Psychological Assessment
General data
Course ID: | 2500-PL-PS-OB3Z-2 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychological Assessment |
Name in Polish: | Diagnoza psychologiczna |
Organizational unit: | Faculty of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia obligatoryjne (in Polish) Zajęcia obligatoryjne Psychologia 3 rok |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | psychology |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przedstawienie diagnozy psychologicznej, jako jednej z form działalności psychologa, mającej zastosowanie w aktywności badawczej i w praktyce psychologicznej. Wskazuje się na znaczenie wiedzy psychologicznej jako nieodzownej w procesie diagnozowania i formułowaniu diagnozy psychologicznej. Metody diagnozy psychologicznej mają za podstawę określoną teorię lub koncepcję psychologiczną. Zastosowanie metod diagnozy psychologicznej wiąże się z określonym problemem badawczym, przedmiotem lub podmiotem badania |
Full description: |
(in Polish) 1.Wprowadzenie do problematyki diagnozy psychologicznej: miejsce diagnozy psychologicznej w psychologii. Diagnoza psychologiczna a inne rodzaje diagnoz. Specyfika diagnozy psychologicznej jako postępowania badawczego i na użytek praktyki psychologicznej. Sposób rozumienia diagnozy psychologicznej. Cechy poznania diagnostycznego 2.Rodzaje diagnoz psychologicznych i kryteria ich wyodrębniania. Diagnoza: nozologiczna, funkcjonalna (selekcyjna), wyjaśniająca, interakcyjna (negocjowanie diagnozy), nieinterakcyjna (autonomiczna, w tym aktuarialna i mechaniczna). 3.Diagnoza psychologiczna w badaniach psychologicznych. Etyczne problemy diagnozy w badaniach naukowych. Ilościowy i jakościowy opis zachowań. 4.Diagnoza psychologiczna w praktyce psychologicznej. Diagnoza klasyfikacyjna a wyjaśniająca. Metody diagnozy.Wiedza psychologiczna i psychologiczna teoria funkcjonowania człowieka jako podstawa diagnozy psychologicznej.. 6.Diagnoza psychologiczna jako forma interakcji interpersonalnej lub społecznej. Podmiot diagnozy i mechanizmy psychologiczne determinujące efekt diagnozowania. Wywiad. 7/8.Diagnosta i mechanizmy psychologiczne determinujące efekt diagnozowania, techniki projekcyjne. Przekazywanie wyników badania. 9.Teoretyczne podstawy diagnozy. Diagnoza psychologiczna w psychologii organizacji i pracy, 10.Teoretyczne podstawy diagnozy. Diagnoza psychologiczna zdolności 11.Teoretyczne podstawy diagnozy Diagnoza kompetencji zawodowych. 12.Diagnoza psychologiczna w praktyce klinicznej. Znaczenie wiedzy psychologicznej 13. Diagnoza psychologiczna w neuropsychologii dziecięcej 14.Diagnoza psychologiczna w terapii rodzin. 15. Diagnoza psychologiczna w psychologii klinicznej dziecka |
Bibliography: |
(in Polish) Brzeziński J., Kowalik S. (1998). Społeczne aspekty rezultatu diagnozy klinicznej. W: H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa, PWN, rozdział 5, s.269-302. Brzeziński J., Kowalik S. (1998). Modelujący wyniki badania psychologicznego wpływ osoby badanej i badacza W: H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa, PWN, rozdział 6, s. 303-313. Chruszczewski, M. H. (2016). Mierzenie twórczości: zdolności i osobowość. W: A. Rynkiewicz, K. S. Jankowski i W. Oniszczenko (red.), Wybrane metody i paradygmaty badawcze w psychologii (str. 33–50). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Chrząstowski Sz. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin. Warszawa, Paradygmat., s.41-86. Grzesiak M., Feldman M. (2005). Wywiad dziennikarski a wywiad psychologiczny – porównanie. W.: K. Stemplewska – Żakowicz, Krzysztof Krejtz (red.) Wywiad psychologiczny 2, Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych,s.17-26. Maryniak A.(2014). Pacjenci ze skąpoobjawowymi torbielami pajęczynówki – dylematy neuropsychologa. W: Studia z neuropsychologii klinicznej. Na 45-lecie pracy zawodowej Profesor Danuty Kądzielawy. Red. E.Łojek, A.Bolewska, H.Okuniewska., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa s.171-185. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu (str. 99-126). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk. Paluchowski W.J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne rozdział 2, s. 37-68. Paluchowski W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia - standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, rozdział 2, 95-151. Sęk H. (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, rozdział 7, s.127-160. Schier K. (2017).Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdział 1 i 2. Standardy diagnozy psychologicznej uchwalone przez Ogólnopolską Sekcję Diagnozy Psychologicznej PTP w dn.21.06.2014 (plik.pdf na stronie z materiałami) Stemplewska - Żakowicz K. (2005). Relacja diagnostyczna, W.: K. Stemplewska – Żakowicz, Krzysztof Krejtz (red.) Wywiad psychologiczny 2, Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych, s. 27- 53. Stemplewska - Żakowicz K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk, GWP, rozdział 2, s. 27-158. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W.J. (2009). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. rozdział 11, s.24-94 Śmieja, M. i Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje. W: M. Śmieja i J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje (str. 19-45). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Tarnowski A. (2014). SYSTEM TEST2DRIVE W BADANIACH PSYCHOLOGICZNYCH KIEROWCÓW ,Transport Samochodowy,2. (plik.pdf na stronie z materiałami). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student potrafi wyjaśnić znaczenie diagnozy psychologicznej, wskazać jej specyficzne właściwości, kompetencje niezbędne psychologowi do jej sformułowania. Stosuje poznane zasady w praktyce psychologicznej: w przygotowywanych raportach z badań, studium osoby, pracy empirycznej oraz magisterskiej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny, testowy, jednokrotnego wyboru (wymagane 60% prawidłowych odpowiedzi) |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Radoszewska | |
Group instructors: | Michał Chruszczewski, Szymon Chrząstowski, Joanna Czarnota-Bojarska, Agnieszka Maryniak, Joanna Radoszewska, Adam Tarnowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Radoszewska | |
Group instructors: | Michał Chruszczewski, Szymon Chrząstowski, Joanna Czarnota-Bojarska, Agnieszka Maryniak, Joanna Radoszewska, Adam Tarnowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.