Practicum in clinical psychology of child and family - part II
General data
Course ID: | 2500-PL-PS-SP302-08 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Practicum in clinical psychology of child and family - part II |
Name in Polish: | Ćwiczenia z psychologii klinicznej dziecka i rodziny cz. I |
Organizational unit: | Faculty of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | psychology |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia polegają na udziale studentów w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi oraz rodzinami. Zajęcia przeznaczone są wyłącznie dla studentów piątego roku specjalizacji psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Student powinien posiadać zaawansowaną wiedzę z zakresu psychopatologii rozwoju i psychologii klinicznej dziecka i rodziny. |
Learning outcomes: |
(in Polish) wiedza: -student wyjaśnia mechanizmy zaburzeń dziecka/ rodziny odwołując się do teorii psychopatologii - wykazuje znajomość podstaw teoretycznych podstawowych metod diagnozy stosowanych w psychologii klinicznej dziecka i rodziny - wykazuje znajomość zasad nawiązywania kontaktu klinicznego z dzieckiem i jego rodzicami/ rodziną/ parą - wykazuje znajomość zasad etycznych obowiązujących w pracy klinicznej z dzieckiem i jego rodzicami/ terapii rodzin. umiejętności: -student potrafi prawidłowo przeprowadzić obserwację psychologiczną zachowania dziecka: wyodrębnia istotne zachowania i nadaje im znaczenie w terminach teorii psychologicznej; - student potrafi przygotować plan rozmowy terapeutycznej z rodzicami dziecka - student potrafi zaplanować badanie diagnostyczne dziecka - student potrafi nawiązać kontakt z rodziną - student potrafi zaplanować ramowy przebieg psychoterapii oraz podstawowe, rodzinne interwencje terapeutyczne, - student posługuje się podstawowymi rodzinnymi interwencjami terapeutycznymi i potrafi uzasadnić ich użycie, w sposób konstruktywny i krytyczny analizuje przebieg terapii - student potrafi rozpoznać mechanizmy powstawania i utrzymywania się problemów klinicznych, - student potrafi zidentyfikować zjawiska zachodzące w relacji klient-terapeuta |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO CW
TU CW
W CW
TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 60 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Szymon Chrząstowski, Grażyna Kmita, Agnieszka Maryniak, Małgorzata Woźniak-Prus | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu nauczenie studentów przekładania wiedzy teoretycznej na praktykę kliniczną. Studenci biorą bezpośredni udział albo w pracy klinicznej z dzieckiem i jego rodzicami albo w terapii rodzin, w zależności od wybranej grupy. Student ma możliwość zapisania się do jednej z czterech grup: 1) terapia rodzin ( dr Szymon Chrząstowski) 2) terapeutyczne zajęcia grupowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców (dr hab. Grażyna Kmita), 3) diagnoza i terapia dzieci z chorobami układu nerwowego i zaburzeniami neurorozwojowymi (prof. Agnieszka Maryniak), Prowadzący zajęcia przygotowuje studentów teoretycznie do tej pracy, pokazując możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej (zdobytej podczas wcześniejszych etapów studiów oraz nowo poznanej) do rozwiązywania problemów pacjentów. Studenci mają okazję nawiązania kontaktu psychologicznego z pacjentami oraz zastosowania w praktyce metod diagnozy dzieci/rodzin. Mają także okazję obserwacji procesu diagnozy i terapii dzieci/rodzin w toku kontaktów z psychologiem. Nakład czasu. Uczestnictwo w zajęciach 60 godz. Przygotowanie protokołów obserwacji 30 godz. Czytanie literatury 30 godz. Pisemna praca zaliczeniowa, 20 godz. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Grupa dr S. Chrzastowskiego Bogacz, J. (2000). Procesy reflektujące w kontekście leczenia psychiatrycznego. Psychoterapia, 114, 33-40. Chrząstowski, S. (2014). Poza schematem. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Crane, D.R. (2002). Podstawy terapii małżeństw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. de Barbaro, B. (1997). Dzieje terapeuty rodzinnego. Znak, 10, 28-37. de Barbaro, M., de Barbaro B. (1999). Tom Andersen i jego koncepcja Teamu Reflektującego.Psychoterapia, 4, 65-75. Literatura dodatkowa: Dattilio F. (red.) (1998). Case Studies in Couple and Family Therapy. The Guilford Press. Grupa dr hab. G. Kmity Landreth, G. L. (2012). Play Therapy. The Art of the Relationship. 3rd ed. Hoboken: Taylor and Francis - wybrane rozdziały Grzesiuk ,L., Suszek, H. (red.). (2011). Psychoterapia. Problemy Pacjentów. Podręcznik akademicki. Wydanie I,Warszawa, Wydawnictwo Eneteia - część V "Psychoterapia dzieci i ich rodzin", s. 339-416 Kmita G. (2013). Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - rozdziały 2, 3, 4 Meldrum, B. (2005). Attachment theory and play therapy:Linking theory with practice. British Journal of Play Therapy, 1(3), 26-34. Święcicka, M., Zalewska, M. (red.) (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka, t.3.Warszawa: Emu. Zalewska, M. (red.) (2008). Zaburzenia rozwoju dziecka z perspektywy relacji. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka, t.6.Warszawa: Emu. Grupa prof. A. Maryniak Maryniak, A. (2004). Dzieci z guzami móżdżku: udział móżdżku w regulacji procesów poznawczych i emocjonalnych. Warszawa: Emu |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO CW
TU CW
W CW
TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 60 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu nauczenie studentów przekładania wiedzy teoretycznej na praktykę kliniczną. Studenci biorą bezpośredni udział albo w pracy klinicznej z dzieckiem i jego rodzicami albo w terapii rodzin, w zależności od wybranej grupy. Student ma możliwość zapisania się do jednej z czterech grup: 1) terapia rodzin ( dr Szymon Chrząstowski) 2) terapeutyczne zajęcia grupowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców (dr hab. Grażyna Kmita), 3) diagnoza i terapia dzieci z chorobami układu nerwowego i zaburzeniami neurorozwojowymi (prof. Agnieszka Maryniak), Prowadzący zajęcia przygotowuje studentów teoretycznie do tej pracy, pokazując możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej (zdobytej podczas wcześniejszych etapów studiów oraz nowo poznanej) do rozwiązywania problemów pacjentów. Studenci mają okazję nawiązania kontaktu psychologicznego z pacjentami oraz zastosowania w praktyce metod diagnozy dzieci/rodzin. Mają także okazję obserwacji procesu diagnozy i terapii dzieci/rodzin w toku kontaktów z psychologiem. Nakład czasu. Uczestnictwo w zajęciach 60 godz. Przygotowanie protokołów obserwacji 30 godz. Czytanie literatury 30 godz. Pisemna praca zaliczeniowa, 20 godz. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Grupa dr S. Chrzastowskiego Bogacz, J. (2000). Procesy reflektujące w kontekście leczenia psychiatrycznego. Psychoterapia, 114, 33-40. Chrząstowski, S. (2014). Poza schematem. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Crane, D.R. (2002). Podstawy terapii małżeństw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. de Barbaro, B. (1997). Dzieje terapeuty rodzinnego. Znak, 10, 28-37. de Barbaro, M., de Barbaro B. (1999). Tom Andersen i jego koncepcja Teamu Reflektującego.Psychoterapia, 4, 65-75. Literatura dodatkowa: Dattilio F. (red.) (1998). Case Studies in Couple and Family Therapy. The Guilford Press. Grupa dr hab. G. Kmity Landreth, G. L. (2012). Play Therapy. The Art of the Relationship. 3rd ed. Hoboken: Taylor and Francis - wybrane rozdziały Grzesiuk ,L., Suszek, H. (red.). (2011). Psychoterapia. Problemy Pacjentów. Podręcznik akademicki. Wydanie I,Warszawa, Wydawnictwo Eneteia - część V "Psychoterapia dzieci i ich rodzin", s. 339-416 Kmita G. (2013). Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - rozdziały 2, 3, 4 Meldrum, B. (2005). Attachment theory and play therapy:Linking theory with practice. British Journal of Play Therapy, 1(3), 26-34. Święcicka, M., Zalewska, M. (red.) (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka, t.3.Warszawa: Emu. Zalewska, M. (red.) (2008). Zaburzenia rozwoju dziecka z perspektywy relacji. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka, t.6.Warszawa: Emu. Grupa prof. A. Maryniak Maryniak, A. (2004). Dzieci z guzami móżdżku: udział móżdżku w regulacji procesów poznawczych i emocjonalnych. Warszawa: Emu |
Copyright by University of Warsaw.