(in Polish) Psychologia wychowania i edukacji
General data
Course ID: | 2500-PL-PS-SP305-21 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Psychologia wychowania i edukacji |
Organizational unit: | Faculty of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Psychologia wychowawcza stosowana |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | psychology |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | The course belongs to the specialization in applied educational psychology - it serves as an introduction. Compulsory course, first year of specialization |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The lecture introduces students to the educational psychology and educational psychology as theoretical and applied science. Issues regarding the approach to socialization and upbringing in psychology, pedagogy and sociology as well as discussion of the relationship between them will be presented on the basis of selected concepts. Next, the latest approaches to the process of upbringing and socialization, types of educational methods and psychological mechanisms responsible for educational effects will be discussed. The final lectures will concern the issues of the most important educational environments (family, school and school class). |
Learning outcomes: |
Knowledge: - Understanding the specifics of educational psychology as a department of psychology and its connections with other fields of psychology. - Knowledge about socialization and education. - Knowledge of selected theories and models of education. - Understanding the basic mechanisms of education. Skills: - Comparison of approaches to socialization and education in psychology and related sciences - Explanation of psychological mechanisms underlying basic educational methods - Comparison of parenting models - Explanation of the relationship between upbringing and the development of basic spheres of mental functioning Social competence: - A deeper understanding of the principles of school ethics |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Grażyna Katra | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Full description: |
Specialization course for the specialization in Educational Psychology Applied (305) for the fourth year of studies The aim of the lecture is to familiarize students with the issues of educational psychology and educational psychology as theoretical and applied science. Issues related to the approach to socialization and education in psychology, pedagogy and sociology will be presented, as well as a discussion of the relationship between them on the basis of selected concepts. Then, the latest approaches to the process of education and socialization, types of educational methods and psychological mechanisms responsible for educational effects will be discussed. Final lectures will focus on the most important educational environments (family, school and classroom). |
|
Bibliography: |
Czerniawska, E. (2021). Szkoła a nauczanie uczenia się. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 17-39). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o. Czerniawska, E. (2021). Uczenie się – najważniejsze prawidłowości i ich zastosowanie. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 17-39). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o. Gurycka A. (1979). Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Warszawa: PWN. [r. II – Proces wychowawczy] Gurycka A. (1982). Monografia klasy. Metoda badań psychopedagogicznych. Psychologia Wychowawcza, 2, 145-155. Katra, G. (2020). Praca psychologa z nauczycielami-wychowawcami. W: H. Liberska, J. Trempała (red). Psychologia wychowawcza. Wybrane problemy (s. 330-340). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Katra, G. (2020). Socjalizacja i wychowanie na przestrzeni całego życia. W: K. Bargiel-Matusiewicz, M. Ledzińska (red.), Psychologiczne mechanizmy regulacji z perspektywy zdrowia i choroby (s. 17–45). Warszawa: Liberi Libri. Katra, G., Bilska, A. (2021). Nauczyciel jako lider. Styl kierowania klasą a efektywność uczenia się uczniów. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 203-224). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o. Katra, G., Sokołowska E. (2021). (red), The Role and Tasks of the Psychologist in a Contemporary School. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Wydawnictwo Naukowe PWN. [część I.; 21-86) Trusz. S. (2007). Pigmalion i Golem w szkole. Psychologia w Szkole. nr. 4 (16) (str. 85 - 99). |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Grażyna Katra | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Full description: |
Specialization course for the specialization in Educational Psychology Applied (305) for the fourth year of studies The aim of the lecture is to familiarize students with the issues of educational psychology and educational psychology as theoretical and applied science. Issues related to the approach to socialization and education in psychology, pedagogy and sociology will be presented, as well as a discussion of the relationship between them on the basis of selected concepts. Then, the latest approaches to the process of education and socialization, types of educational methods and psychological mechanisms responsible for educational effects will be discussed. Final lectures will focus on the most important educational environments (family, school and classroom). |
|
Bibliography: |
Czerniawska, E. (2021). Szkoła a nauczanie uczenia się. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 17-39). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o. Czerniawska, E. (2021). Uczenie się – najważniejsze prawidłowości i ich zastosowanie. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 17-39). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o. Gurycka A. (1979). Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Warszawa: PWN. [r. II – Proces wychowawczy] Gurycka A. (1982). Monografia klasy. Metoda badań psychopedagogicznych. Psychologia Wychowawcza, 2, 145-155. Katra, G. (2020). Praca psychologa z nauczycielami-wychowawcami. W: H. Liberska, J. Trempała (red). Psychologia wychowawcza. Wybrane problemy (s. 330-340). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Katra, G. (2020). Socjalizacja i wychowanie na przestrzeni całego życia. W: K. Bargiel-Matusiewicz, M. Ledzińska (red.), Psychologiczne mechanizmy regulacji z perspektywy zdrowia i choroby (s. 17–45). Warszawa: Liberi Libri. Katra, G., Bilska, A. (2021). Nauczyciel jako lider. Styl kierowania klasą a efektywność uczenia się uczniów. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 203-224). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o. Katra, G., Sokołowska E. (2021). (red), The Role and Tasks of the Psychologist in a Contemporary School. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Wydawnictwo Naukowe PWN. [część I.; 21-86) Trusz. S. (2007). Pigmalion i Golem w szkole. Psychologia w Szkole. nr. 4 (16) (str. 85 - 99). |
Copyright by University of Warsaw.