University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Microeconomics II

General data

Course ID: 2600-DSMw1MIKROII
Erasmus code / ISCED: 14.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Economics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Microeconomics II
Name in Polish: Mikroekonomia II
Organizational unit: Faculty of Management
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Analiza podstawowych podmiotów w gospodarce, analiza graficzna efektu substytucyjnego i dochodowego , popyt niuefunkcjonalny, optimum krótko i długookresowe producenta, formy monopolizacji rynku, modele statyczne i dynamiczne równowagi ogólnej, koszty i korzyści zewnętrzne w procesie produkcji i konsumpcji.

Full description: (in Polish)

I - Analiza podmiotów gospodarczych .

1. Klasyfikacja podmiotów.

2. Charakterystyka wybranych podmiotów ( gospodarstwo domowe, przedsiębiorstwo, banki, giełda)

II – Teoria racjonalnych wyborów konsumenta – efekt substytucyjny i dochodowy

1. Ujęcie Hicksa.

2. Ujęcie Słuckiego.

III – Popyt niefunkcjonalny i jego efekty.

1. Owczy pęd

2. Snobizm

3. Konsumpcja ostentacyjna ( efekt veblenowski)

IV - Decyzje ekonomiczne producenta na podstawie funkcji produkcji.

1. Optimum krótkookresowe.

2. Optimum długookresowe.

V – Formy monopolizacji rynku.

1. Charakterystyka poszczególnych form monopolizacji – kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty , poole, ringi.

2. Przykłady firm z rynku krajowego i światowego.

VI – Analiza studium przypadku rynków konkurencji niedoskonałej.

1. Konkurencja monopolistyczna

2. Oligopol.

VII – Systemy równowagi ogólnej na rynku.

1. Pojęcie modelu statycznego i dynamicznego.

2. Modele równowagi statycznej

3. Modele dynamiczne : hipoteza nadwyżkowego popytu, hipoteza nadwyżkowej ceny, mechanizm pajęczyny.

4. Układ równań równowagi ogólnej Walrasa.

VIII – Optimum w sensie Pareto

1. Alokacja efektywna w sensie Pareta

2. Prostokąt Edgewortha – różne zastosowania.

IX – Nieefektywność rynku a efekty zewnętrzne.

1. Koszty i korzyści zewnętrzne.

2. Możliwości oddziaływania na efekty zewnętrzne.

Bibliography: (in Polish)

D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch –Ekonomia , t.1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, rozdz. 16,5-16,6.

Hansen- Przegląd systemów równowagi ogólnej, Wyd. Naukowa PWN, Warszawa, rozdz. 1-3

J. R. Hicks- Wartość i kapitał, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1975, rozdz. 6,7

H. Leibeinstein- Poza schematem homo oeconomicus, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1998, rozdz.4

M. Nasiłowski – System rynkowy. Podstawy mikro i makroekonomii, Wyd. Key Text, Warszawa 1998.

Literatura: R. Roney- Managerial Economics, Littre- Brown, Boston 1985.

H.R. Varian- Mikroekonomia, Wyd. Naukowe PWN , Warszawa 1995, rozdz. 8.rozdz.18,5-18,7,rozdz.27,rozdz.30.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)