Polish journalism
General data
Course ID: | 2700-L-DM-Z4DZPO-DZI |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Polish journalism |
Name in Polish: | Dziennikarstwo polskie |
Organizational unit: | Faculty of Journalism, Information and Book Studies |
Course groups: |
(in Polish) DM-ZAOCZNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec. dziennikarstwo) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje wiedzę na temat procesu kształtowania się i rozwoju zawodu dziennikarskiego w Polsce oraz najważniejszych czynników, determinujących go – w przeszłości i obecnie. |
Full description: |
(in Polish) Na program przedmiotu składają się wybrane problemy związane z procesami profesjonalizacji i instytucjonalizacji dziennikarstwa, w tym ich społeczne, kulturowe i polityczne determinanty. Szczegółowo omawiane są także: przyczyny, stan obecny i perspektywy wewnętrznego zróżnicowania środowiska dziennikarskiego, syndrom cech społecznych zawodu dziennikarskiego oraz stereotyp zawodu dziennikarskiego i jego ewolucja. W programie przedmiotu są też aktualne problemy środowiska dziennikarskiego, omawiane w kontekście transformacji polskiego systemu i rynku medialnego. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Bajka Z. – Dziennikarze (w:) Komunikowanie masowe w Polsce: lata osiemdziesiąte. „Zeszyty Prasoznawcze” 1991, nr 1-2. 2. Bajka Z. – Dziennikarze lat dziewięćdziesiątych. „Zeszyty Prasoznawcze” 2000, nr 3-4. 3. Bauer Z., Chudziński E. – Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków 2000. 4. Cybulski W. – Szukam kolegów na ekranie. Sylwetka dziennikarza w polskim filmie. „Zeszyty Prasoznawcze” 1984, nr 1. 5. Fryze F. – Rady dla dziennikarzy. „Zeszyty Prasoznawcze” 1979, nr 3. 6. Goban-Klas T. – Badania OBP nad dziennikarzami. „Zeszyty Prasoznawcze” 1986, nr 2 [także: Dziki S. – Suplement do artykułu] 7. Jacy są, a jacy powinni być dziennikarze? Komunikat z badań. BS/68/2002. CBOS, Warszawa 2002. 8. LegutkoP., Rodziewicz D. – Mity czwartej władzy – dla widzów, słuchaczy i czytaczy. Kraków 2002. 9. Luter A. – Schyłek dziennikarstwa. „Więź” 2011, nr 11/12. 10. Nałęcz D. – Zawód dziennikarza w Polsce 1918-1939. Warszawa 1981. 11. Opinie na temat pracy dziennikarzy. Komunikat z badań. BS/164/2012. CBOS, Warszawa 2012. 12. Pisarek W. – Kwalifikacje dziennikarzy w opinii redaktorów naczelnych. „Zeszyty Prasoznawcze” 1995, nr 1-2. 13. Pisarek W. – Zaufanie do dziennikarzy i prasy. „Zeszyty Prasoznawcze” 1984, nr 4. 14. Pokorna-Ignatowicz K. – Problemy zawodowe dziennikarzy w Polsce u progu nowego wieku (na podstawie analizy branżowego miesięcznika „Press”). „Studia Medioznawcze” 2001, nr 3. 15. Sonczyk W. – Zawód dziennikarski w kontekście transformacji polskiego systemu medialnego. „Studia Medioznawcze” 2001, nr 3. 16. Społeczna rola dziennikarzy. Komunikat z badań. BS/110/108/96. CBOS, Warszawa 1996. 17. Szot L. – Wpływ profesjonalizmu dziennikarzy na transformację polskiej prasy po 1989 roku. „Studia Medioznawcze” 2010, nr 2. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Opis w j. polskim Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza 1. Zna okoliczności powstania zawodu dziennikarskiego w Polsce oraz polityczne i społeczne determinanty jego rozwoju. 2. Zna strukturę środowiska dziennikarskiego i czynniki, które ją określają (w przeszłości i obecnie). 3. Zna główne cechy składające się na wizerunek zawodu dziennikarskiego w świadomości społecznej. 4. Zna najważniejsze zjawiska i procesy dokonujące się obecnie w środowisku zawodowym dziennikarzy w Polsce. Umiejętności: 1. Umie wskazać najważniejsze czynniki, które decydowały o powstaniu zawodu dziennikarskiego w Polsce. 2. Umie określić przebieg ewolucji zawodu dziennikarskiego w Polsce w wiekach XIX-XXI. 3. Umie dokonywać samodzielnej oceny syndromu cech społecznych zawodu dziennikarskiego. 4. Umie zebrać literaturę dotyczącą zawodu dziennikarskiego w Polsce. Inne kompetencje: 1. Rozumie na czym polega odpowiedzialność społeczna dziennikarzy. 2. Rozumie jak ważna jest rola dziennikarzy w procesie budowy społeczeństwa obywatelskiego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W trakcie pisemnej pracy zaliczeniowej student powinien wykazać się wiedzą na temat zagadnień omawianych w trakcie wykładów a także znajomością przynajmniej niektórych publikacji z zakresu literatury przedmiotu. |
Practical placement: |
lack-of |
Copyright by University of Warsaw.