Social Psychology of Organization
General data
Course ID: | 2600-MSMdz1SPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social Psychology of Organization |
Name in Polish: | Społeczna psychologia organizacji |
Organizational unit: | Faculty of Management |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Globalne przemiany geopolityczne i rozwój telekomunikacji gruntownie zmieniły formy uczestnictwa ludzi w organizacjach i metody zarządzania nimi. Zasady te są zaprzeczeniem wartości propagowanych dotychczas w podręcznikach teorii organizacji, które straciły aktualność. Zadaniem wykładowcy jest uświadomienie studentom zasad funkcjonowania wielkich korporacji, opartych na doktrynie neoliberalnej. Korporacje, ze względu na swą potęgę wpływają decydująco na metody zarządzania w skali globalnej. Polegają one na stosowaniu dwóch skrajnie odmiennych zasad: elastyczności i wszechstronnej standaryzacji. Omawiane są następstwa neoliberalnych zasad zarządzania dla zachowania się ludzi w organizacjach. Przedmiot uzupełnia analiza psychologiczna postępowania bossów i kadry kierowniczej w korporacji. |
Full description: |
(in Polish) 1. Doktryna neoliberalna jako ideologia zarządzania 1.1. Istota doktryny neoliberalnej 1.2. Liberalne podstawy funkcjonowania korporacji 2. Metody zarządzania korporacją 2.1. Elastyczność struktur, działań i form zatrudnienia 2.2. Standaryzacja i kontrola 2.3. Nowe formy sprawowania władzy 2.4. Kult działań zespołowych 2.5. Kształtowanie człowieka korporacji 3. Zachowanie bossów korporacji 3.1. Management by shock treatment - jego istota i techniki 3.2. Psychologiczna analiza roli Big Bossa 3.3. Droga do klęski Big Bossa 3.4. Jak przetrwać w korporacji? 4. Uczestnictwo w organizacji 4.1. Umowa społeczna - atrybuty roli organizacyjnej 4.2. Umowa psychologiczna 4.3. Zaangażowanie organizacyjne - model Mayera 4.4. Inwestycyjny model zaangażowania w organizacji 5. Dynamika zachowania w organizacji 5.1. Atrybuty osobowości a zachowanie w organizacji 5.2. Pojęcie i funkcje motywacji 5.3. Teorie motywacji istotne w zarządzaniu 5.4. Zachowanie w sytuacji trudnej 5.5. Mechanizmy obronne 5.6. Stres i wypalenie zawodowe 6. Relacje interpersonalne w organizacji 6.1. Model relacji między ludźmi FIRO-B 6.2.Teoria wymiany wartości i obrazów siebie (Foa) 6.3. Wpływ społeczny i obrona przed manipulacją 7. Grupa i zespół 7.1. Atrybuty grupy: role, normy, wartości, struktury, więzi 7.2. Od grupy do zespołu - fazy rozwoju 7.3. Warunki kształtujące pozycję członka zespołu 7.4. Rola przywódcy grupy - zespołu 7.5. Regulacja spójności grupy - zespołu 7.6.Syndrom zespołowego myślenia. 8. Konflikt Organizacyjny 8.1. Źródła konfliktu w organizacji 8.2. Dynamika i formy konfliktu 8.3. Strategie uczestnictwa w konflikcie - model Thompsona 8.4. Strategie negocjacyjne - model McKersie |
Bibliography: |
(in Polish) Treść wykładów zawarta jest w tekstach publikowanych na stronie internetowej wykładowcy i drukiem. Dobrzyński M. (2011) Doktryna szoku jako inspiracja współczesnego zarządzania. Do nabycia w księgarni w budynku C. Literatura pogłębiająca i rozszerzająca treść wykładów: * Aronson E. (dowolne wydanie) Człowiek – istota społeczna * Bakan J. (2008) Korporacja * Brown R. (2006) Procesy grupowe, * Cialdini R. (dowolne wydanie) Wywieranie wpływu na ludzi * Chełpa S., Witkowski T. (1999) Psychologia konfliktów * Crisp R., R. Turner (2009) Psychologia społeczna * Goleman D. (2007) Inteligencja społeczna * Quinn R. i inni (2007) Profesjonalne zarządzanie * Sennett R. (2006) Korozja charakteru * Seligmann M. (2010) Optymizmu można się uczyć |
Learning outcomes: |
(in Polish) Podstawowym efektem zapoznania się z treścią przedmiotu jest pogłębione rozumienie przez studenta dynamiki funkcjonowania organizacji, szczególnie w odniesieniu do zachowania się uczestników organizacji, w tym także - wyższej kadry kierowniczej. Wiedza ta pomoże studentowi w świadomym poruszaniu się w świecie korporacji oraz w podjęciu decyzji o uczestnictwie w nim. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sprawdzian pisemny w formie testów wiadomości - 60% oceny, Trzy zwięzłe eseje – 40% oceny. 100% = 5!; >90% = 5; >80% = 4,5; >70% = 4; >60% = 3,5; >50% = 3; 50% = 2,5, <50% = 2. |
Copyright by University of Warsaw.