University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologiczne podstawy myślenia kolektywnego: stereotypy, uprzedzenia, dehumanizacja, teorie spiskowe

General data

Course ID: 2500-PL-PS-FO-33
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologiczne podstawy myślenia kolektywnego: stereotypy, uprzedzenia, dehumanizacja, teorie spiskowe
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description:

Collective thinking: when a person looks at other people from the perspective of a group s/he belongs to. The aim of the lecture is to discuss how collective thinking affects attitudes toward other people and understanding of political world. Results of the author's own research will also be presented.

Major issues:

• Social categorization: "us" and "them",

• The origins and function of social stereotypes;

• Social identity: Its mature and defensive forms;

• The nature, functions, and consequences of prejudice;

• Dehumanization in intergroup relations;

• The origins and nature of conspiracy theories;

• The authoritarian personality and social dominance orientation;

• The psychological underpinnings and consequences of ideological thinking (e.g. political conservatism; sexism; racism).

• How belonging to a group of persecutors vs. victims changes intergroup relations?

• How having power changes our thinking, behavior, and emotions?

Learning outcomes:

Participation in this course allows for better understanding the rules governing the social and political world (in particular - psychological determinants of such phenomena as intergroup stereotypes and prejudice, conspiracy theories, and social ideologies).

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Mirosław Kofta
Group instructors: Mirosław Kofta
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Full description:

The aim of the lecture is to discuss changes in psychological relations between a person and other people, attributable to collective thinking. What is going on (at cognitive and affective levels) when we begin to think about others not from our own individual perspective, but from the collective perspective offered by the group (category) we belong to?

The following issues will be addressed:

• What is the social categorization (distinction us-them), how it is related to social

identity, and what are the functions of the latter?

• The origins and function of social stereotypes;

• The nature and consequences of prejudice;

• What is the authoritarian personality and social dominance orientation, and how they

affect intergroup relations?

• What are the origins and nature of conspiracy theories? How do they affect the relations

us-them?

• What are the psychological underpinnings of ideological thinking (e.g. on political

conservatism-liberalism dimension) and how it affects the social world understanding?

• How having power changes our behavior and emotions?

Bibliography: (in Polish)

LEKTURY PODSTAWOWE:

STEREOTYPY, UPRZEDZENIA, i DEHUMANIZACJA

Kofta, M. (2017). Stosunek do Obcego: co na ten temat mówi współczesna psychologia społeczna? [w:] J. Brzeziński (red.), Swój i obcy (s. 11-37).

Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Rędzio, A. & Kofta, M. (2017). Mechanizmy leżące u podstaw efektów zagrożenia stereotypem: przegląd teorii. Psychologia Społeczna,12, 366–378.

TOZSAMOŚĆ SPOŁECZNA, POTRZEBY, I REPREZENTACJE HISTORII

Kwiatkowska, A. (1999). Tożsamość a społeczne kategoryzacje (teorie tożsamości społecznej: s. 80-112). Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Babińska, A., Bilewicz, M., Barth, M., & Fritsche, I. (2020). Rola motywacji w reprezentacjach przeszłości: kontrola i moralność. W : M. Kofta & A. Rędzio (red.). Poczucie kontroli I niepewność: Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego (s. 293-316). Warszawa: Wyd.Liberi Libri.

AUTORYTARYZM I ORIENTACJA NA DOMINACJĘ SPOŁECZNĄ

Radkiewicz, P. (2012). Autorytaryzm a brzytwa Ockhama (s. 18-76). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Duckitt, J. and Sibley, Ch. G.(2009). A Dual-Process Motivational Model of Ideology, Politics, and Prejudice. Psychological Inquiry, 20, 98–109.

PSYCHOLOGIA WŁADZY

Kofta, M., & Bukowski, M. (2011). Psychologia kontroli a psychologia władzy: Wzajemne relacje i możliwe obszary inspiracji. W: J.Czarnota-Bojarska & I. Zinserling (red..), W kręgu psychologii społecznej (s. 75-99). Warszawa: Wyd, Uniwersytetu Warszawskiego..

Cisłak, A., Cichocka, A., & Marchlewska, M. (2020). Bycie na szczycie: poczucie kontroli osobistej i kontroli nad innymi jako odrębne mechanizmy psychologiczne. W : M. Kofta & A. Rędzio (red.). Poczucie kontroli i niepewność: Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego (s. 183-200). Warszawa: Wyd. Liberi Libri.

Guinote, A. (2017). How power affects people: Activating, wanting, and goal seeking. Annual Review of Psychology, 68, 353-368.

MYŚLENIE SPISKOWE

Kofta, M., (w przygotowaniu). Psychologiczne uwarunkowania myślenia spiskowego o świecie społecznym. Maszynopis niepublikowany. Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Społecznych.

Marchlewska, M., Aleksandra Cichocka, A., & Cisłak, A. (2020). Poczucie zagrożenia, niepewność i wiara w teorie spiskowe. W : M. Kofta& A. Rędzio (red.). Poczucie kontroli i niepewność: Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego (s. 139-156). Warszawa: Wyd. Liberi Libri.

MYSLENIE IDEOLOGICZNE

Czernatowicz-Kukuczka, A., Kossowska, M., Czarnek, G., Szumowska, E., & Szwed, P. (2020). Radzenie sobie z niepewnością na poziomie przekonań i sądów społecznych. W : M. Kofta & A. Rędzio (red.). Poczucie kontroli i niepewność: Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego (s. 111-138). Warszawa: Wyd. Liberi Libri.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)