołeczna teoria rozwoju E. Eriksona, s. 184-228;). W-wa: PWN. Drat-Ruszczak, K. (2000). Teorie osobowości - podejście psychodynamiczne i humanistyczne (s. 601-640: psychologia ego, teoria relacji z obiektem, psychologia self). W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki (t. 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Podejście teorii uczenia się: Pervin, L. A., & John, O. P. (2001). Osobowość: teoria i badania (r.10 – Uczeniowe ujęcia osobowości, s. 361-406). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Bandura, A. (2007/1979). Społeczna teoria uczenia się. Warszawa: PWN R. 4: Determinanty nastepcze, (od s. 117 "Wzmocnienie zastępcze" do 153). Podejście psychologii humanistycznej: Bugental, F. F. (1979). W poszukiwaniu autentyczności. W: K. Jankowski (red.), Przełom w psychologii (s. 325-340). W-wa, Czytelnik 1979 Drat-Ruszczak, K. (2000). Teorie osobowości - podejście psychodynamiczne i humanistyczne (s. 640-652: nurt humanistyczny:). W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki (t. 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Osobowość a poznawanie świata i podmiotowa kontrola własnej aktywności Kofta, M., & Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości (całość). W: J. Strelau (red.), Psychologia: podręcznik akademicki (t. 2, s. 561-600). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kolańczyk, A. (1998). Czuję, myślę, jestem. Świadomość i procesy psychiczne w ujęciu poznawczym (teoria S. Epsteina: s. 14-24). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kwiatkowska, A. (1999). Tożsamość a społeczne kategoryzacje (teorie tożsamości społecznej: s. 80-112). Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany (ss. 84-96, 110-134). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pervin, L. A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP: s. 252 (od "Społeczno-poznawcza koncepcja Ja") do 273; s. 281 (od "Stałość i zmienność zachowań") do 304. Rosenhan, D. L., & Seligman, M. E. P. (1994). Psychopatologia (depresja: t. 1, ss. 395-405; zaburzenia osobowości: t. 2, s. 103-128). Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Sędek, G. (2001). Jak ludzie radzą sobie z sytuacjami, na które nie ma rady? .W: M. Kofta & T. Szustrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć: Szkice ze społecznej psychologii osobowości (ss.289-317). W-wa: PWN (lub: wyd.II, 2001, s. 226-248). Taylor, S. E. (1984). Przystosowanie do zagrażających wydarzeń. Nowiny Psychologiczne, Nr. 6-7, s. 15-38. Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi (rozdział 4, s. 136-176). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Suszek, H. (2005). Wielość Ja w społeczeństwie postmodernistycznym. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo, 2, 57-70. Tice, D. M. & Faber, J. (2005). Rola procesów poznawczych i motywacyjnych w autoprezentacji. J. P. Forgas, K. D. Wiliami & L. Wheeler (red.), Umysł społeczny: Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych (s. 152-168). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictw Psychologiczne. |
Copyright by University of Warsaw.