Problemy wychowawcze dzieciństwa i dorastania na tle rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-SP-05-02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy wychowawcze dzieciństwa i dorastania na tle rozwoju dziecka |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem planowanych wykładów jest poszerzenie i utrwalenie wiedzy z zakresu rozwoju dziecka od wczesnego dzieciństwa do okresu wyłaniania się dorosłości oraz możliwych zakłóceń i zaburzeń w jego przebiegu. Wiedza ta jest niezbędna do pracy psychologa wychowawczego (szkolnego). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
- Zapoznanie się z problemami dzieciństwa i dorastania, ich rozpoznawanie i analiza psychologiczna na tle rozwoju. - Ugruntowanie wiedzy z psychologii rozwojowej oraz przedstawienie wyzwań i problemów wychowawczych wynikających bezpośrednio ze zmian rozwojowych i realizowania zadań rozwojowych przez dziecko. - Omówienie specyficznych zaburzeń rozwoju (np. ADHD, problemy w nauce szkolnej, zaburzenia odżywiania, zaburzenia zachowania itd.). |
Pełny opis: |
Wykład 1. Modele zmiany rozwojowej oraz teorie rozwoju a wychowanie i socjalizacja Główne ujęcia rozwoju i zmiany rozwojowej Wybrane teorie rozwoju Rola wychowania i socjalizacji w rozwoju Wykład 2. Zakłócenia rozwoju a problemy wychowawcze Problemy wychowawcze jako zachowania nieakceptowane przez wychowawców Klasyfikacja zachowań problemowych Cechy i właściwości wychowawcy istotne dla protodiagnozy zachowań problemowych i dla interwencji wychowawczej Wykład 3. Diagnoza psychologiczna dziecka Specyfika diagnozy zachowań problemowych dziecka Monitoring i diagnoza w wychowaniu – analiza porównawcza Wykład 4. Przygotowanie rodziców do nowej roli życiowej a rozwój dziecka w pierwszych latach życia Początki uspołecznienia i kształtowanie się przywiązania Rodzaj przywiązania jako efekt relacji wychowawczej Wykład 5., 6., 7., 8. Charakterystyka rozwoju w poszczególnych stadiach – do niemowlęctwa do wyłanianie się dorosłości. Wykład 9., 10., 11. Zachowania dysfunkcjonalne: agresywne, autodestrukcyjne Wymiary opisu i klasyfikowania zachowania jako dysfunkcjonalnego Zaburzenia zachowania Zachowania agresywne i przemoc w szkole Depresja Samo-okaleczanie Samobójstwa Wykład 12. Zaburzenia odżywiania Wykład 13. Używanie, nadużywanie substancji psychoaktywnych i uzależnienie od Internetu Wykład 14. Poważne zaburzenia rozwoju: ADHD, ADD, zaburzenia ze spektrum autyzmu Spotkanie 15. Kolokwium - Pytania otwarte |
Literatura: |
Literatura: Elliott J., Place M. (2000). Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa: Wydawnictwa szkolne i Pedagogiczne. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2008). Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków (czterolatków i pięciolatków). Warszawa: Edukacja Polska Janowski, A. (2000). Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Kazdin, A. (2006). Trening rozwiązywania problemów i warsztaty umiejętności rodzicielskich w zaburzeniu zachowania. W: A. E. Kazdin i J. R. Weisz (red.), Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach (s. 273-296). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kubacka-Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Webster-Stratton, C., Reid, M. J. (2006). Niewiarygodne lata: seria materiałów szkoleniowych dla rodziców, nauczycieli i dzieci. Wieloaspektowe ujęcie leczenia małych dzieci z problemami w zachowaniu (s. 253-273). W: A. E. Kazdin i J. R. Weisz (red.), Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Zarzour, K. (2006). Gnębiciel ze szkolnego boiska. Jak radzić sobie z dziecięcą agresją i wychować asertywne dziecko. Poznań: Rebis. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy -Zna i potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia psychologii wychowawczej i przeprowadzić analizę procesu wychowawczego. - Umie przedstawić psychologiczny portret dziecka/wychowanka w różnych okresach życia - Potrafi opisać specyfikę wychowania w kolejnych fazach życia. - Posiada wiedzę o powszechnych problemach wychowawczych, charakterystycznych dla danego okresu rozwoju. - Posiada podstawową wiedzę z zakresu poważnych zaburzeń rozwoju. W zakresie umiejętności: - Potrafi wykorzystać wiedzę psychologiczną do analizy zachowania dziecka w danym okresie życia. - umie wyjaśnić uwarunkowania problemowych zachowań dziecka W zakresie kompetencji społecznych - Krytycznie ocenia materiały dotyczące pedagogiki i psychologii przedstawione w mediach i literaturze popularnej. - Ma poczucie odpowiedzialności za podejmowane działania wychowawcze. - Jest świadomy różnorodności celów i wartości uznawanych przez ludzi i potrafi respektować tę różnorodność. Z szacunkiem odnosi się do ludzi niezależnie od płci, orientacji seksualnej, poziomu edukacji, grupy społecznej i wyznania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium- pytania otwarte Obecność na wykładach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.