University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Biological mechanisms of behaviour I

General data

Course ID: 2500-PL-PS-OB1Z-3
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Biological mechanisms of behaviour I
Name in Polish: Biologiczne mechanizmy zachowania I
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups: (in Polish) Zajęcia obligatoryjne
(in Polish) Zajęcia obligatoryjne Psychologia 1 rok
ECTS credit allocation (and other scores): 8.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The course introduces first-year psychology students to the biological mechanisms underlying the brain-behavior relationship and provides a conceptual framework for further education in psychology.

Learning outcomes:

KNOWLEDGE

After completing the course, the student:

- knows the structure and phusiology of action of neurons and glial cells

- knows the mechanism of action potential trnasmition

- knows the functioning of basic neurohormones and neurotransmitters

- knows the structure and operation of the central and peripheral nervous system

- knows the functional relationships between the activity of the central nervous system and human cognitive, motor and emotional activities

- knows mechanisms responsible for receiving external stimuli in receptors

- knows the neurophysiological mechanisms of regulating the activity of muscles and internal organs

- knows methods of psychophysiological measurement and the biological mechanisms underlying the measured variables

SKILLS

After completing the course, the student:

- can indicate on diagrams and define the structures of the peripheral and central nervous system

- can distinguish the elements of a neuron

- knows how to link the activity of internal organs with particular branches of the PNS

- knows how to connect sensory and motor phenomena with individual elements of the PNS

- knows how to combine sensory phenomena with the activity of the nervous system and receptors

- distinguishes electrophysiological signals: ECG, EMG, GSR and EEG

- can assess how changes in the level of basic neurohormones and neurotransmitters will affect human behavior and mental functioning

- can propose measurement techniques and experimental procedures to study cognitive and emotional processes

SOCIAL COMPETENCE

After completing the course, the student:

- understands that the complex nature of the links between psychological research and other areas of knowledge means that these areas are constantly evolving, which results in the need for continuous learning and updating of knowledge

- is aware of his own limitations as a psychologist and knows when the support of experts from other fields is necessary

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Andrzej Rynkiewicz, Marta Sobańska
Group instructors: Aleksandra Bala, Zuzanna Laudańska, Ewa Malinowska, Agnieszka Olejnik, Daniel Pankowski, Andrzej Rynkiewicz, Jakub Skałbania, Marta Sobańska, Magdalena Szmytke, Aleksandra Świderska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Seminar - Grading
Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawową wiedzą dotyczącą biologicznych mechanizmów leżących u podstaw związku mózg-zachowanie oraz dostarczenie ram pojęciowych do dalszego kształcenia na kierunku psychologia.

Na kursie omówiona zostanie budowa i funkcjonowanie układu nerwowego człowieka. Studenci zapoznają się z aktualnym stanem wiedzy na temat biologicznego podłoża różnych form doznań psychicznych oraz form zachowania. Przedstawione zostaną właściwości neuronów i komórek glejowych, podstawowe podziały anatomiczne układu nerwowego oraz podstawy jego funkcjonowania, a także neurobiologiczne mechanizmy percepcji, zachowań ruchowych, emocji, stresu, pamięci, uczenia się i mowy. Ponadto studenci zapoznają się ze współczesnymi metodami badania struktury i pracy ośrodkowego układu nerwowego.

Bibliography: (in Polish)

Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: VIZJAPRESS&IT.

Kalat, J. W. (2007). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN.

Sadowski, B. (2012). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: PWN.

Walsh, K., Darby D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (Wydanie 5; rozdział 2). Sopot: GWP.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Andrzej Rynkiewicz, Marta Sobańska
Group instructors: Andrzej Rynkiewicz, Marta Sobańska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Seminar - Grading
Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawową wiedzą dotyczącą biologicznych mechanizmów leżących u podstaw związku mózg-zachowanie oraz dostarczenie ram pojęciowych do dalszego kształcenia na kierunku psychologia.

Na kursie omówiona zostanie budowa i funkcjonowanie układu nerwowego człowieka. Studenci zapoznają się z aktualnym stanem wiedzy na temat biologicznego podłoża różnych form doznań psychicznych oraz form zachowania. Przedstawione zostaną właściwości neuronów i komórek glejowych, podstawowe podziały anatomiczne układu nerwowego oraz podstawy jego funkcjonowania, a także neurobiologiczne mechanizmy percepcji, zachowań ruchowych, emocji, stresu, pamięci, uczenia się i mowy. Ponadto studenci zapoznają się ze współczesnymi metodami badania struktury i pracy ośrodkowego układu nerwowego.

Bibliography: (in Polish)

Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: VIZJAPRESS&IT.

Kalat, J. W. (2007). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN.

Sadowski, B. (2012). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: PWN.

Walsh, K., Darby D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (Wydanie 5; rozdział 2). Sopot: GWP.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)