Personality psychology
General data
Course ID: | 2500-OB-21 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Personality psychology |
Name in Polish: | Psychologia osobowości |
Organizational unit: | Faculty of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia obligatoryjne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Full description: |
(in Polish) Wykład 1 Wprowadzenie do psychologii osobowości Podstawowe pytania, jakie stawia sobie psychologia osobowości. Główne orientacje teoretyczne w psychologii osobowości. Osobowość jako układ dyspozycji i jako system mechanizmów psychologicznych. Wykład 2 Sytuacjonizm a dyspozycjonizm: Osobowość Sytuacjonizm i personalizm. Stabilność i spójność międzysytuacyjna. Pojęcie cechy osobowości. Teoria cech G. Allporta. Podejście R. Cattela oraz teoria wielkiej 5-tki czynników osobowości. Znaczenie teorii cech dla rozwoju psychologii osobowości. Ograniczenia teorii cech. Wykład 3 Osobowość z perspektywy teorii uczenia się Wykład 4 Psychodynamiczne podejścia do osobowości Psychoanaliza klasyczna: geneza, założenia, podstawowe pojęcia i twierdzenia. Rozwój i zaburzenia osobowości w ujęciu psychoanalitycznym. Ewolucja psychoanalizy: psychologia ego, psychologia analityczna, psychologia indywidualna. neopsychoanaliza, teorie relacji z obiektem, psychologia self. Krytyka podejścia psychoanalitycznego. Wykład 5 Humanistyczno-egzystencjalne podejście do osobowości Samoaktualizacja, fenomenologia i poszukiwanie sensu życia w ujęciu Maslowa i Rogersa Wykład 6, 7, 8 Osobowość z perspektywy społeczno-poznawczej Osobowość jako źródło znaczeń (konstruowanie poznawcze) i jako mechanizm samoregulacji. Wiedza osobista i sposób jej użycia w konstruowaniu zdarzeń. Konstruowanie własnej przyszłości i rekonstruowanie własnej przeszłości a adaptacja psychologiczna. Wykład 9 i 10 Psychologia Ja część I (H. Suszek) Podstawowe teorie: Ja podmiotowe vs Ja przedmiotowe, autoschematy, autonarracje. Rozwój Ja, źródła Ja. Jedność vs wielość Ja: totalitarne ego, uniwersalne części Ja, struktura Ja, relacje między Ja, problem integracji, Ja a kultura. Samoocena i motywy Ja. Ja w świecie społecznym: Ja prywatne vs publiczne, autoprezentacja, tożsamość indywidualna vs społeczna. Wykład 11 i 12 Osobowość a procesy samoregulacji i samokontroli Wykład 13 Psychologia pozytywna, rozwój osobowości w wybranych podejściach teoretycznych Wykład 14 Samoregulacja świadoma a automatyczna (D. Kobylińska) Charakterystyka samoregulacji świadomej i jej ograniczenia. Koncepcja automatycznej aktywizacji celów. Automatyczna samoregulacja procesów poznawczych, emocji i zachowania – badania. |
Bibliography: |
(in Polish) literatura obowiązkowa: Klasyczne orientacje w psychologii osobowości: Podejście teorii cech: Hall, C. C. & Lindzey, G. (1990 lub 1994).Teorie osobowości (R. 12: Allportowska psychologia jednostki, 404-436). W-wa: PWN. Podejścia psychodymaniczne: Hall, C. C. & Lindzey, G. (1990 lub 1994).Teorie osobowości (R. 2: Klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda, s. 38-73; R. 3: Psychospołeczna teoria rozwoju E. Eriksona, s. 91-100). W-wa: PWN. Drat-Ruszczak, K. (2000). Teorie osobowości - podejście psychodynamiczne i humanistyczne (s. 624-651: psychologia ego, teoria relacji z obiektem, psychologia self). W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Podejście teorii uczenia się: Hall, C. C. & Lindzey, G. (1990 lub 1994).Teorie osobowości (R. 15: Teoria bodźca-reakcji, s. 517-574). W-wa: PWN. Podejście psychologii humanistycznej: Bugental, F. F. (1979). W poszukiwaniu autentyczności. W: K. Jankowski (red.), Przełom w psychologii (s. 325-340). W-wa, Czytelnik 1979 Drat-Ruszczak, K. (2000). Teorie osobowości - podejście psychodynamiczne i humanistyczne (s. 640-651: nurt humanistyczny:). W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Podejście poznawcze, psychologia Ja, kontrola i samoregulacja, rozwój osobowości: Doliński, D. (1993). Orientacja defensywna (ss. 75-110). W-wa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Greenwald, A. G. & Pratkanis, A. R. (1988). Ja jako centralny schemat postaw. Nowiny Psychologiczne, Nr. 2, s. 20-70. Kofta, M., & Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia: podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kolańczyk, A. (1998). Czuję, myślę, jestem. Świadomość i procesy psychiczne w ujęciu poznawczym (teoria S. Epsteina: s. 14-24). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kwiatkowska, A. (1999). Tożsamość a społeczne kategoryzacje (teorie tożsamości społecznej: s. 80-112). Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Oleś P. (2003). Rozwój osobowości, W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, tom 3 (s. 131-177). Warszawa: PWN. Pervin, L. A. (2002). Psychologia osobowości (rozdział 3, poznawcze składniki osobowości, s. 79-108). Gdańsk: GWP. Sędek, G. (1991). Jak ludzie radzą sobie z sytuacjami, na które nie ma rady? W: M. Kofta & T. Szustrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć: Szkice z psychologii społecznej (ss.289-317). W-wa: PWN Stemplewska- Żakowicz K. (1997). Poznanie utajone w narracjach projekcyjnych. Poznawcze podejście do interpretacji TAT i technik pochodnych. Studia Psychologiczne, t. 35, zeszyt 1, 57-79. Wojciszke, B. (1991). Procesy oceniania ludzi (rozdział V, s. 225-237). Poznań: Wyd. NAKOM. Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi, zarys psychologii społecznej (rozdział IV: Ja i wizerunek własnej osoby, s. 136-177). Warszawa: Wydawnictwo naukowe Scholar. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po wykładzie student powinien: - definiować osobowość, rozróżniać podejście dyspozycjonizmu i sytuacjonizmu - umieć wymienić i opisać podstawowe podejścia w psychologii osobowości: podejscie teorii cech, psychodynamiczne, teorii uczenia się, humianistyczne, poznawcze - znać i definiować podstawowe pojęcia psychologii Ja - wiedzieć czym są mechanizmy samokontroli i samoregulacji w psychologii osobowości, identyfikować teorie i wyniki bdań - opisać rozwój osobowości z perspektywy wybranych podejść (psychodynamicznego, humanistycznego, poznawczego) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena na podstawie egzaminu (test jednokrotnego wyboru) z kryterium 60% poprawności |
Copyright by University of Warsaw.