Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-DSMdz1EP
Kod Erasmus / ISCED: 14.401 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Elementy psychologii
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia prezentują podstawy wiedzy psychologicznej w taki sposób, aby wiedza ta stanowiła punkt wyjścia dla zastosowań praktycznych: dla lepszego rozumienia rzeczywistości i dla skuteczniejszego rozwiązywania problemów.

W trakcie zajęć omawiane będą cztery bloki tematyczne:

(1) źródła wiedzy psychologicznej i metody badań

(2) reakcje poznawcze

(3) reakcje afektywne oraz

(4) reakcje behawioralne

Pełny opis:

Psychologia powinna stanowić jedno z podstawowych narzędzi opisu rzeczywistości w naukach humanistycznych i społecznych. W trakcie zajęć studenci poznają podstawy wiedzy psychologicznej w taki sposób, aby wiedza ta stanowiła punkt wyjścia dla zastosowań praktycznych: dla lepszego rozumienia rzeczywistości i dla skuteczniejszego rozwiązywania problemów. Studenci poznają kluczowe pojęcia i zjawiska psychologiczne poprzez omawianie wyników najciekawszych badań. Zajęcia obejmują cztery bloki tematyczne:

1. źródła wiedzy psychologicznej i metody badań; realizm psychologiczny i sytuacyjny w badaniach.

2. reakcje poznawcze: model funkcjonowania umysłu; sieci połączeń neuronalnych; heurystyki w przetwarzaniu informacji; system holistyczny i analityczny.

3. reakcje afektywne: emocje, uczucia i nastroje; rola pobudzenia fizjologicznego i dynamika reakcji emocjonalnych; samoocena

4. reakcje behawioralne; wyjaśnianie zachowania swojego i innych

Literatura:

Literatura podstawowa:

udostępnione na platformie materiały dydaktyczne na podstawie : Wieczorkowska–Wierzbińska, G. „Psychologiczne ograniczenia.” (2011)

Literatura dodatkowa:

Zimbardo , P. „Psychologia” (2010)

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

W czasie ćwiczeń student powinien :

• zdobyć podstawową wiedzę psychologiczną pozwalającą na analizę reakcji poznawczych, emocjonalnych i behawioralnych - znać podstawowe pojęcia i kilkanaście kluczowych badań psychologicznych

• znać sposoby budowania wiedzy naukowej (odróżniać badania eksperymentalne od korelacyjnych, umieć wykazać przewagę badań eksperymentalnych)

W zakresie umiejętności:

Dzięki zastosowaniu różnych form nauczania, studenci będą mieli możliwość rozwinięcia umiejętności:

• posługiwania się terminami psychologicznymi do opisu codziennych sytuacji

• czynienia swoich reakcji poznawczych i emocjonalnych obiektem refleksji - analizowania ich determinantów i konsekwencji

dostrzegania różnic w postrzeganiu siebie i innych, identyfikacji błędów jakie popełniamy w interpretacji zachowania własnego i innych ludzi.

Metody i kryteria oceniania:

• Aktywność na platformie e-learningowej

(testy z pytaniami zamkniętymi i otwartymi) (50%)

• Kolokwium zaliczeniowe (40%)

• Aktywność na zajęciach (10%)

-------- PUNKTY BONUSOWE -------

• Bonus za udział w badaniach(nieobowiązkowe) (10%)*

*Bonus za udział w badaniach zastąpi najsłabiej rozwiązany test na platformie e-learningowej

Do zaliczenia wymagane jest zdobycie łącznie 60% punktów na koniec semestru, w tym minimum 50% punktów z kolokwium zaliczeniowego. Uzyskanie wyniku poniżej 50% z kolokwium zaliczeniowego uniemożliwia uzyskanie zaliczenia, niezależnie od łącznej punktacji z całego semestru.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)