Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy wychowawcze dzieciństwa i dorastania na tle rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-SP-05-02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy wychowawcze dzieciństwa i dorastania na tle rozwoju dziecka
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia wychowawcza stosowana
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem planowanych wykładów jest poszerzenie i utrwalenie wiedzy z zakresu rozwoju dziecka od wczesnego dzieciństwa do okresu wyłaniania się dorosłości oraz możliwych zakłóceń i zaburzeń w jego przebiegu.

Wiedza ta jest niezbędna do pracy psychologa wychowawczego (szkolnego).

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

- Zapoznanie się z problemami dzieciństwa i dorastania, ich rozpoznawanie i analiza psychologiczna na tle rozwoju.

- Ugruntowanie wiedzy z psychologii rozwojowej oraz przedstawienie wyzwań i problemów wychowawczych wynikających bezpośrednio ze zmian rozwojowych i realizowania zadań rozwojowych przez dziecko.

- Omówienie specyficznych zaburzeń rozwoju (np. ADHD, problemy w nauce szkolnej, zaburzenia odżywiania, zaburzenia zachowania itd.).

Pełny opis:

Wykład 1. Modele zmiany rozwojowej oraz teorie rozwoju a wychowanie i socjalizacja

Główne ujęcia rozwoju i zmiany rozwojowej

Wybrane teorie rozwoju

Rola wychowania i socjalizacji w rozwoju

Wykład 2. Zakłócenia rozwoju a problemy wychowawcze

Problemy wychowawcze jako zachowania nieakceptowane przez wychowawców

Klasyfikacja zachowań problemowych

Cechy i właściwości wychowawcy istotne dla protodiagnozy zachowań problemowych i dla interwencji wychowawczej

Wykład 3. Diagnoza psychologiczna dziecka

Specyfika diagnozy zachowań problemowych dziecka

Monitoring i diagnoza w wychowaniu – analiza porównawcza

Wykład 4. Przygotowanie rodziców do nowej roli życiowej a rozwój dziecka w pierwszych latach życia

Początki uspołecznienia i kształtowanie się przywiązania

Rodzaj przywiązania jako efekt relacji wychowawczej

Wykład 5., 6., 7., 8. Charakterystyka rozwoju w poszczególnych stadiach – do niemowlęctwa do wyłanianie się dorosłości.

Wykład 9., 10., 11. Zachowania dysfunkcjonalne: agresywne, autodestrukcyjne

Wymiary opisu i klasyfikowania zachowania jako dysfunkcjonalnego

Zaburzenia zachowania

Zachowania agresywne i przemoc w szkole

Depresja

Samo-okaleczanie

Samobójstwa

Wykład 12. Zaburzenia odżywiania

Wykład 13. Używanie, nadużywanie substancji psychoaktywnych i uzależnienie od Internetu

Wykład 14. Poważne zaburzenia rozwoju: ADHD, ADD, zaburzenia ze spektrum autyzmu

Spotkanie 15. Kolokwium - Pytania otwarte

Literatura:

Literatura:

Elliott J., Place M. (2000). Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa: Wydawnictwa szkolne i Pedagogiczne.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2008). Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków (czterolatków i pięciolatków). Warszawa: Edukacja Polska

Janowski, A. (2000). Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Kazdin, A. (2006). Trening rozwiązywania problemów i warsztaty umiejętności rodzicielskich w zaburzeniu zachowania. W: A. E. Kazdin i J. R. Weisz (red.), Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach (s. 273-296). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kubacka-Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Webster-Stratton, C., Reid, M. J. (2006). Niewiarygodne lata: seria materiałów szkoleniowych dla rodziców, nauczycieli i dzieci. Wieloaspektowe ujęcie leczenia małych dzieci z problemami w zachowaniu (s. 253-273). W: A. E. Kazdin i J. R. Weisz (red.), Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Zarzour, K. (2006). Gnębiciel ze szkolnego boiska. Jak radzić sobie z dziecięcą agresją i wychować asertywne dziecko. Poznań: Rebis.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy

-Zna i potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia psychologii wychowawczej i przeprowadzić analizę procesu wychowawczego.

- Umie przedstawić psychologiczny portret dziecka/wychowanka w różnych okresach życia

- Potrafi opisać specyfikę wychowania w kolejnych fazach życia.

- Posiada wiedzę o powszechnych problemach wychowawczych, charakterystycznych dla danego okresu rozwoju.

- Posiada podstawową wiedzę z zakresu poważnych zaburzeń rozwoju.

W zakresie umiejętności:

- Potrafi wykorzystać wiedzę psychologiczną do analizy zachowania dziecka w danym okresie życia.

- umie wyjaśnić uwarunkowania problemowych zachowań dziecka

W zakresie kompetencji społecznych

- Krytycznie ocenia materiały dotyczące pedagogiki i psychologii przedstawione w mediach i literaturze popularnej.

- Ma poczucie odpowiedzialności za podejmowane działania wychowawcze.

- Jest świadomy różnorodności celów i wartości uznawanych przez ludzi i potrafi respektować tę różnorodność. Z szacunkiem odnosi się do ludzi niezależnie od płci, orientacji seksualnej, poziomu edukacji, grupy społecznej i wyznania.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium- pytania otwarte

Obecność na wykładach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)