Elementy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSMdz1EP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.401
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy psychologii |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują podstawy wiedzy psychologicznej w taki sposób, aby wiedza ta stanowiła punkt wyjścia dla zastosowań praktycznych: dla lepszego rozumienia rzeczywistości i dla skuteczniejszego rozwiązywania problemów. W trakcie zajęć omawiane będą cztery bloki tematyczne: (1) źródła wiedzy psychologicznej i metody badań (2) reakcje poznawcze (3) reakcje afektywne oraz (4) reakcje behawioralne |
Pełny opis: |
Psychologia powinna stanowić jedno z podstawowych narzędzi opisu rzeczywistości w naukach humanistycznych i społecznych. W trakcie zajęć studenci poznają podstawy wiedzy psychologicznej w taki sposób, aby wiedza ta stanowiła punkt wyjścia dla zastosowań praktycznych: dla lepszego rozumienia rzeczywistości i dla skuteczniejszego rozwiązywania problemów. Studenci poznają kluczowe pojęcia i zjawiska psychologiczne poprzez omawianie wyników najciekawszych badań. Zajęcia obejmują cztery bloki tematyczne: 1. źródła wiedzy psychologicznej i metody badań; realizm psychologiczny i sytuacyjny w badaniach. 2. reakcje poznawcze: model funkcjonowania umysłu; sieci połączeń neuronalnych; heurystyki w przetwarzaniu informacji; system holistyczny i analityczny. 3. reakcje afektywne: emocje, uczucia i nastroje; rola pobudzenia fizjologicznego i dynamika reakcji emocjonalnych; samoocena 4. reakcje behawioralne; wyjaśnianie zachowania swojego i innych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: udostępnione na platformie materiały dydaktyczne na podstawie : Wieczorkowska–Wierzbińska, G. „Psychologiczne ograniczenia.” (2011) Literatura dodatkowa: Zimbardo , P. „Psychologia” (2010) |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: W czasie ćwiczeń student powinien : • zdobyć podstawową wiedzę psychologiczną pozwalającą na analizę reakcji poznawczych, emocjonalnych i behawioralnych - znać podstawowe pojęcia i kilkanaście kluczowych badań psychologicznych • znać sposoby budowania wiedzy naukowej (odróżniać badania eksperymentalne od korelacyjnych, umieć wykazać przewagę badań eksperymentalnych) W zakresie umiejętności: Dzięki zastosowaniu różnych form nauczania, studenci będą mieli możliwość rozwinięcia umiejętności: • posługiwania się terminami psychologicznymi do opisu codziennych sytuacji • czynienia swoich reakcji poznawczych i emocjonalnych obiektem refleksji - analizowania ich determinantów i konsekwencji dostrzegania różnic w postrzeganiu siebie i innych, identyfikacji błędów jakie popełniamy w interpretacji zachowania własnego i innych ludzi. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Aktywność na platformie e-learningowej (testy z pytaniami zamkniętymi i otwartymi) (50%) • Kolokwium zaliczeniowe (40%) • Aktywność na zajęciach (10%) -------- PUNKTY BONUSOWE ------- • Bonus za udział w badaniach(nieobowiązkowe) (10%)* *Bonus za udział w badaniach zastąpi najsłabiej rozwiązany test na platformie e-learningowej Do zaliczenia wymagane jest zdobycie łącznie 60% punktów na koniec semestru, w tym minimum 50% punktów z kolokwium zaliczeniowego. Uzyskanie wyniku poniżej 50% z kolokwium zaliczeniowego uniemożliwia uzyskanie zaliczenia, niezależnie od łącznej punktacji z całego semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.