University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Practicum in clinical psychology of child and family - part II

General data

Course ID: 2500-PL-PS-SP302-08
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Practicum in clinical psychology of child and family - part II
Name in Polish: Ćwiczenia z psychologii klinicznej dziecka i rodziny cz. I
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups: (in Polish) Psychologia kliniczna dziecka i rodziny
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

psychology

Short description: (in Polish)

Zajęcia polegają na udziale studentów w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi oraz rodzinami. Zajęcia przeznaczone są wyłącznie dla studentów piątego roku specjalizacji psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Student powinien posiadać zaawansowaną wiedzę z zakresu psychopatologii rozwoju i psychologii klinicznej dziecka i rodziny.

Learning outcomes: (in Polish)

wiedza:

-student wyjaśnia mechanizmy zaburzeń dziecka/ rodziny odwołując się do teorii psychopatologii

- wykazuje znajomość podstaw teoretycznych podstawowych metod diagnozy stosowanych w psychologii klinicznej dziecka i rodziny

- wykazuje znajomość zasad nawiązywania kontaktu klinicznego z dzieckiem i jego rodzicami/ rodziną/ parą

- wykazuje znajomość zasad etycznych obowiązujących w pracy klinicznej z dzieckiem i jego rodzicami/ terapii rodzin.

umiejętności:

-student potrafi prawidłowo przeprowadzić obserwację psychologiczną zachowania dziecka: wyodrębnia istotne zachowania i nadaje im znaczenie w terminach teorii psychologicznej;

- student potrafi przygotować plan rozmowy terapeutycznej z rodzicami dziecka

- student potrafi zaplanować badanie diagnostyczne dziecka

- student potrafi nawiązać kontakt z rodziną

- student potrafi zaplanować ramowy przebieg psychoterapii oraz podstawowe, rodzinne interwencje terapeutyczne,

- student posługuje się podstawowymi rodzinnymi interwencjami terapeutycznymi i potrafi uzasadnić ich użycie, w sposób konstruktywny i krytyczny analizuje przebieg terapii

- student potrafi rozpoznać mechanizmy powstawania i utrzymywania się problemów klinicznych,

- student potrafi zidentyfikować zjawiska zachodzące w relacji klient-terapeuta

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 60 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Szymon Chrząstowski, Grażyna Kmita, Agnieszka Maryniak, Małgorzata Woźniak-Prus
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu nauczenie studentów przekładania wiedzy teoretycznej na praktykę kliniczną. Studenci biorą bezpośredni udział albo w pracy klinicznej z dzieckiem i jego rodzicami albo w terapii rodzin, w zależności od wybranej grupy. Student ma możliwość zapisania się do jednej z czterech grup: 1) terapia rodzin ( dr Szymon Chrząstowski) 2) terapeutyczne zajęcia grupowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców (dr hab. Grażyna Kmita), 3) diagnoza i terapia dzieci z chorobami układu nerwowego i zaburzeniami neurorozwojowymi (prof. Agnieszka Maryniak),

Prowadzący zajęcia przygotowuje studentów teoretycznie do tej pracy, pokazując możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej (zdobytej podczas wcześniejszych etapów studiów oraz nowo poznanej) do rozwiązywania problemów pacjentów. Studenci mają okazję nawiązania kontaktu psychologicznego z pacjentami oraz zastosowania w praktyce metod diagnozy dzieci/rodzin. Mają także okazję obserwacji procesu diagnozy i terapii dzieci/rodzin w toku kontaktów z psychologiem.

Nakład czasu. Uczestnictwo w zajęciach 60 godz. Przygotowanie protokołów obserwacji 30 godz. Czytanie literatury 30 godz. Pisemna praca zaliczeniowa, 20 godz.

Bibliography: (in Polish)

Grupa dr S. Chrzastowskiego

Bogacz, J. (2000). Procesy reflektujące w kontekście leczenia psychiatrycznego. Psychoterapia, 114, 33-40.

Chrząstowski, S. (2014). Poza schematem. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

Crane, D.R. (2002). Podstawy terapii małżeństw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

de Barbaro, B. (1997). Dzieje terapeuty rodzinnego. Znak, 10, 28-37.

de Barbaro, M., de Barbaro B. (1999). Tom Andersen i jego koncepcja Teamu Reflektującego.Psychoterapia, 4, 65-75.

Literatura dodatkowa:

Dattilio F. (red.) (1998). Case Studies in Couple and Family Therapy. The Guilford Press.

Grupa dr hab. G. Kmity

Landreth, G. L. (2012). Play Therapy. The Art of the Relationship. 3rd ed. Hoboken: Taylor and Francis - wybrane rozdziały

Grzesiuk ,L., Suszek, H. (red.). (2011). Psychoterapia. Problemy Pacjentów. Podręcznik akademicki. Wydanie I,Warszawa, Wydawnictwo Eneteia - część V "Psychoterapia dzieci i ich rodzin", s. 339-416

Kmita G. (2013). Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - rozdziały 2, 3, 4

Meldrum, B. (2005). Attachment theory and play therapy:Linking theory with practice. British Journal of Play Therapy, 1(3), 26-34.

Święcicka, M., Zalewska, M. (red.) (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka, t.3.Warszawa: Emu.

Zalewska, M. (red.) (2008). Zaburzenia rozwoju dziecka z perspektywy relacji. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka, t.6.Warszawa: Emu.

Grupa prof. A. Maryniak

Maryniak, A. (2004). Dzieci z guzami móżdżku: udział móżdżku w regulacji procesów poznawczych i emocjonalnych. Warszawa: Emu

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 60 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu nauczenie studentów przekładania wiedzy teoretycznej na praktykę kliniczną. Studenci biorą bezpośredni udział albo w pracy klinicznej z dzieckiem i jego rodzicami albo w terapii rodzin, w zależności od wybranej grupy. Student ma możliwość zapisania się do jednej z czterech grup: 1) terapia rodzin ( dr Szymon Chrząstowski) 2) terapeutyczne zajęcia grupowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców (dr hab. Grażyna Kmita), 3) diagnoza i terapia dzieci z chorobami układu nerwowego i zaburzeniami neurorozwojowymi (prof. Agnieszka Maryniak),

Prowadzący zajęcia przygotowuje studentów teoretycznie do tej pracy, pokazując możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej (zdobytej podczas wcześniejszych etapów studiów oraz nowo poznanej) do rozwiązywania problemów pacjentów. Studenci mają okazję nawiązania kontaktu psychologicznego z pacjentami oraz zastosowania w praktyce metod diagnozy dzieci/rodzin. Mają także okazję obserwacji procesu diagnozy i terapii dzieci/rodzin w toku kontaktów z psychologiem.

Nakład czasu. Uczestnictwo w zajęciach 60 godz. Przygotowanie protokołów obserwacji 30 godz. Czytanie literatury 30 godz. Pisemna praca zaliczeniowa, 20 godz.

Bibliography: (in Polish)

Grupa dr S. Chrzastowskiego

Bogacz, J. (2000). Procesy reflektujące w kontekście leczenia psychiatrycznego. Psychoterapia, 114, 33-40.

Chrząstowski, S. (2014). Poza schematem. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

Crane, D.R. (2002). Podstawy terapii małżeństw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

de Barbaro, B. (1997). Dzieje terapeuty rodzinnego. Znak, 10, 28-37.

de Barbaro, M., de Barbaro B. (1999). Tom Andersen i jego koncepcja Teamu Reflektującego.Psychoterapia, 4, 65-75.

Literatura dodatkowa:

Dattilio F. (red.) (1998). Case Studies in Couple and Family Therapy. The Guilford Press.

Grupa dr hab. G. Kmity

Landreth, G. L. (2012). Play Therapy. The Art of the Relationship. 3rd ed. Hoboken: Taylor and Francis - wybrane rozdziały

Grzesiuk ,L., Suszek, H. (red.). (2011). Psychoterapia. Problemy Pacjentów. Podręcznik akademicki. Wydanie I,Warszawa, Wydawnictwo Eneteia - część V "Psychoterapia dzieci i ich rodzin", s. 339-416

Kmita G. (2013). Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - rozdziały 2, 3, 4

Meldrum, B. (2005). Attachment theory and play therapy:Linking theory with practice. British Journal of Play Therapy, 1(3), 26-34.

Święcicka, M., Zalewska, M. (red.) (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka, t.3.Warszawa: Emu.

Zalewska, M. (red.) (2008). Zaburzenia rozwoju dziecka z perspektywy relacji. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka, t.6.Warszawa: Emu.

Grupa prof. A. Maryniak

Maryniak, A. (2004). Dzieci z guzami móżdżku: udział móżdżku w regulacji procesów poznawczych i emocjonalnych. Warszawa: Emu

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)