University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Polish journalism

General data

Course ID: 2700-L-DM-Z4DZPO-DZI
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Polish journalism
Name in Polish: Dziennikarstwo polskie
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups: (in Polish) DM-ZAOCZNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec. dziennikarstwo)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Przedmiot obejmuje wiedzę na temat procesu kształtowania się i rozwoju zawodu dziennikarskiego w Polsce oraz najważniejszych czynników, determinujących go – w przeszłości i obecnie.

Full description: (in Polish)

Na program przedmiotu składają się wybrane problemy związane z procesami profesjonalizacji i instytucjonalizacji dziennikarstwa, w tym ich społeczne, kulturowe i polityczne determinanty. Szczegółowo omawiane są także: przyczyny, stan obecny i perspektywy wewnętrznego zróżnicowania środowiska dziennikarskiego, syndrom cech społecznych zawodu dziennikarskiego oraz stereotyp zawodu dziennikarskiego i jego ewolucja. W programie przedmiotu są też aktualne problemy środowiska dziennikarskiego, omawiane w kontekście transformacji polskiego systemu i rynku medialnego.

Bibliography: (in Polish)

1. Bajka Z. – Dziennikarze (w:) Komunikowanie masowe w Polsce: lata osiemdziesiąte. „Zeszyty Prasoznawcze” 1991, nr 1-2.

2. Bajka Z. – Dziennikarze lat dziewięćdziesiątych. „Zeszyty Prasoznawcze” 2000, nr 3-4.

3. Bauer Z., Chudziński E. – Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków 2000.

4. Cybulski W. – Szukam kolegów na ekranie. Sylwetka dziennikarza w polskim filmie. „Zeszyty Prasoznawcze” 1984, nr 1.

5. Fryze F. – Rady dla dziennikarzy. „Zeszyty Prasoznawcze” 1979, nr 3.

6. Goban-Klas T. – Badania OBP nad dziennikarzami. „Zeszyty Prasoznawcze” 1986, nr 2 [także: Dziki S. – Suplement do artykułu]

7. Jacy są, a jacy powinni być dziennikarze? Komunikat z badań. BS/68/2002. CBOS, Warszawa 2002.

8. LegutkoP., Rodziewicz D. – Mity czwartej władzy – dla widzów, słuchaczy i czytaczy. Kraków 2002.

9. Luter A. – Schyłek dziennikarstwa. „Więź” 2011, nr 11/12.

10. Nałęcz D. – Zawód dziennikarza w Polsce 1918-1939. Warszawa 1981.

11. Opinie na temat pracy dziennikarzy. Komunikat z badań. BS/164/2012. CBOS, Warszawa 2012.

12. Pisarek W. – Kwalifikacje dziennikarzy w opinii redaktorów naczelnych. „Zeszyty Prasoznawcze” 1995, nr 1-2.

13. Pisarek W. – Zaufanie do dziennikarzy i prasy. „Zeszyty Prasoznawcze” 1984, nr 4.

14. Pokorna-Ignatowicz K. – Problemy zawodowe dziennikarzy w Polsce u progu nowego wieku (na podstawie analizy branżowego miesięcznika „Press”). „Studia Medioznawcze” 2001, nr 3.

15. Sonczyk W. – Zawód dziennikarski w kontekście transformacji polskiego systemu medialnego. „Studia Medioznawcze” 2001, nr 3.

16. Społeczna rola dziennikarzy. Komunikat z badań. BS/110/108/96. CBOS, Warszawa 1996.

17. Szot L. – Wpływ profesjonalizmu dziennikarzy na transformację polskiej prasy po 1989 roku. „Studia Medioznawcze” 2010, nr 2.

Learning outcomes: (in Polish)

Opis w j. polskim

Po ukończeniu przedmiotu student:

Wiedza

1. Zna okoliczności powstania zawodu dziennikarskiego w Polsce oraz polityczne i społeczne determinanty jego rozwoju.

2. Zna strukturę środowiska dziennikarskiego i czynniki, które ją określają (w przeszłości i obecnie).

3. Zna główne cechy składające się na wizerunek zawodu dziennikarskiego w świadomości społecznej.

4. Zna najważniejsze zjawiska i procesy dokonujące się obecnie w środowisku zawodowym dziennikarzy w Polsce.

Umiejętności:

1. Umie wskazać najważniejsze czynniki, które decydowały o powstaniu zawodu dziennikarskiego w Polsce.

2. Umie określić przebieg ewolucji zawodu dziennikarskiego w Polsce w wiekach XIX-XXI.

3. Umie dokonywać samodzielnej oceny syndromu cech społecznych zawodu dziennikarskiego.

4. Umie zebrać literaturę dotyczącą zawodu dziennikarskiego w Polsce.

Inne kompetencje:

1. Rozumie na czym polega odpowiedzialność społeczna dziennikarzy.

2. Rozumie jak ważna jest rola dziennikarzy w procesie budowy społeczeństwa obywatelskiego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W trakcie pisemnej pracy zaliczeniowej student powinien wykazać się wiedzą na temat zagadnień omawianych w trakcie wykładów a także znajomością przynajmniej niektórych publikacji z zakresu literatury przedmiotu.

Practical placement:

lack-of

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)