University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social Psychology of Organization

General data

Course ID: 2600-MSMdz1SPO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Social Psychology of Organization
Name in Polish: Społeczna psychologia organizacji
Organizational unit: Faculty of Management
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Globalne przemiany geopolityczne i rozwój telekomunikacji gruntownie zmieniły formy uczestnictwa ludzi w organizacjach i metody zarządzania nimi. Zasady te są zaprzeczeniem wartości propagowanych dotychczas w podręcznikach teorii organizacji, które straciły aktualność.

Zadaniem wykładowcy jest uświadomienie studentom zasad funkcjonowania wielkich korporacji, opartych na doktrynie neoliberalnej. Korporacje, ze względu na swą potęgę wpływają decydująco na metody zarządzania w skali globalnej. Polegają one na stosowaniu dwóch skrajnie odmiennych zasad: elastyczności i wszechstronnej standaryzacji. Omawiane są następstwa neoliberalnych zasad zarządzania dla zachowania się ludzi w organizacjach. Przedmiot uzupełnia analiza psychologiczna postępowania bossów i kadry kierowniczej w korporacji.

Full description: (in Polish)

1. Doktryna neoliberalna jako ideologia zarządzania

1.1. Istota doktryny neoliberalnej

1.2. Liberalne podstawy funkcjonowania korporacji

2. Metody zarządzania korporacją

2.1. Elastyczność struktur, działań i form zatrudnienia

2.2. Standaryzacja i kontrola

2.3. Nowe formy sprawowania władzy

2.4. Kult działań zespołowych

2.5. Kształtowanie człowieka korporacji

3. Zachowanie bossów korporacji

3.1. Management by shock treatment - jego istota i techniki

3.2. Psychologiczna analiza roli Big Bossa

3.3. Droga do klęski Big Bossa

3.4. Jak przetrwać w korporacji?

4. Uczestnictwo w organizacji

4.1. Umowa społeczna - atrybuty roli organizacyjnej

4.2. Umowa psychologiczna

4.3. Zaangażowanie organizacyjne - model Mayera

4.4. Inwestycyjny model zaangażowania w organizacji

5. Dynamika zachowania w organizacji

5.1. Atrybuty osobowości a zachowanie w organizacji

5.2. Pojęcie i funkcje motywacji

5.3. Teorie motywacji istotne w zarządzaniu

5.4. Zachowanie w sytuacji trudnej

5.5. Mechanizmy obronne

5.6. Stres i wypalenie zawodowe

6. Relacje interpersonalne w organizacji

6.1. Model relacji między ludźmi FIRO-B

6.2.Teoria wymiany wartości i obrazów siebie (Foa)

6.3. Wpływ społeczny i obrona przed manipulacją

7. Grupa i zespół

7.1. Atrybuty grupy: role, normy, wartości, struktury, więzi

7.2. Od grupy do zespołu - fazy rozwoju

7.3. Warunki kształtujące pozycję członka zespołu

7.4. Rola przywódcy grupy - zespołu

7.5. Regulacja spójności grupy - zespołu

7.6.Syndrom zespołowego myślenia.

8. Konflikt Organizacyjny

8.1. Źródła konfliktu w organizacji

8.2. Dynamika i formy konfliktu

8.3. Strategie uczestnictwa w konflikcie - model Thompsona

8.4. Strategie negocjacyjne - model McKersie

Bibliography: (in Polish)

Treść wykładów zawarta jest w tekstach publikowanych na stronie internetowej wykładowcy i drukiem.

Dobrzyński M. (2011) Doktryna szoku jako inspiracja współczesnego zarządzania. Do nabycia w księgarni w budynku C.

Literatura pogłębiająca i rozszerzająca treść wykładów:

* Aronson E. (dowolne wydanie) Człowiek – istota społeczna

* Bakan J. (2008) Korporacja

* Brown R. (2006) Procesy grupowe,

* Cialdini R. (dowolne wydanie) Wywieranie wpływu na ludzi

* Chełpa S., Witkowski T. (1999) Psychologia konfliktów

* Crisp R., R. Turner (2009) Psychologia społeczna

* Goleman D. (2007) Inteligencja społeczna

* Quinn R. i inni (2007) Profesjonalne zarządzanie

* Sennett R. (2006) Korozja charakteru

* Seligmann M. (2010) Optymizmu można się uczyć

Learning outcomes: (in Polish)

Podstawowym efektem zapoznania się z treścią przedmiotu jest pogłębione rozumienie przez studenta dynamiki funkcjonowania organizacji, szczególnie w odniesieniu do zachowania się uczestników organizacji, w tym także - wyższej kadry kierowniczej. Wiedza ta pomoże studentowi w świadomym poruszaniu się w świecie korporacji oraz w podjęciu decyzji o uczestnictwie w nim.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sprawdzian pisemny w formie testów wiadomości - 60% oceny,

Trzy zwięzłe eseje – 40% oceny.

100% = 5!; >90% = 5; >80% = 4,5; >70% = 4; >60% = 3,5; >50% = 3; 50% = 2,5, <50% = 2.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)