University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basics of General and Behavioral Genetics

General data

Course ID: 2500-PL-SPZ-OB1L-2
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Basics of General and Behavioral Genetics
Name in Polish: Podstawy genetyki ogólnej i behawioralnej
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zaprezentowanie podstaw dotyczących genetyki ogólnej oraz genetyki zachowania. W trakcie wykładu przedstawione będą w zarysie kwestie związane z materialnymi podstawami wpływu genetycznego, mechanizmów molekularnych stojących za ekspresją genetyczną oraz zróżnicowaniem zmienności genetycznej. Omówione będą również podstawy genetyki mendlowskiej a także wyjątki od niej. W części dotyczącej genetyki zachowania omówione zostaną założenia tego obszaru wiedzy oraz podstawowe schematy badawcze używane przy identyfikowaniu wpływu genetycznego na zachowanie u zwierząt (chów wsobny, badania selekcyjne).

Ćwiczenia z jednej strony służyć będą rozszerzeniu niektórych kwestii teoretycznych poruszanych na wykładzie, z drugiej zaś strony mają być okazją do przećwiczenia niektórych aspektów wiedzy z genetyki zwierząt w praktyce.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W01, K_W02

K_U02, K_U08

Wiedza: absolwent zna i rozumie

Ma podstawową wiedzę w zakresie nauk o zwierzętach, w szczególności zoologii, fizjologii i psychologii zwierząt oraz zna ich powiązania z takimi dyscyplinami nauki jak etologia, ekologia, ochrona środowiska, genetyka i psychofizjologia

Rozumie podstawy empiryczne nauk przyrodniczych i społecznych oraz zna standardy metodologii badań naukowych w tych dziedzinach

Umiejętności: absolwent potrafi

Potrafi interpretować wyniki badań naukowych dotyczących psychologii zwierząt oraz relacji człowiek-zwierzę

Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności w dyskusjach publicznych i debatach naukowych uwzględniając interdyscyplinarność dziedziny

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Anna Reinholz
Group instructors: Wojciech Dragan, Jakub Piątkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Grading
Lecture - Examination
Full description: (in Polish)

Efekty kształcenia: W zakresie wiedzy:

Student zna podstawowe pojęcia z zakresu genetyki ogólnej i genetyki zachowania.

Student ma wiedzę dotyczącą budowy kwasów nukleinowych oraz upakowania DNA.

Student wie na czym polega proces ekspresji genetycznej. Zna podstawowe mechanizmy jej regulacji (w tym epigenetyczne).

Student zna prawa Mendla i odstępstwa od nich (w tym mechanizmy sprzężenia i dziedziczenia związanego z płcią).

Student ma wiedzę na temat podstawowych mutacji genetycznych. Potrafi wskazać przykłady wad wrodzonych u zwierząt.

Student zna podstawy genetyki populacyjnej.

Student potrafi wskazać podstawowe metody używane do identyfikowania wpływu genetycznego na zachowanie u zwierząt.

W zakresie umiejętności:

Student umie przekładać sekwencję DNA na sekwencję RNA i aminokwasową posługując się kodem genetycznym.

Student potrafi podać rozkład fenotypowy potomstwa w krzyżówkach uwzględniających różne rodzaje dziedziczenia.

Student potrafi obliczyć frekwencję genotypów w populacji.

Student potrafi obliczyć spokrewnienie i inbred.

Student potrafi wskazać przydatność różnych metod używanych przy identyfikowaniu wpływu genetycznego na zachowanie

W zakresie kompetencji społecznych:

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie i wdraża w życie potrzebę uczenia się przez całe życie, doskonalenia osobistego i zawodowego.

Bibliography: (in Polish)

Charon, K.M., Świtoński, M. (2006 lub nowsze). Genetyka zwierząt. Warszawa: Wydawcnictwo Naukowe PWN – rozdziały 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11.

Plomin, R., DeFries, J.C., McClearn, G.E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – ss. 79-122.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)