Academic Writing - elective
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SD-ANG-AW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Academic Writing - elective |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Skrócony opis: |
Przygotowanie do efektywnego pisania tekstów naukowych w j. angielskim przez omówienie i zastosowanie zasad i technik pisarstwa naukowego (przygotowywania do pisania artykułów, referatów, notki badawcze, recenzje i raporty). Gł. celem kursu jest zrozumienie na czym polega styl pisarstwa naukowego (styl który jest m.in. zrozumiały, interesujący, metodologicznie rygorystyczny i dokładny). Dodatk. celem kursu jest rozwinięcie umiejętności w zakresie: (a) stosowania stylu pisarstwa naukowego w krótkich zadaniach pisarskich, takich jak ustrukturyzowane streszczenia i recenzje; (b) krytycznego czytania tekstów naukowych i formułowania inform. zwrotnej autorom tekstów oraz (c) syntezy i oceny komunikatywności informacji pochodzącej z badań naukowych. Kurs wymaga pełnego zaangażowaniu słuchaczy w proces dydaktyczny. Zad. i ćwicz. wykonywane przez studentów będą obejmować takie elementy pisarstwa naukowego, jak ustrukturyzowane abstrakty, recenzje, wprowadzenia oraz podsumowania i wnioski. |
Pełny opis: |
Sesja 1. Wprowadzenie 1.1. Wprowadzenie do przedmiotu; wymagania i warunki zaliczenia; oczekiwania studentów wobec przedmiotu. 1.2. Wprowadzenie do pisarstwa naukowego • Co to jest pisarstwo naukowe • Rodzaje tekstów naukowych • Cechy i ogólne zasady pisarstwa naukowego • Publikowanie Ćwiczenie: Studenci otrzymują krótki tekst naukowy i maja za zadanie go przeczytać i streścić (używając 200-250 słów) po angielsku Sesja 2. Pisanie streszczeń ( w tym streszczeń ustrukturyzowanych) tekstów naukowych 2.1. Rola i struktura streszczenia klasycznego i ustrukturyzowanego 2.2. Zasady pisanie streszczeń Warsztat: Przygotowanie przez studentów streszczenia ustrukturyzowanego dla artykułu dostarczonego przez prowadzącego zajęcia. Studenci pracują najpierw indywidualnie, a potem łączą się w grupy dwuosobowe, wymieniając się abstraktami i krytycznie je oceniając. Sesja 3: Pisanie wprowadzenia i wniosków 3.1. Rola wstępu w tekstach naukowych 3.2. Zasady i wskazówki pisania wstępu 3.3. Rola zakończenia w tekstach naukowych 3.4. Zasady i wskazówki pisania zakończenia Warsztat: Krytyczna ocena oraz poprawa wstępu i zakończenia. Studenci czytają indywidualnie zadane teksty (wstęp i zakończenie), a następnie, pracując w parach, krytycznie oceniają teksty i dokonują poprawek. Sesja 4: Przegląd literatury 4.1. Znaczenie i cel przeglądu literatury 4.2. Sposoby przedstawiania przeglądu literatury 4.3. Zasady uwzględniania dorobku innych w pisarstwie naukowym: przytaczanie, cytowanie, robienie odsyłaczy, parafrazowanie, streszczanie Ćwiczenie: studenci otrzymują od prowadzącego zajęcia fragment tekstu naukowego, który muszą streścić zgodnie z zasadami omówionymi na zajęciach. Sesja 5: Recenzowanie tekstów naukowych 4.1. Istota i cel recenzji tekstów naukowych 4.2. Proces recenzowania 4.3. Zasady i techniki właściwego recenzowania Warsztat: Studenci otrzymują recenzję artykuły przesłanego im wcześniej. Pracując w parach dokonują krytycznej analizy recenzji i proponują jej ulepszenie. |
Literatura: |
Literatura wymagana: • Bowker, N. (ed.), Academic Writing: A Guide to Tertiary Level Writing. Massey University, 2007, pp. 1-30. • EASE Guidelines for Authors and Translators of Scientific Articles to Be Published in English. European Association of Science Editors, 2016 • Emerald, Writing a Structured Abstract: Guidance and Examples, n.d. • Jones, L., Reviewer guidelines and best practice . Taylor & Francis, August 6, 2014. • Rowland, D.R., Reviewing the Literature: A Short Guide for Research Students. The University of Queensland, n.d. • Soule, D., Whitley, L. and McIntosh, S., Writing for Scholarly Journals. eSharp, 2007, Chapter 3 (by John Corbett). Literatura zalecana: • Academic Writing, University of Technology Sydney, February 2013. • A Guide to the APA 6th ed. Referencing Style. UCOL, January 2015. • Belt, P., Mottonen, M. and Harkonen, J., Practical Tips for Doctoral Students. University of Oulu, 2010. • Lynch, T. and Anderson, K., Grammar for Academic Writing. University of Edinburgh, 2013. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student potrafi: 1. Zdefiniować pisarstwo naukowe 2. Wymienić i krótko scharakteryzować różne formy pisarstwa naukowego 3. Określić cel, cechy i styl pisarstwa naukowego 4. Streścić krótki tekst naukowy 5. Określić rolę abstraktu pracy naukowej 6. Przytoczyć podstawowe elementy abstraktu 7. Właściwie zredagować tradycyjny abstrakt 8. Określić różnicę między abstraktem tradycyjnym i ustrukturyzowanym 9. Wyjaśnić powód coraz częstszego stosowania abstraktów ustrukturyzowanych 10. Wymienić elementy abstraktu ustrukturyzowanego 11. Zredagować abstrakt ustrukturyzowany 12. Wyjaśnić rolę wstępu do pracy naukowej 13. Omówić zasady pisania wstępu i określić jego części składowe 14. Zredagować wstęp do artykułu naukowego 15. Wyjaśnić rolę zakończenia 16. Omówić zasady pisania zakończenia i wymienić jego części składowe 17. Krytycznie ocenić wstęp i zakończenie i je poprawić 18. Zrozumieć rolę przeglądu literatury w pracy naukowej 19. Zastosować podstawowe techniki stosowane przy opisie przeglądu literatury – przytaczanie, odwoływanie się, podsumowywanie, cytowanie i parafrazowanie 20. Dokonać przeglądu literatury i zredagować część pracy naukowej prezentującej przegląd literatury 21. Wyjaśnić znaczenie recenzji w pisarstwie naukowym 22. Określić korzyści recenzji dla periodyków, autorów i recenzentów 23. Scharakteryzować proces recenzowania 24. Zrozumieć i zastosować zasady recenzowania prac naukowych 25. Posługiwać się formularzami recenzowania 26. Krytycznie ocenić daną recenzję 27. Przygotować recenzję artykułu ze swojej dziedziny 28. Krytycznie analizować teksty naukowe 29. Efektywnie współpracować z innymi studentami w ramach grupowej pracy nad tekstami naukowymi, rozumiejąc i respektując zróżnicowanie, w tym także etniczne, uczestników kursu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena studentów oparta będzie na następujących elementach: 1. Obecność i aktywność na zajęciach - 20% 2. Bieżące redagowanie tekstów (abstrakt, wstęp, zakończenie) – 15% 3. Przegląd literatury (praca semestralna) – 30% 4. Recenzja artykułu (praca semestralna) – 35% Zaliczenie na ocenę. Przy ocenie za obecność i aktywność na zajęciach będą brane pod uwagę: liczba nieobecności (za każdą nieobecność będą potrącone 4 punkty procentowe); zaangażowanie studenta w dyskusje podczas zajęć oraz udział w ćwiczeniach/warsztatach. Ocena za bieżące prace redakcyjne będzie oparta na jakości złożonych prac i ich zgodności ze wskazówkami omawianymi na zajęciach. Praca zawierająca przegląd literatury będzie oceniona pod kątem umiejętności dokonywania przeglądu literatury i poziomu redakcyjnego pracy zgodnie z zasadami omawianymi na zajęciach. Ocena recenzji artykułu będzie oparta zarówno na znajomości recenzowanego tekstu, jak i jakości merytoryczno-redakcyjnej recenzji. Wszystkie oceny będą nawiązywały do założonych efektów kształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.